هماهنگی میان حریم هوایی اروپا و مناطق مجاور

هماهنگی میان حریم هوایی اروپا و مناطق مجاور
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مراکش، اولین کشور غیر اروپایی است که فرودگاههایش بطور کامل در ساختارهای یوروکنترل، مرکز کنترل ترافیک هوایی اروپا، ادغام شده اند. برای بهبود امنیت پروازهایی که بین فرودگاه بین المللی کازابلانکا و فرودگ

آگهی

روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرواز بین فرودگاه بین المللی کازابلانکا در مراکش و فرودگاههای اروپا انجام می شود. چگونه می توان با تقویت روابط میان فرودگاههای اروپا و دیگر فرودگاههای جهان، امنیت پروازها را بهبود بخشید و ترافیک هوایی کارآمدتری داشت؟

فرودگاه بین المللی کازابلانکا یکی از ۱۹ فرودگاه بین المللی در مراکش است. سال گذشته میلادی، حدود هشت میلیون مسافر از این فرودگاه عبور کردند. شمار زیادی از این افراد یا عازم اروپا بودند یا از اروپا می آمدند.

از نظر تعداد پروازهایی که بین فرودگاه های اروپا و دیگر کشورها انجام می شود، مراکش سال گذشته میلادی پس از ایالات متحده و روسیه و امارات متحده عربی، چهارمین مقصد پر رفت و آمد بود.

تعامل و هماهنگی میان فرودگاههای مراکش و یوروکنترل

این کشور، اولین کشور غیر اروپایی است که فرودگاههایش بطور کامل در ساختارهای یوروکنترل، مرکز کنترل ترافیک هوایی اروپا، ادغام شده اند.

زهیر محمد الاوفیر، مدیر عامل اجرایی فرودگاههای مراکش می گوید: «کنترل ترافیک هوایی بین اروپا و مراکش از اهمیت بالایی برخودار است. از حریم هوایی ما برای انجام پرواز بین اروپا و جزایر قناری، آمریکای لاتین و آفریقای سیاه هم استفاده می شود. به همین دلیل مراکش نقش پل ارتباطی میان اروپا و قاره آفریقا را دارد و حریم هوایی ما باید از همان استانداردهایی برای تامین امنیت پروازها برخوردار باشد که پروازها میان اروپا و دیگر نقاط جهان دارند.»

از مرکز کنترل پروازها در کازابلانکا، روزانه حدود یکهزار پرواز کنترل می شود. کارشناسانی هم از یوروکنترل، مرکز کنترل ترافیک هوایی اروپا اغلب برای هماهنگی با همکاران مراکشی خود و تبادل اطلاعات برای ارائه خدمات بهتر به خطوط هوایی و مسافران به اینجا می آیند.

جو سلطانا، مدیر شبکه کنترل در «یوروکنترل» می گوید: « فرض کنید اختلالی در پروازهای اروپایی وجود داشته باشد، مثلا پروازی با تاخیر انجام شود یا مشکلی در فرودگاهی رخ بدهد، در این صورت مهم است که بدانیم چه پروازهایی به مقصد اروپا انجام می شود تا بتوانیم با مناطق دیگر و کشورهای همسایه اروپا هماهنگی های لازم را انجام دهیم. همچنین باید بتوانیم به اپراتورها یا شرکتهای هواپیمایی اطلاع بدهیم که مثلا فلان فرودگاه تعطیل شده و تا آن خط هوایی بتواند به فرودگاه دیگری برود. تمام این هماهنگی ها برای امنیت پروازها، خطوط هوایی و سیستم کنترل ترافیک هوایی ضروری است.»

گسترش طرح آسمان واجد اروپا برای استفاده بهتر از فضاهای هوایی پر تردد

گفته می شود، طی دهه های آینده تنها ۱۱ درصد از پروازهای اروپایی داخل قاره انجام می شود. به همین دلیل مهم است که فرودگاههای اروپا به همکاری و هماهنگی با دیگر نقاط جهان ادامه بدهند.

هنریک هوللی، مسئول سیاستهای اروپا در بخش حمل و نقل می گوید: «با گسترش این مفهوم و استفاده بهتر از فضاهای هوایی پر تردد، می توانیم خودمان را برای آینده آماده کنیم. اگر الان تغییرات عمده ای انجام ندهیم، ممکن است در سال ۲۰۲۵ ما با وضعیتی روبرو شویم که در آن به خاطر تراکم، سالانه یک میلیون پرواز انجام نشود. در نتیجه هر اقدامی که امروز صورت بگیرد به نفع همه خواهد بود و طرح ابتکاری آسمان واحد اروپا در مرکز این اقدامها قرار دارد.»

در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود یک میلیون و هشتصد هزار پرواز بین فرودگاههای اروپا و کشورهای جهان صورت گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سامانه تمام خودکار نظارت و کنترل پروازها در هلند

برای کاهش تاخیر پروازها در اروپا چه اقداماتی انجام می شود؟

کاهش آلودگی صوتی ناشی از حمل و نقل هوایی در اروپا