برای کاهش تاخیر پروازها در اروپا چه اقداماتی انجام می شود؟

برای کاهش تاخیر پروازها در اروپا چه اقداماتی انجام می شود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سال گذشته میلادی، ۱۰ درصد از ۱۰ میلیون پرواز در سراسر اروپا با حداقل نیم ساعت تاخیر انجام شد. این مسئله هم برای مسافران مشکل ساز است و هم برای خطوط هوایی و هم در کار ترافیک هوایی و برجهای مراقبت اخلال

آگهی

شرایط بد جوی، اعتصاب کارکنان فرودگاهها، مشکلات فنی، کمبود ظرفیت پروازی فرودگاهها، بخشی از دلایلی است که باعث می شود پروازها با تاخیر انجام بشود.

برغم تلاشهایی که در اروپا برای انجام بموقع پروازها صورت گرفته است، در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۰ درصد از ۱۰ میلیون پرواز در سراسر اروپا با حداقل نیم ساعت تاخیر انجام شد. این مسئله هم بر روی کار و زندگی تک تک مسافران این پروازها تاثیر می گذارد و هم برای خطوط هوایی و هم در کار ترافیک هوایی و برجهای مراقبت اخلال ایجاد می کند.

خطوط هوایی «توماس کوک» در سال ۲۰۱۶ میلادی موفق شد، تاخیر پروازهایش را بطور متوسط به ۱۷ دقیقه و شش ثانیه برساند. یک خلبان کهنه کار این خطوط هوایی بریتانیایی می گوید: «افزایش موارد تأخیر را در فرودگاه هایی می بینیم که با حداکثر ظرفیتشان کار می کنند. کافی است یک تأخیر جزئی در این فرودگاهها پیش بیاید تا تأثیری به همین گونه داشته باشد و کار تعداد زیادی از خطوط هوایی را مختل کند.» هواپیماها به دقت وارسی می شوند تا از هر نوع تأخیر ناشی از مشکلات فنی پرهیز شود. اما دلایل دیگری وجود دارد که موجب بروز تأخیر می شود و در کنترل خطوط هوایی نیست. به همین دلیل و برای جلوگیری از این نوع تأخیرها، به همکاری بین خطوط هوایی نیازاست.

کریس وودلند، مدیر پرواز خطوط هوایی توماس کوک می گوید: «همیشه تأخیر وجود دارد و مهم این است که چطور این تأخیرها مدیریت شود و چه ابزاری باید برای مدیریت تأخیرها به کار برود. در یوروکنترل ما در تماس مستقیم هستیم و درباره تأخیرهای عمده با مسئولان خطوط هوایی دیگر صحبت می کنیم. بررسی می کنیم که چه کارهایی می توان انجام داد. یکی از ابزارهایی که الان در اختیار داریم جابه جایی زمان پروازها بین پروازهای زمانبندی شده درون گروه با هر خط هوایی دیگر است. بنابراین نمی گذاریم که ظرفیت پرواز در این شبکه به هدر برود.»

مدیران «یوروکنترل» یعنی مرکز کنترل ترافیک هوایی اروپا، تلاش می کنند تأخیر در پروازها را به حداقل برسانند. آنها با چالشی روزانه روبرو هستند. آنها با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری توزیع پروازهایی را که در روزی خاص تأخیر داشته اند، بررسی می کنند.

بریان فلاین، مدیر واحد پیش بینی، روابط و کارکرد خطوط هوایی می گوید: «خطوط هوایی با ما همکاری نزدیک دارند. بیش از ۲۰۰۰ ارتباط با خطوط هواپیمایی و فرودگاه های مختلف در سرتاسر اروپا داریم. اگر در پر کردن یکی از پروازهایشان با مشکل روبرو شوند ممکن است بخواهند که زمان پروازشان را به تأخیر بیاندازند. نقش ما این است که به خطوط هواپیمایی کمک کنیم برنامه پروازهاشان اجرا و مسافرانشان را به موقع به مقصد برسانند.»

یکی از مسئولیتهای «یوروکنترل» نظارت بر کاهش آثار مخرب حمل و نقل هوایی بر محیط زیست است.

خلبان خطوط هوایی «توماس کوک» می گوید: «مسافر می خواهد برای تعطیلات به سفر برود و در پایان تعطیلات به خانه اش باز گردد. شاید هم مرتبا باید به جایی پرواز کند . خیلی مهم است که خدماتی که ما فراهم می کنیم در آخر کار آنقدر برای مسافران ما دلپذیر باشد که بخواهند دوباره سراغ ما بیایند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هماهنگی میان حریم هوایی اروپا و مناطق مجاور

سامانه تمام خودکار نظارت و کنترل پروازها در هلند

کاهش آلودگی صوتی ناشی از حمل و نقل هوایی در اروپا