کاهش آلودگی صوتی ناشی از حمل و نقل هوایی در اروپا

کاهش آلودگی صوتی ناشی از حمل و نقل هوایی در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گرچه هواپیما برای کسانی که سفرهای کاری زیادی دارند، بهترین وسیله نقلیه است، اما بر آب و هوای زمین تأثیر نامطلوب دارد و برای مناطقی که در نزدیکی فرودگاهها هستند آلودگی صوتی ایجاد می کند. برای حمل و نقل

آگهی

هواپیما برای کسانی که سفرهای کاری زیادی انجام می دهند، بهترین وسیله نقلیه است. اما حمل و نقل هوایی هم بر آب و هوای زمین تأثیر نامطلوب دارد. دو درصد از گازهای گلخانه ای ناشی از حمل و نقل هوایی است. اما آلودگی صوتی هنگام نشست وبرخاست هواپیما مشکل زیست محیطی بزرگتری است.

مبارزه با آلودگی صوتی در فرودگاه شهر «برگامو» در میلان

البته امروز میزان آلودگی صوتی هواپیماهای مسافربری، ۷۵ درصد کمتر از هواپیماهای چند دهه گذشته است. در فرودگاه بین المللی «اوریو ال سیرو» شهر «برگامو» در نزدیکی میلان ایتالیا ترافیک هوایی رشد فزاینده ای دارد.

پائولو د فورتزا، مدیر اداره حفاظت از محیط زیست فرودگاه بین المللی «اوریو ال سیرو» است و می گوید که در این فردوگاه اقداماتی برای کاهش آلودگی صوتی انجام می شود.

او می افزاید: «گام اول استفاده ازحداکثر ظرفیت هواپیماهاست. هر چه هواپیما تعداد مسافران بیشتری را جابه جا کند، تعداد پروازها کمتر می شود. قدم بعدی، نو کردن ناوگان هواپیمایی است، وآخرین چاره کار هم استفاده از فرآیند موسوم به کاهش سر و صداست، یعنی هدایت ترافیک هوایی در مسیرهای متنوع و عبور کمتر از مناطق شهری. این روش به طور قابل توجهی میزان آلودگی صوتی را کاهش می دهد.»

یکی دیگر از کارهایی که در فرودگاه «برگامو» برای کاهش آلودگی صوتی انجام می شود، استفاده از میکروفونهای مخصوص باندهای نشست و برخاست هواپیماست. این میکروفونها آلودگی صوتی ایجاد شده در این مناطق را اندازه گیری می کند. به کمک این ابزار می توان کاری کرد که هواپیماهایی که در ارتفاع کم پرواز می کنند، از مناطق پرجمعیت دور نگاه داشته شوند.

صنعت هواپیمایی مجبور نیست صبر کند تا تحولات مهم در فناوری مثل تولید سوخت زیستی یا ساخت انواع تازه هواپیما رخ دهد: این صنعت هم اکنون با بهینه کردن عملیاتش توانسته است تأثیر آلاینده ها بر محیط زیست را کاهش دهد.

مدیر اداره حفاظت از محیط زیست فرودگاه بین المللی «اوریو ال سیرو» در این باره می گوید: «ما هر ماه و هر روز داده ها را آنالیز می کنیم تا به شاخصهایی برای فهم بهتر آلودگی های صوتی دست یابیم. بر اساس این شاخصها می توانیم درباره مشکل آلودگی صوتی با مقامات محلی صحبت کنیم، و در نهایت راه حلی برای کاهش آلودگیهای صوتی پیدا کنیم.»

A plane descends over sparsely populated area near Bergamo: BGY airport works with airlines & local communities to minimize noise pollution pic.twitter.com/e0RBfPYhLw

— Denis Loctier (@loctier) February 20, 2017

اقدامات مشترک برای کاهش آلودگی صوتی

تلاشهای مشترک می تواند از میزان آلودگی صوتی و گسیل گازهای گلخانه ای بکاهد. یکی از نمونه های این تلاشهای مشترک ایده «یوروکنترل» (سازمان تامین امنیت هوایی در اروپا) برای «عملیات برخاست و فرود پیوسته» است. طبق این ایده، هواپیما به جای برخاست یا فرود سریع، با شیب تند در ارتفاعی پرواز می کند که از نظر مصرف سوخت بهتر است. به این ترتیب هم آلودگی صوتی و هم مصرف سوخت کمتر می شود.

یکی دیگر از کارهایی که در «یوروکنترل» انجام می شود مدیریت همکاری های زیست محیطی است تا برای مشکلات مشترک فرودگاه ها راه حل یکسان پیدا شود.

شارون ماهونی، کارشناس مدیریت همکاری برای حفاظت ازمحیط زیست در «یوروکنترل» می گوید: «مهم است که خطوط هوایی، سیستمهای ترافیک هوایی، و اپراتورهای فرودگاه در محیط غیر رقابتی با هم کار کنند. در اینصورت به راه حلهای مشترک دست می یابید که با همکاری حاصل می شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلودگی صوتی در کدام کشورهای اروپایی معضل است؟

هماهنگی میان حریم هوایی اروپا و مناطق مجاور

سامانه تمام خودکار نظارت و کنترل پروازها در هلند