چرا نوجوانان انگلیسی برای تزریق بوتاکس و فیلر به ولز و اسکاتلند سفر می‌کنند؟

تزریق بوتاکس
تزریق بوتاکس Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت بهداشت بریتانیا تخمین زده است نوجوانان زیر ۱۸ سال در انگلیس در سال ۲۰۲۰ در حدود ۴۱ هزار عمل تزریق بوتاکس انجام داده‌اند.

آگهی

شماری از موسسه‌های بهداشتی در انگلیس نسبت به روند فزاینده سفر نوجوانان انگلیسی به ولز و اسکاتلند به منظور انجام عمل تزریق بوتاکس و فیلرها (پرکننده‌های پوستی) هشدار داده‌اند.

در حالی که در سال ۲۰۲۱ بوتاکس آرایشی و فیلرهای لب در انگلستان برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع شد، چنین قانونی در ولز، اسکاتلند یا ایرلند شمالی وجود ندارد و هیچگونه محدودیت سنی در این خصوص در این کشورها وضع نشده است. از این جهت نوجوانان به دیگر کشورهای پادشاهی بریتانیا می‌روند و عمل زیبایی خود را انجام می‌دهند.

ممنوعیت بوتاکس آرایشی و فیلرها در انگلستان پس از آن صورت گرفت که وزارت بهداشت بریتانیا تخمین زد نوجوانان زیر ۱۸ سال انگلیسی احتمالا حدود ۴۱ هزار عمل بوتاکس در سال ۲۰۲۰ و نزدیک به ۳۰ هزار فیلر پوستی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ انجام داده‌اند.

این در حالی است که موسسه‌های نظارتی در حوزه بهداشت هشدار می‌دهند بوتاکس و فیلرها می‌توانند عوارض جانبی بسیار جدی داشته باشند؛ به‌ویژه زمانی که مصرف‌کنندگانشان افراد کم‌سن‌و‌سالی باشند که هنوز در رشد قرار دارند.

اشتون کالینز، مدیر موسسه بهداشتی «سیو فیس»، با مقایسه خالکوبی و عمل‌های زیبایی پوستی می‌گوید: «برای انجام خالکوبی باید در تمام مناطق بریتانیا دستکم ۱۸ سال سن داشته باشید. این ممنوعیت بیشتر از آن جهت وضع شده است که پاک کردن و برداشتن خالکوبی بسیار دشوار است و کودک زیر سن قانونی ممکن است بعداً پشیمان شود، با این وجود خطرات سلامتی انجام خالکوبی حداقلی است.»

وی اضافه کرد: «این در حالی است که فقدان مقررات نظارتی در مورد بوتاکس و فیلرهای پوستی نگران‌کننده است، زیرا این مواد می‌توانند عوارض جانبی جدی‌ای مانند ایجاد حفره در پوست صورت، تغییر شکل و حتی مرگ ایجاد کنند.»

پزشکان می‌گویند تزریق این مواد در موارد شدید می‌تواند باعث مرگ دائمی بافت و حتی کوری شود.

دکتر آنجلی ماهتو، متخصص پوست در هارلی استریت لندن، به یورونیوز می‌گوید تزریقات در چنین سنین پایینی‌ خطرات بی‌شماری را برای فرد به همراه دارند.

او به ما گفت: «دستکاری پوست جوان زیر ۲۵ سال می‌تواند منجر به عوارض متعددی شود. این عوارض شامل حالات بسیار غیرطبیعی صورت و عدم تقارن است و در موارد شدید اگر به دست پزشکان کارنابلد انجام شود آسیب دائمی در بخش‌های مختلف صورت را در پی خواهد داشت.»

تزریق ژل زیبایی در میان نوجوانان بریتانیایی طرفدار زیادی پیدا کرده است
تزریق ژل زیبایی در میان نوجوانان بریتانیایی طرفدار زیادی پیدا کرده استعکس: کانوا

کارشناسان می‌گویند هرچند تزریق بوتاکس می‌تواند چین و چروک‌ها در ظاهر نوجوانان را از بین ببرد، با این حال از آنجایی که بوتاکس به طور موقت عضلات صورت را فلج می‌کند و توانایی انقباض آنها را کاهش می‌دهد، این کار ممکن است حرکت طبیعی عضلات چهره این افراد را در طول زمان تغییر دهد.

این در شرایطی است که سالانه تعداد زیادی شکایت از عمل‌های زیبایی صورت به دست سازمان‌های بهداشتی ناظر در بریتانیا می‌رسد. به گفته اشتون کالینز تعداد گزارش‌ها و شکایات از بابت آسیب‌های تزریق بوتاکس و فیلرها به نوجوانان زیر ۱۸ سال تنها «نوک کوه یخ» را نشان می‌دهند، چرا که «مردم و والدین عموماً زمانی به ما مراجعه می‌کنند که مشکلی پیش آمده باشد».

در واقع دختران نوجوان به عنوان آخرین راه‌حل و اغلب زمانی‌که پزشکان معمولی قادر به جبران درمان آسیب وارده نیستند به کلینیک‌های تخصصی ترمیم آسیب مراجعه می‌کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

به گفته کارشناسان بسیاری از پزشکان غیرقانونی، که به ندرت تحت پوشش بیمه هستند، به اندازه نصف روز آموزش دیده و با بوتاکس تقلبی خریداری‌شده از چین مبادرت به تزریق بوتاکس و فیلرها به صورت نوجوانان می‌کنند. در یک مورد شکایت بررسی‌شده، به یک پسر جوان ژلاتین گوشت گاو تزریق شده بود.

دولت‌های محلی ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی گفته‌اند که از شکاف موجود در قوانین نظارتی در مقایسه با انگلیس آگاه هستند و تلاش خواهند کرد تا کارهای بیشتری را برای بهبود مقررات انجام دهند، هر چند هنوز درباره وضع قانون جدید در این کشورها بحثی صورت نگرفته است.

بوتاکس یکی از رایج‌ترین تزریق‌های زیبایی جهان محسوب می‌شود
بوتاکس یکی از رایج‌ترین تزریق‌های زیبایی جهان محسوب می‌شودعکس: آسوشیتد پرس

این در وضعیتی است که معلمان در مدارس به طور فزاینده‌ای فشار بر دانش‌آموزان (از ناحیه همشاگردی‌ها) در مورد بوتاکس و به‌ویژه پرکننده‌های لب را گزارش کرده‌اند.

خانم کالینز می‌گوید: «از مدارسی تماس داشته‌ایم که مدیرانشان می‌گویند یک دختر از تعطیلات میان‌ترم با لب پرشده برگشته و طولی نکشیده که همه اعضای گروه دوستی اقدام به چنین کاری کرده‌اند.»

در وسواس جوان به نظر رسیدن، حتی زمانی که شخص هنوز به لحاظ قانونی کودک است، بریتانیا تنها نیست و بسیاری از شهروندان کشورهای اروپایی دیگر نیز به دنبال این مد روز هستند.

آگهی

پیشتر در یک تحقیق مشخص شده بود ساکنان آمستردام بیشترین تعداد جستجو برای نحوه جوان ماندن را در گوگل انجام می‌دهند؛ با حدود ۱۵۳۲ جستجو در ماه به ازای هر ۱۰۰ هزار ساکن. 

دوبلین و پراگ، به ترتیب با ۱۱۹۱ و ۹۶۹ جستجو در ماه به ازای هر ۱۰۰ هزار ساکن شهرهای رده بعدی هستند و شهروندان میلان و استکهلم نیز پس از آنها بیشترین جستجو را درباره روش‌های جوان ماندن انجام داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تزریق ژل و بوتاکس ده‌ها شتر را از رقابت در جشنواره عربستان محروم کرد

وسواس زیبایی در ایران؛ تحمل رژیم‌های لاغری و تیغ جراحی برای رسیدن به شهرت

شرکتهای تولیدکننده «ویاگرا» و «بوتاکس» با یکدیگر ادغام شدند