«ابزار اعتراض»؛ هنرمندان زن در اسپانیا از حق هنرنمایی با بالاتنه برهنه دفاع می‌کنند

اوا آمارال، خواننده اسپانیایی
اوا آمارال، خواننده اسپانیایی Copyright EFE/Paco Santamaría
Copyright EFE/Paco Santamaría
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شماری از هنرمندان زن در اسپانیا با وجود سانسورها و حملات جنسیت‌زده متوالی هنگام هنرنمایی بر روی صحنه از حق خود برای نمایش بالاتنه برهنه‌شان دفاع می‌کنند.

آگهی

اقدام این گروه از هنرمندان زن، «انقلابی» برای آزادی زنان در اسپانیا توصیف شده است. اوا آمارال، خواننده اسپانیایی که بر روی صحنه در بورگوس با بالاتنه برهنه هنرنمایی کرد پیش از این اقدامش گفت: «هیچ کس نمی‌تواند وقار برهنگی ما را زیر سوال ببرد، وقارِ شکنندگی و قدرت ما!»

او از اجرای ترانه‌هایش در جریان کنسرت بورگوس در شمال اسپانیا به عنوان «یکی از زیباترین لحظات» کارنامه حرفه‌ای خود یاد کرد. 

تداوم سانسور کردن بدن برهنه زنان و نگاه جنسی به آن باعث شده است که بسیاری از هنرمندان از بدن خود به عنوان «ابزاری برای اعتراض» استفاده کنند. 

روسیو سایز، دیگر خواننده اسپانیایی بیش از یک دهه است که از حق خود برای نمایش برهنه بالاتنه‌اش دفاع می‌کند. او با این حال می‌گوید که از «تهدیدها و توهین‌ها» به خود در شبکه‌های اجتماعی خسته شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«تلاش می‌کنیم بگوئیم که اجازه نداریم صاحب بدن خودمان باشیم»

او می‌گوید: «مشکلی جدی در این جامعه وجود دارد. آنها همیشه از آنچه ما انجام می‌دهیم خشمگین می‌شوند. از اینکه شغل داریم، از اینکه فکر می‌کنیم و رای می‌دهیم. حالا از اینکه ما هر کاری دلمان می‌خواهد روی صحنه انجام می‌دهیم خشمگین هستند.»

وی می‌افزاید: «آنها نمی‌گذارند خودمان باشیم، می‌خواهند ما را کنترل کنند.»

اوا آمارال اقدامش بر روی صحنه در بورگوس را نوعی ابراز همبستگی با دیگر هنرمندان زن از جمله روسیو سایز، ریگوبرتا باندینی و زاهارا عنوان کرده است.

اجرای روسیو سایز در جریان جشن رژه دگرباشان جنسی به دلیل اینکه او تیشرت خود را در آورد سانسور شده بود. پلیس اسپانیا اجرای نمایش او را متوقف کرد و از او خواست بالاتنه‌اش را بپوشاند. 

ریگوبرتا باندینی معتقد است که نمایش پستان‌ها و بالاتنه‌اش اقدامی فمینیستی برای ادای احترام به مادران و شیردادن آنها است. متن شعر یکی از ترانه‌های او به همین موضوع اشاره می‌کند: «نمی‌دانم پستان‌های ما چرا اینقدر ترسناک هستند، بدون آنها نه انسانیت بود و نه زیبایی.»

حمایت دو عضو کابینه اسپانیا از اوا آمارال

ویدئوی اوا آمارال هنگام ابراز همبستگی با دیگر خوانندگان زن به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. ایرن مونترو، وزیر برابری در دولت اسپانیا این اقدام خواننده هموطنش را ستود. معاون نخست‌وزیر اسپانیا نیز در صفحه‌اش در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) اقدام اوا آمارال را ستود. 

روسیو سایز درباره واکنش‌های انتقادآمیز به اوا آمارال و حملات به خوانندگان زن در شبکه‌های اجتماعی معتقد است که همه اینها از «نبرد ایدئولوژیک پدرسالاری» نشات می‌گیرد. او ابزار مقابله با این هجمه‌ها را «بدن» زن، کلمات، ایده‌ها و آموزش می‌داند. 

او می‌گوید: «هر کس فکر می‌کند که پیام این اقدام‌ها این است که یک نفر فقط تیشرتش را در می‌آورد و پستان‌هایش را نشان می‌دهد هیچ چیزی درک نکرده است. ما تلاش می‌کنیم بگوئیم که اجازه نداریم صاحب بدن خودمان باشیم.»

روسیو سایز می‌افزاید: «من هر کار بخواهم با بدنم انجام می‌دهم همانطور که مردها هر کار بخواهند با بدنشان انجام می‌دهند.»

این در حالی است که حضور مردان با بالاتنه برهنه در جریان هنرنمایی، حضور در میادین ورزشی و دیگر رویدادها امری پذیرفته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شپش‌ها و راز دیرینه منشأ پیدایش لباس؛ انسان‌ها از چه زمانی دیگر برهنه نزیستند؟

انتقاد از وزیر فرانسوی به دلیل حرف‌های درگوشی درباره خبرنگاران زن: «هوا گرم بود چرا تاپ‌لس نکردند؟»

عذرخواهی فیسبوک از سانسور بالاتنه لخت «ماریان» فرانسه