NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

عراقچی: ایران به دنبال مدیریت تنش با آمریکا است؛ برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید دولت جدید این کشور به دنبال «مدیریت تنش» با دشمن سرسخت خود، ایالات متحده آمریکا و نیز بازسازی روابط با اروپا است.

آگهی

آقای عراقچی البته این رویکرد را مشروط به کنار گذاشتن اقدامات خصمانه از سوی غرب دانسته و هدف از آن را کاستن از فشارها و خنثی کردن تحریم‌های فلج‌کننده علیه این کشور خواهد بود.

وی در این خصوص به خبرگزاری کیودو ژاپن می‌گوید: وزارت امور خارجۀ ایران در دورۀ جدید وارد عمل خواهد شد تا تنش‌ها با واشنگتن را مدیریت کرده، روابط با کشورهای اروپایی را بازسازی نماید؛ البته تنها در صورتی که آنها دست از رویکرد خصمانۀ خود بردارند؛ هدف وزارت خارجه احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها خواهد بود.»

وزیر امور خارجه جدید ایران می‌افزاید: «در تبیین سیاست خارجی خود در مجلس شورای اسلامی‌بر هدف حیاتیِ لغو تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه، از طریق مذاکراتِ جدی، متمرکز و زمان‌مند در عین پایبندی به اصول بنیادین کشور تأکید کردم.»

عباس عراقچی همچنین در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی ایران تصریح کرد: آنچه باید انجام دهیم مدیریت تنش وخصومت ها بین تهران و واشنگتن است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین پیش‌تر در گفتگو با چند رهبر اروپایی از جمله جوزپ‌ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز همتایان آلمانی و بریتانیایی خود بر عزم تهران برای گسترش مناسبات با کشورهای اروپایی تاکید کرده بود.

به گزارش فرانس‌پرس، ایران و ایالات متحده از سال ۱۹۸۰، یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی که به سرنگونی محمدرضا پهلوی، حاکم تحت حمایت غرب در این کشور منجر شد، هیچ گونه روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند.

توافق هسته‌ای تاریخی تهران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ که در دوره‌ای کوتاه با لغو تحریم‌های ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور همراه شد، پیش‌تر امید‌ها را برای کاهش این خصومت‌ها پررنگ کرده بود.

این توافق اما به سرعت با روی کار آمدن دونالد ترامپ از بین رفت و تنش‌ها میان تهران و واشنگتن پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام در سال ۲۰۱۸ بار دیگر شدت گرفت.

«برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست»

آقای عراقچی که یکی از مذاکره کنندگان اصلی توافقنامه ۲۰۱۵ وین بود، می‌گوید: «ما در سیاست خارجی وظیفه داریم تا حد امکان هزینه این خصومت را کاهش دهیم و از فشار آن بر مردم بکاهیم.»

وزیر خارجه ایران در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود پس از عهده دار شدن این سمت گفت که با توجه به تحولات صورت گرفته، برجام به شکلی که پیش‌تر بر سر آن توافق به عمل آمده بود دیگر قابل احیا نیست.

وی در این خصوص تصریح کرد: «حتما باید این سند باز شود و قسمت‌هایی از آن تغییر یابد. مذاکرات برجام می تواند راهنما باشد اما نمی‌تواند دوباره احیا شود.»

آقای عراقچی سپس در پی انعکاس این مصاحبه و برداشت‌هایی که از در خصوص مرگ برجام صورت گرفته بود، توضیح داد که نگفته است برجام مرده بلکه به اعتقاد وی تنها به شکل فعلی قابل احیا نیست.

وزیر امور خارجه ایران در این راستا تصریح کرد: «اما حتما اَشکال دیگری برای توافق وجود خواهد داشت که ما دنبال خواهیم کرد.»

اروپا در حال حاضر جزو اولویت‌ها نیست

عباس عراقچی در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود به اولویت‌های سیاست خارجی کشورش پرداخت و گفت: در سیاست خارجی ایران «کشورهای همسایه» و همچنین کشورهای آفریقایی در کنار چین و روسیه در اولویت قرار خواهد گرفت.

عباس عراقچی از کشورهای اروپایی به دلیل اتخاذ آنچه وی «سیاست‌های خصمانه» در قبال ایران طی سال‌های اخیر خواند، انتقاد کرد.

آگهی

او گفت که آنها (کشورهای اروپایی) تنها زمانی برای ما «اولویت» تلقی می‌شوند که «سیاست‌های اشتباه و خصمانه خود را کنار بگذارند.»

وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه تلویزیونی همچنین بر حمایت بی دریغ تهران «در هر شرایطی» از نیروهای نیابتی همسو با کشورش در سراسر خاورمیانه که بر ضد منافع اسرائیل عمل می‌کنند و به اصطلاح «محور مقاومت» خوانده می‌شوند، تاکید کرد.

در گزارش فرانس‌پرس آمده است: عباس عراقچی که از دیپلمات‌های با تجربه ایران محسوب می‌شود پس از کسب رای اعتماد مجلس توسط مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری اصلاح‌طلب این کشور به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد.

آقای پزشكيان از حامیان سیاست‌ درهای باز در کشورش است اما برخی از اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبان او را به دلیل حضور ناکافی زنان در کابینه جدیدش مورد انتقاد قرار داده‌اند.

آگهی

رئیس جمهوری جدید ایران به تازگی شینا انصاری را به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد.

فرانس پرس در ادامه آورده است که خانم انصاری سومین زنی است که از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ تاکنون عهده‌دار این سمت می‌شود.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: سفر اعلام نشده ژنرال آمریکایی به خاورمیانه همزمان با شدت گرفتن تهدید‌های ایران

شرکت متا: یک گروه ایرانی تلاش کرده حساب مقامات دولت ترامپ و بایدن در واتس‌اپ را هک کند

کامالا هریس با پذیرش نامزدی دموکرات‌ها: در برابر ایران و تروریست‌های تحت حمایتش از خود دفاع می‌کنیم