NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رویترز: سفر اعلام نشده ژنرال آمریکایی به خاورمیانه همزمان با شدت گرفتن تهدید‌های ایران

 ژنرال سی.کی براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده
ژنرال سی.کی براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز در گزارشی انحصاری اعلام کرد همزمان با افزایش تهدیدهای ناشی از حمله احتمالی ایران به اسرائیل که می‌تواند تبعات ویران کننده‌ای برای منطقه داشته باشد، یک فرمانده بلند پایه ارتش آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده عازم خاورمیانه شد.

آگهی

بر اساس این گزارش، ژنرال ارشد ارتش آمریکا سفر دوره‌ای خود را از روز شنبه با ورود به اردن آغاز کرد و در ادامه قرار است طی روزهای آینده برای ملاقات و گفتگو با مقامات مصری و اسرائیلی راهی این دو کشور شود.

هدف از این سفر آنگونه که در گزارش رویترز آمده تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش‌هایی است که می‌تواند به یک درگیری گسترده‌تر در منطقه تبدیل شود.

بنا به این گزارش، سفر دوره‌ای ژنرال سی.کی براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در حالی از روز شنبه آغاز شده که منطقه برای تهدید‌های ناشی از حمله ایران به اسرائیل آماده می‌شود.

ایالات متحده تلاش دارد تا هر چه زودتر مقدمات دستیابی به یک توافق دشوار آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را که تضمین کننده آزادی گروگان‌های اسرائیلی خواهد بود، فراهم کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا معتقد است که حصول و اجرایی شدن چنین توافقی «می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند.»

ژنرال براون پیش از عزیمت به اردن به رویترز گفت: «در گفتگو با همتایانم به دنبال راه‌کاری برای جلوگیری از تشدید هر نوع تنش و کسب اطمینان از این موضوع خواهیم بود که کلیه گام‌های مناسب را برای مهار یک درگیری گسترده‌تر برداشته‌ایم.»

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در پی محدود کردن تبعات جنگ غزه بین حماس و اسرائیل است که اکنون یازدهمین ماه خود را سپری می‌کند.

این درگیری مرگبار تاکنون بخش‌های وسیعی از غزه را ویران و با خاک یکسان کرده، سبب تشدید درگیری‌های مرزی میان اسرائیل و جنبش حزب‌الله لبنان شده و به حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن علیه کشتی‌ها در دریای سرخ دامن زده است.

از سوی دیگر، با آغاز جنگ غزه، حملات پراکنده شبه نظامیان همسو با ایران به نیروهای آمریکایی در سوریه، عراق و اردن تشدید شده است.

ارتش آمریکا طی هفته‌های اخیر نیروهای خود را در خاورمیانه تقویت کرده تا از حملات احتمالی بزرگ ایران یا متحدانش جلوگیری کند.

در این راستا، ناوگروه ضربتی آبراهام لینکلن از سوی ارتش آمریکا به منطقه اعزام شده تا جایگزین ناوگروه ضربتی تئودور روزولت شود.

ایالات متحده همچنین یک اسکادران از جنگنده‌های اف-۲۲ رپتور نیروی هوایی خود را به منطقه اعزام کرده و یک زیردریایی مجهز به موشک کروز را نیز در منطقه مستقر کرده است.

ژنرال براون گفت: «ما ظرفیت‌های نظامی بیشتری را به منطقه آوردیم تا پیامی قوی برای جلوگیری از یک درگیری گسترده‌تر و همچنین به منظور حفاظت از نیروهای خود در صورت وقوع حمله ارسال کنیم.» وی تأکید کرد که حفاظت از نیروهای آمریکایی بسیار مهم و «اولویت اصلی ما» است.

پاسخ تهران به ترور هنیه چگونه خواهد بود؟

ایران متعهد شده است که به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در خاک خود که اواخر ماه گذشته در جریان سفر وی به تهران روی داد، پاسخی جدی نشان بدهد.

تهران بلافاصله پس از این ترور انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفت؛ این در حالیست که اسرائیل تاکنون دست داشتن در این حمله را نه تایید و نه رد کرده است.

آگهی

حزب الله لبنان نیز پس از کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد خود در بیروت که ماه گذشته در جریان حمله‌ای از سوی اسرائیل روی داد، تهدید کرد که پاسخی قاطعانه به آن خواهد داد.

ایران به طور علنی و آشکار اعلام نکرده است که پاسخ نهایی به ترور هنیه چه خواهد بود، اما مقامات آمریکایی می گویند که به دقت در حال بررسی هرگونه نشانه‌ای دال بر عملی شدن تهدید‌های ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید ایران روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با همتایان فرانسوی و بریتانیایی خود گفت که کشورش از حق خود برای اقدام متقابل علیه اسرائیل کوتاه نخواهد آمد.

ایران آوریل گذشته، دو هفته پس از کشته شدن دو ژنرال ایرانی در حمله به سفارت تهران در سوریه، رگباری از صدها هواپیمای بدون سرنشین، موشک کروز و موشک بالستیک را روانه اسرائیل کرد که طبق برخی گزارش‌ها منجر به وارد آمدن خساراتی به دو پایگاه هوایی اسرائیل شد.

آگهی

اسراییل، ایالات متحده و سایر متحدانش بخش عمده‌ای از موشک‌ها و پهپاده‌های شلیک شده را در جریان این حمله از پیش اعلام شده، پیش از رسیدن به اهداف مدنظر رهگیری و منهدم کردند.

ژنرال براون درباره اقدامات احتمالی ایران و متحدانش گمانه‌زنی نکرد، اما گفت امیدوار است که بتواند سناریوهای مختلف را با همتای اسرائیلی خود مورد بحث قرار دهد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عراقچی: ایران به دنبال مدیریت تنش با آمریکا است؛ برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست

کامالا هریس با پذیرش نامزدی دموکرات‌ها: در برابر ایران و تروریست‌های تحت حمایتش از خود دفاع می‌کنیم

پزشکیان: برخوردهای تهاجمی بین ایران و اسرائیل نقطه ضعف ماست