NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ادامه رایزنی‌های «شبانه‌روزی»؛ آمریکا به ایران پیام داد: تشدید تنش در خاورمیانه به زیانتان است

Secretary of State Antony Blinken
Secretary of State Antony Blinken Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا وضعیت کنونی خاورمیانه را «حساس» توصیف کرده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: «ایالات متحده از مسیر کانال‌های دیپلماتیک از دیگر کشورها خواسته است که به ایران بگویند تشدید تنش در خاورمیانه به نفع آنها نیست.»

آگهی

پیش از این آنتونی بلینکن گفته بود که واشنگتن «درگیر دیپلماسی بی‌وقفه و تقریباً شبانه‌روزی» برای کمک به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه است؛ آنهم در زمانی که نگرانی‌ها از حمله تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل همچنان وجود دارد.

بلینکن در مراسم امضای قرارداد با همتای استرالیایی خود در واشنگتن گفت: «همه طرف‌ها باید از تشدید تنش‌ها خودداری کنند و برای کاهش تنش‌ها گام‌ بردارند. تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست. این فقط منجر به درگیری بیشتر، خشونت بیشتر و ناامنی بیشتر خواهد شد.»

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس هفته گذشته در تهران، نگرانی‌ها از اقدام ایران برای انتقام از اسرائیل و در پی آن تبدیل درگیری‌های غزه به یک جنگ گسترده در خاورمیانه افزایش یافته است.

مقامات اسرائیل مسئولیت این قتل را بر عهده نگرفتند؛ با این وجود ایران همچنان اسرائیل را مقصر می‌داند و تل‌آویو را تهدید به «مجازات» کرده است.

ایران از شبه‌نظامیان گروه حماس که در غزه با اسرائیل در حال جنگند، همچنین از شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان که فواد شکر فرمانده ارشد آنها در حمله اخیر اسرائیل به بیروت کشته شد، حمایت می‌کند.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و کامالا هریس معاون او، توسط تیم امنیت ملی کاخ سفید درباره وضعیت خاورمیانه از جمله تهدیدات ایران و نیروهای نیابتی آن علیه اسرائیل و نظامیان آمریکایی مطلع شدند.

آنها درباره حمله به پایگاه هوایی الاسد عراق در روز دوشنبه و چگونگی واکنش ایالات متحده به این حمله نیز گفتگو کردند.

مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که دست‌کم پنج پرسنل آمریکایی در این حمله راکتی زخمی شدند. مشخص نیست که آیا این حمله با تهدیدهای ایران برای گرفتن انتقام قتل هنیه مرتبط بوده است یا خیر.

بایدن و هریس همچنین در جریان آخرین تلاش‌های ایالات متحده برای حمایت نظامی از اسرائیل در صورت حمله به این کشور و تلاش‌های دیپلماتیک برای «کاهش تنش منطقه‌ای» و دستیابی به آتش‌بس و توافق برای آزادی گروگان‌ها در غزه قرار گرفته‌اند.

بلینکن پیش‌تر روز دوشنبه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و بدر عبدالطی، وزیر خارجه مصر گفتگو کرده بود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این دیدارها گفت: «در جریان این دیدارها از کشورها خواستیم پیام‌هایی را به ایران بدهند و برای ایران روشن کنند که تشدید این درگیری و حمله‌ای دیگر به اسرائیل به نفع آنها نیست.»

آقای بلینکن نیز در اظهارات خود از طرف‌ها خواسته بود تا «این چرخه» خشونت را بشکنند و با وجود کشته شدن هنیه، بر سر آتش‌بس در غزه توافق کنند.

آقای بلینکن اعلام کرد: «مهم این است که همه طرف‌ها راه‌هایی برای رسیدن به توافق پیدا کنند؛ نه اینکه به دنبال دلایلی برای به تأخیر انداختن آن یا نه گفتن باشند. ضروری است که همه طرف‌ها در ساعات و روزهای آینده انتخاب‌های درستی داشته باشند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست اضطراری شورای امنیت در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ گوترش:خویشتن‌داری به تنهایی کفایت نمی‌کند

انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران؛ جایی که سایه دونالد ترامپ سنگین‌تر از نامزد پیروز است

تداوم وضعیت آماده باش در اسرائیل؛ حمله به تاسیسات نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان