NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

نیویورک تایمز: ایران تحقیر شد؛ خامنه‌ای به تلافی ترور هنیه دستور حمله به تل‌آویو و حیفا را صادر کرده

Iran Mideast Tensions
Iran Mideast Tensions Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران پس از شکست امنیتی تحقیرآمیزی که کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر حماس را نیز در پی داشت، دستور حمله تلافی‌جویانه به شهرهای اسرائیل را صادر کرده است تا در زمانی که خطر تشدید تنش‌ها وجود دارد، بار دیگر قدرتش را به نمایش بگذارد.

آگهی

نیویورک تایمز به نقل از سه مقام ایرانی از جمله دو تن از اعضای سپاه پاسداران که در جریان این دستور قرار گرفتند، می‌نویسد که خامنه‌ای این دستور را در جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی این کشور صادر کرده که بامداد چهارشنبه اندکی پس از کشته شدن اسماعیل هنیه تشکیل شد.

این سه منبع آگاه از نیویورک تایمز خواسته‌اند که هویتشان را فاش نکند.

ایران که در جریان جنگ حدودا ۱۰ ماهه حماس و اسرائیل همواره سعی داشته به جای رویارویی مستقیم با اسرائیل عمدتا از مسیر نیروهای نیابتی خود در منطقه بر این کشور فشار وارد کند، پیش از این در ماه آوریل و برای اولین بار در تاریخ روابط خصمانه دو کشور، صدها موشک و پهپاد به را در تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق، به سمت این کشور پرتاب کرد.

با این وجود ۹۹ درصد این پهپادها و موشک‌ها توسط پدافند هوایی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» رهگیری و منهدم شدند.

اکنون مشخص نیست که ایران با چه قدرتی پاسخ خواهد داد و آیا بار دیگر حمله خود را با هدف دوری از تشدید تنش انجام خواهد داد یا خیر.

حمله به اهداف نظامی تل‌آویو و حیفا

به گفته این مقامات ایرانی، فرماندهان نظامی ایران در حال بررسی حمله ترکیبی دیگری از پهپاد و موشک به اهداف نظامی در مجاورت تل‌آویو و حیفا هستند، با این وجود از حمله به اهداف غیرنظامی اجتناب خواهند کرد.

آنها گفتند که یکی از گزینه‌های مورد بررسی نیز حمله هماهنگ از سوی ایران و سایر جبهه‌های متحدش از جمله در یمن، سوریه و عراق برای حداکثر تأثیرگذاری است.

علی خامنه ای همچنین به فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش دستور داده که «هم برای تهاجم و هم دفاع» برنامه‌ریزی کنند تا در صورت گسترش احتمالی جنگ و حمله اسرائیل یا ایالات متحده به ایران، توان مقاومت داشته باشند.

تحقیر کشوری که مشتاق قدرت‌نمایی است

رهبران نیروهای منطقه‌ای تحت حمایت ایران از جمله حماس، حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و گروههای شبه‌نظامی در عراق (یعنی آنچه «محور مقاومت» نامیده می‌شود) پیش از این در روز سه‌شنبه برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در تهران حضور داشتند.

اسماعیل هنیه نیز در این مراسم حضور داشت و پس از شرکت در مراسم و دیدار با خامنه‌ای، حدود ساعت ۲ بامداد به وقت محلی در شمال تهران ترور شد.

به نوشته نیویورک تایمز، این حمله یک شکست امنیتی تحقیرآمیز برای کشوری بود که هم مشتاق قدرت‌نمایی است و هم مدت‌هاست که در جلوگیری از انجام عملیات‌ مخفیانه اسرائیل در خاکش ناتوان است.

این تحقیر امنیتی بویژه پس از آن تشدید شد که در جریان آن، اسماعیل هنیه که یک چهره بسیار مهم برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شد، در یک روز بسیار امنیتی که سایر رهبران متحد ایران نیز جمع شده بودند، در یک مهمانسرای بسیار امن سپاه پاسداران کشته شد.

بسیاری از مقامات و حامیان دولت در داخل ایران، از عدم موفقیت در خنثی کردن این ترور ابراز خشم کردند؛ بویژه آنکه تنها تعداد انگشت شماری از مقامات ارشد امنیتی می‌دانستند که اسماعیل هنیه کجا اقامت دارد.

برخی از حامیان ایران نیز در رسانه های اجتماعی نوشتند که اولویت اول ایران باید پاکسازی خانه و تضمین امنیت مقامات ارشد خود باشد و «قبل از انتقام، ابتدا امنیت ولی فقیه تضمین شود».

از نظر تحلیلگران، ایران گرفتن انتقام قتل هنیه و نشان دادن قدرت بازدارندگی‌اش مقابل اسرائیل را برای جلوگیری از کشته شدن سایر مهره‌های کلیدی‌اش مانند حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان یا اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه که بر فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی خارج از ایران نظارت دارد، ضروری می‌داند.

آگهی

علی واعظ، مسئول بخش ایران در اندیشکدهٔ «گروه بین‌المللی بحران» می‌گوید: «ایران احتمالاً بر این باور است که برای جلوگیری از حملات بیشتر اسرائیل همچنین دفاع از حاکمیت خود و حفظ اعتبارش در نزد شرکای منطقه‌ایش، چاره‌ای جز تلافی ندارد».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت نظامی تازه تهران و آنکارا در ساخت ناوهای پهپادبر؛ ویژگی‌ کشتی‌های تولیدی ایران و ترکیه‌ چیست؟

افشای جزئیات تازه از باج ایران به هکر‌ها در پی حمله به بانک‌ها؛ «تاکنون ۱۰ بیت‌کوین پرداخت شده است»

انتشار اخباری از تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه؛ اوکراین خواستار فشار جامعه جهانی شد