NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کشته شدن اسماعیل هنیه در خاک ایران؛ چه گزینه‌هایی پیش‌روی تهران است؟

Iran Mideast Tensions
Iran Mideast Tensions Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، نقش تعیین کننده‌ای در چگونگی شکل‌گیری تحولات آتی در خاورمیانه دارد و به نوشته شبکه‌های خبری آمریکا، جزئیاتی را که تهران به عنوان روایت خود از این ماجرا انتخاب و بر آنها تمرکز می‌کند، واکنش آینده این کشور را نیز ترسیم خواهد کرد.

آگهی

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» معتقد است که این حمله را باید نقض شدید حاکمیت ایران و شکستن حباب امنیتی فرضی در پایتخت این کشور دانست.

اسماعیل هنیه میهمان مقامات ایران بود و قتل او آنهم در تهران، به این معنی است که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای نتوانسته امنیت ساده دیدار یکی از متحدانش آنهم در پایتخت کشورش را تضمین کند.

این شبکه خبری معتقد است که اکنون گزینه‌های ایران محدود است و هیچ کدام نیز عالی نیستند.

واضح است که تهران مایل نیست خشن‌ترین گروه نیابتی خود یعنی حزب‌الله را از لبنان وارد جنگی تمام عیار با اسرائیل کند. زیرا این کار علاوه بر ایجاد یک وحشت عظیم از پیامدهای انسانیِ درگیری اسرائیل و لبنانی‌ها، باعث می‌شود ایران سرانجام از تنها کارت قدرتمندش استفاده کند.

واقعیت این است که حزب‌الله کارت قدرتمندی است که تهران احتمالاً فقط «یک بار» می‌تواند آن را بازی کند و به همین دلیل مقامات رژیم باید زمان استفاده از این کارت را با دقت انتخاب کنند.

نباید فراموش کرد که تنها ساعاتی قبل از کشته شدن اسماعیل هنیه نیز فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در ساختمانی در بیروت کشته شد.

حمله مستقیم به اسرائیل

گزینه دیگر ایران، حمله مستقیم به اسرائیل است؛ یعنی کاری که پیش از این در ماه آوریل پس از کشته شدن فرماندهان ارشد سپاه در حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق انجام داد.

اما در جریان آن حمله بی‌سابقه نیز ایران حدود ۳۰۰ پهپاد و موشک مستقیماً به سمت اسرائیل شلیک کرد که ۹۹ درصد آنها نتوانستند از گنبد آهنین اسرائیل عبور کنند و به این ترتیب این حمله به شکست منتهی شد؛ البته مقامات ایران روایتی متفاوت از نتیجه این حمله را تبلیغ کردند و از پیروزی در این عملیات سخن گفتند.

بر این اساس «سی‌ان‌ان» می‌نویسد که بار دیگر، این روایت ایران در ۲۴ ساعت پیش‌رو از چگونگی وقوع این تحقیر بزرگ است که تحولات آینده را شکل می‌دهد.

نیویورک تایمز نیز به این موضوع اشاره دارد که مکان حمله به اسماعیل هنیه درخور توجه است. در حالی که او برای سال‌ها در قطر بسر می‌برد (یعنی کشوری که اسرائیل با آن روابط غیررسمی دارد)، تنها زمانی هدف این حمله هوایی قرار گرفت که به تهران سفر کرد.

از زمان شروع جنگ اخیر، اسرائیل از کشتن رهبران حماس در قطر خودداری کرده است؛ به این ترتیب انتظار نمی‌رود که واکنش دیگر کشورهای منطقه در قبال حمله احتمالی ایران به اسرائیل در تلافی قتل هنیه، همراهی با تهران باشد.

به همین دلیل است که پاسخ مقامات حکومت ایران به قتل هنیه، هم می‌تواند به بازتعریف نقش آنها به عنوان یک قدرت منطقه‌ای منجر شود و هم از جایگاه کنونی پایین‌تر ببرد.

نیویورک تایمز همچنین به این موضوع اشاره دارد که بیانیه‌های تلویزیون دولتی ایران دارای اهمیت هستند؛ زیرا دیدگاه آیت‌الله علی خامنه‌ای و دولت را منعکس می‌کنند.

تلویزیون دولتی ایران نیز اگرچه اسرائیل را مسئول کشته شدن اسماعیل هنیه دانست، اما تا این لحظه صرفا به گفتن این موضوع که قتل هنیه آتش‌بس در غزه را چند ماه به تعویق می‌اندازد و گروه‌های شبه‌نظامی منطقه تلافی می‌کنند، بسنده کرده است.

اسرائیل نیز اگرچه هنوز بطور مستقیم هیچ اظهارنظری درباره این قتل نکرده، اما ارتش این کشور حدود ساعت ۸ صبح بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که «هیچ تغییری در دستورالعمل‌های دفاعی فرماندهی جبهه داخلی وجود ندارد».

آگهی

در ادامه بیانیه آمده است که ارتش اسرائیل در حال «ارزیابی موقعیت» است و در صورت ایجاد هرگونه تغییر، افکار عمومی را آگاه خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات اسرائیل به لبنان و غزه؛ ۱۰ لبنانی و ۱۷ فلسطینی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند

رسانه اسرائیلی: قطر با توجه به پیشرفت مذاکرات صلح، خواستار تجدیدنظر ایران در حمله به اسرائیل شده است

پوتین با حمایت از تشکیل فلسطین مستقل در دیدار عباس از مسکو: از درد و رنج فلسطینی‌ها آگاهیم