NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پوتین با حمایت از تشکیل فلسطین مستقل در دیدار عباس از مسکو: از درد و رنج فلسطینی‌ها آگاهیم

Russia Palestine
Russia Palestine Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در مسکو با محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد و به او گفت که مسکو از وضعیت اسفناک مردم فلسطین رنجیده است و از آرزوی آنها برای ایجاد کشور فلسطین حمایت می‌کند.

آگهی

پوتین گفت که مسکو با وجود آنکه درگیر جنگ در اوکراین است، به رویدادهای خاورمیانه توجه دارد. پوتین در جریان این دیدار هیچ اشاره مستقیمی به تهاجم یک هفته اخیر اوکراین به غرب روسیه نکرد؛ عملیاتی که ارتش روسیه را غافلگیر و بیش از ۱۳۰ هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد.

بر اساس بیانیه کرملین، ولادیمیر پوتین در این دیدار گفت: «همه به خوبی می‌دانند که متأسفانه روسیه امروز باید از منافع خود دفاع کند و سلاح در دست، از مردم خود دفاع کند. با این وجود آنچه در خاورمیانه و آنچه در فلسطین می‌گذرد، از دید ما غافل نمی‌ماند. ما از درد و رنج و فاجعه انسانی که در فلسطین روی داده، آگاه هستیم.»

ولادیمیر پوتین همچنین به تلفات نزدیک به ۴۰ هزار فلسطینی در جریان جنگ غزه اشاره کرد؛ جنگی که در پی حمله نیروهای حماس به مناطق جنوبی اسرائیل در ۷ اکتبر و کشتن حدود ۱۲۰۰ نفر عمدتا غیرنظامی و ربودن حدود ۲۵۰ نفر آغاز شد.

روسیه روابط دیرینه‌ای با اسرائیل و فلسطینی‌ها دارد؛ با این وجود از زمان شروع جنگ، مسکو با میزبانی از نمایندگان حماس، اسرائیل را ناراحت کرده است.

محمود عباس، سیاستمدار کهنه‌کار ۸۸ ساله فلسطینی نیز در این دیدار گفت که روسیه «یکی از عزیزترین دوستان» مردم فلسطین است و افزود: «ما به شما ایمان و اعتماد داریم و حمایت شما را احساس می‌کنیم.»

عباس همچنین با اشاره به رای دادگاه لاهه در ماه گذشته که اشغال سرزمینهای فلسطینی توسط اسرائیل و شهرک‌سازی در آنجا را غیرقانونی خوانده بود، گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد (که روسیه در آنجا حق وتو دارد)، باید برای توقف اقدامات اسرائیل وارد عمل شود.

روسیه سعی دارد که خود را کشوری صلح‌طلب در خاورمیانه معرفی کند و مشکلات این منطقه را نیز ناشی از شکست‌های طولانی‌مدت سیاستهای ایالات متحده می‌داند.

با این وجود پوتین در جریان این دیدار که گزارش آن در وب‌سایت کرملین منتشر شده، هیچ ابتکار جدیدی برای پایان دادن به درگیرهای خاورمیانه ارائه نکرد و تنها سخنانش درباره حمایت از ایجاد کشور فلسطین و تعهد روسیه به ارائه کمک‌های بشردوستانه را تکرار کرد.

روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین روابط نزدیک‌تری با ایران داشته است. رویترز هفته گذشته به نقل از منابع ایرانی نوشت که پوتین نیز از تهران خواسته است در واکنش به ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران، خویشت‎ن‌داری نشان دهد و از ایجاد تلفات در میان غیرنظامیان اسرائیلی خودداری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز مذاکرات قاهره و شرایط وخیم غزه؛ نتانیاهو با رئیس موساد بر سر آتش‌بس با حماس هم رای نیست

نشست اضطراری شورای امنیت در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ گوترش:خویشتن‌داری به تنهایی کفایت نمی‌کند

کشته شدن اسماعیل هنیه در خاک ایران؛ چه گزینه‌هایی پیش‌روی تهران است؟