NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

امیدواری بایدن به انصراف ایران از حمله به اسرائیل با آتش‌بس در غزه؛ شروط نتانیاهو و تعویق سفر بلینکن

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۳ اوت (۲۳ مرداد) گفت انتظار دارد در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه، ایران از حمله احتمالی به اسرائیل خودداری کند.

آگهی

وی با ابراز نگرانی از این حمله و پیامدهای آن بر توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه گفت دستیابی به توافق سخت‌تر شده است اما او «تسلیم نخواهد شد».

رئیس‌جمهور ایالات متحده در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد ایران در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس از حمله تلافی‌جویانه خود به اسرائیل خودداری کند، گفت: «این انتظار من است. خواهیم دید که ایران چه می‌کند. خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد.»

اسرائیل و آمریکا طی روزهای گذشته نسبت به حمله قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل هشدار داده‌ و گفته‌اند ارزیابی‌های اطلاعاتی حاکی از تدارکات نظامی برای حمله به اسرائیل است. با این حال مشخص نیست که ابعاد این حمله چه خواهد بود.

یکی از مقامات آمریکایی در این باره گفت: «ایران و حزب‌الله نمی‌دانند چه کنند. برنامه‌ریزی‌های زیادی در حال انجام است، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده و رهبر جمهوری اسلامی هنوز دستور نهایی برای انجام این حمله را نداده است».

همزمان پایگاه خبری اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سفر روز سه‌شنبه خود به خاورمیانه را به‌ دلیل «نامشخص بودن وضعیت» به تعویق انداخته است.

مطابق اعلام کاخ سفید قرار است دو عضو امنیت ملی ایالات متحده به‌منظور دست‌یابی به توافق آتش‌بس راهی خاورمیانه شوند.

این در شرایطی است که اسناد تازه درز کرده از مذاکرات آتش‌بس در غزه نشان می‌دهد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در این زمینه انعطاف کمتری به خرج داده و خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است.

نشریه نیویورک‌ تایمز گزارش کرده که هرچند تا کنون آقای نتانیاهو بیشتر تقصیر شکست در مذاکرات آتش‌بس را به گردن حماس انداخته است، با این حال خود او در اواخر ماه ژوئیه فهرستی از شروط سختگیرانه جدیدی را به میانجی‌گران آمریکایی، مصری و قطری منتقل کرده است که می‌تواند کار را برای حصول یک توافق دشوار کند.

گریز هزاران تن از مناطق جنگی در غزه
گریز هزاران تن از مناطق جنگی در غزهعکس: آسوشیتد پرس

در این سند برای مثال آمده است که نیروهای اسرائیلی باید کنترل مرز جنوبی غزه را حفظ کنند و همچنین اجازه به فلسطینیان آواره برای بازگشت به خانه‌های خود در شمال غزه پس از توقف جنگ سخت‌تر خواهد شد.

دو مقام ارشد ایالات متحده گفته‌اند بیم این می‌رود که شروط جدید خطر به هم خوردن توافق را در پی داشته باشد.

تایید فروش ۲۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی به اسرائیل

در تحولی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که با فروش ۲۰ میلیارد دلار تسلیحات به اسرائیل در بحبوحه جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه موافقت کرده است.

این کمک تسلیحاتی شامل بیش از ۵۰ جت جنگنده اف-۱۵، موشک‌های پیشرفته هوا به هوای میان‌برد، مهمات توپ‌های ۱۲۰ میلی‌متری تانک، خمپاره‌های انفجاری قوی و خودروهای تاکتیکی می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:‌ «ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است و کمک به اسرائیل برای حفظ و توسعه قابلیت دفاع از خود حیاتی است. فروش این تسلیحات با این اهداف مطابقت دارد.»

با این حال، انتظار نمی‌رود که این تسلیحات به زودی به اسرائیل برسد، چرا که آن‌ها عمدتا قراردادهایی طولانی‌مدت هستند و اولین سامانه‌‌های تسلیحاتی احتمالا در سال ۲۰۲۶ تحویل داده خواهند شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

در همین حال ورود ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، به محوطه مسجد الاقصی به منظور برگزاری نماز یهودی «تفیلا» باعث محکومیت‌های بین‌المللی شده و آمریکا آن را اقدامی «تحریک‌آمیز» خوانده است.

این وزیر افراطی کابینه اسرائیل که به دفعات ممنوعیت برگزاری نماز در این مکان به شدت حساس را زیر پا گذاشته است، با حضور خود در صحن مسجد‌الاقصی وعده «شکست حماس» در غزه را داد.

یهودیان اگرچه اجازه دارند که در ساعات خاصی از این محوطه در شرق اورشلیم بازدید کنند، اما اجازه برپایی آئین‌های دینی خود را ندارند.

حمله راکتی حزب‌الله به خاک اسرائیل
حمله راکتی حزب‌الله به خاک اسرائیلعکس: آسوشیتد پرس/ آرشیو

این در شرایطی است که شلیک راکت‌های پراکنده به خاک اسرائیل از سوی حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان فلسطینی گروه حماس ادامه دارد.

آگهی

ارتش اسرائیل اعلام کرد شب گذشته دو راکت از نوار غزه به سمت ساحل مرکزی این کشور شلیک شد، هرچند تلفات جانی از آن‌ها گزارش نشده است.

همزمان شبکه تلویزیونی المنار لبنان گفته است که شبه‌نظامیان گروه حزب‌الله اواخر شب سه‌شنبه با رگباری از راکت‌های کاتیوشا به پایگاه «کوه نریا»، مقر فرماندهی گردان نیروهای تیپ جولانی اسرائیل، حمله کرده‌اند.

در پی شلیک این راکت‌ها آژیر خطر در غرب جلیل به صدا در آمد. هنوز از خسارت احتمالی این راکت‌پراکنی‌ها گزارشی منتشر نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ورود تانک‌های اسرائیلی به عمق غزه ساعاتی پس از تماس تلفنی جو بایدن با بنیامین نتانیاهو درباره آتش‌بس

طرح استیضاح بایدن در دست جمهوری‌خواهان؛ گام بعدی مجلس نمایندگان آمریکا چیست؟

پایان مذاکرات دوحه برای آتش‌بس در غزه؛ گفتگوها در قاهره از سر گرفته می‌شود