NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پزشکیان: برخوردهای تهاجمی بین ایران و اسرائیل نقطه ضعف ماست

روز نخست صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در مجلس ایران
روز نخست صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در مجلس ایران Copyright عکس از خبرگزاری تسنیم (عرفان کوچاری)
Copyright عکس از خبرگزاری تسنیم (عرفان کوچاری)
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رئیس جمهوری ایران اختلافات تشدیدیافته با کشورهای اروپایی، درگیری لفظی و برخوردهای تهاجمی بین ایران و اسرائیل، تحریم‌های آمریکا و قرار گرفتن در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف را از ضعف‌های کشور عنوان کرد.

آگهی

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در آغاز نشست‌های مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی او، گفت: «دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است. این دولت خود را دولت همه ملت ایران می‌داند و موظف به تأمین حقوق شهروندی ایرانیان است و ملتزم به اولویت منافع ملی است.»

آقای پزشکیان افزود: «مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند و بی‌عدالتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد و تدابیر جاری قادر به حل مشکلات‌مان نیستند. مردم ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی‌میلی آنان برای مشارکت پرشورتر در انتخابات نشانه‌ای از این است.»

رئیس جمهور ایران ادامه داد: «مردم امروز از ما شاکی هستند و ما مقصریم و آمریکا و بیگانگان مقصر نیستند و این‌که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد.»

او اختلافات تشدیدیافته با کشورهای اروپایی، درگیری لفظی و برخوردهای تهاجمی بین ایران و اسرائیل و پشتیبانی آمریکا از این کشور و تحریم‌های آمریکا و خروج از چرخه معادلات بانکی بین‌المللی به‌خاطر قرار گرفتن در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف را از نقطه ضعف‌های موجود کشور عنوان کرد.

آقای پزشکیان با تاکید بر پیگیری اجرای سند چشم‌انداز ابلاغ شده توسط رهبر ایران به عنوان سندی که می‌تواند فهم مشترک و همدلی در میان قوای مختلف و جامعه ایجاد کند، گفت: «برای برون‌رفت از وضعیت موجود، باید امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی داشت، در این‌صورت می‌توان مسائل و مشکلات را حل کرد، هم‌چنین نیاز به مشارکت ملی داریم.»

رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه دولت وفاق ملی دولت همۀ مردم ایران است، گفت: «نزدیک ۱۰ هزار ساعت روی وزرای پیشنهادی کار کرده‌ایم و ۱۰ هزار پرونده شخصیت‌ها را بررسی کرده‌ایم.» او افزود: «سعی کردیم افرادی را از دولت شهید رئیسی، روحانی، احمدی نژاد و بیرون از آنها را در کنار هم قرار بدهیم.»

رئیس جمهور ایران ضمن این که از نمایندگان مجلس خواست که به تمامی وزرای پیشنهادی او رای بدهند، به مردم هم وعده داد که با قدرت دنبال فسادستیزی خواهد بود و با عبور از دولت متصدی، مردم و بخش خصوصی را وارد عرصۀ اداره کشور و اقتصاد خواهد کرد.

مسعود پزشکیان در کنار وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی
مسعود پزشکیان در کنار وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامیعکس از خبرگزاری تسنیم (عرفان کوچاری)

آقای پزشکیان در پایان سخنرانی خود در صحن علنی مجلس ایران با اشاره به بی‌توجهی برخی نمایندگان به صحبت‌های او و همهمه به پا خاسته در مجلس گفت: «بلد نیستم زیاد حرف بزنم. چیزهایی هم که باید از روی کاغذ بخوانم بدتر خراب می‌کنم. از وزرا دفاع دفاع نمی‌کنم چون آنها بلد هستند از خودشان دفاع کنند.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای این جلسه گفت: «بر اساس زمانبندی‌ که داریم تا روز چهارشنبه این بررسی ادامه خواهد داشت و رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی در روز چهارشنبه انجام می‌شود.»

او همچنین در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان مخالف کابینه پیشنهادی آقای پزشکیان، گفت: «نباید حرف‌هایی بزنیم که منجر به دوقطبی‌جعلی شود.»

واکنش آقای قالیباف به سخنان نماینده بوکان بود که از آقای پزشکیان به دلیل عدم از استفاده از اهل سنت در کابینه خود و نقض یکی از وعده‌های خود در جریان کارزار تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد. آقای عثمانی همچنین سهم زنان و جوانان را در کابینه آقای پزشکیان ناچیز عنوان کرد.

محور اصلی انتقاد سایر نمایندگان مخالف آقای پزشکیان نیز بر این محور متکی بود که او هنوز برنامه خود را برای اداره کشور ارائه نکرده و همچنان همانند ایام رقابت‌های انتخاباتی نطق‌های تبلیغاتی ایراد می‌کند.

موافقان او نیز با یادآوری این که برنامه آقای پزشکیان اجرای برنامه هفتم توسعه و سند چشم‌انداز ابلاغیِ رهبر ایران است، بر لزوم همدلی و همراهی با دولت و وزرای پیشنهادی تاکید کردند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

با توجه به این که کلیات کابینه در صحن به رای گذاشته نمی‌شود، پس از صحبت‌های ۵ نماینده مخالف و ۵ نماینده موافق، رسیدگی به برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا آغاز شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: سفر اعلام نشده ژنرال آمریکایی به خاورمیانه همزمان با شدت گرفتن تهدید‌های ایران

میکونوس و ترور هنیه؛ ذاکریان به یورونیوز: بهترین بازدارندگی حکمرانی خوب است نه موشک‌پرانی

وزیر جدید امور خارجه ایران شروط تهران برای بازسازی روابط با کشورهای اروپایی را اعلام کرد