NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پزشکیان در نخستین نشست خبری: آمریکا و اروپا ما را تهدید می‌کنند؛ پیگیری می‌کنیم گشت ارشاد اذیت نکند

نشست خبری مسعود پزشکیان
نشست خبری مسعود پزشکیان Copyright عکس از president.ir
Copyright عکس از president.ir
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهور ایران در مواجهه با گلایه خبرنگار زن ایرانی که گفت برای رسیدن به نشست خبری ناچار شده از کوچه و پس کوچه‌ها عبور کند تا گرفتار گشت ارشاد نشود، پرسید: «باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود برخورد کنند، پیگیری می‌کنیم که شما را اذیت نکنند.»

آگهی

مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران به عنوان رئیس جمهور ایران گفت: «در رابطه با رفع تحریم‌ها و موضوع اف‌ای‌تی‌اف (FATF) چاره‌ای جز حل آن نداریم. نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم نوشت تا موضوع اف‌ای‌تی‌اف دوباره بررسی شود. در رابطه با مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان را ابتدا با کشورهای همسایه و سپس با سایر کشورها بهبود بخشیم. سفر اخیر به عراق و اقلیم کردستان بر مبنای همین نگاه بود و قرار شد یکسری برنامه های راهبردی با آنها بنویسیم.»

آقای پزشکیان افزود: «اکثر تولیدکنندگان در رابطه با اف‌ای‌تی‌اف با مشکلاتی مواجهه هستند و باید در این زمینه تسهیل‌گری کنیم.»

رئیس جمهور ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران داخلی اظهار داشت: «در رابطه با ناترازی، امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روز به روز بدتر می‌شود ناترازی در حوزه انرژی، پولی و محیط زیست داریم و اگر رها کنیم روز به روز وضعیت بدتر می شود. اگر بگوییم به ناترازی دست نزنید صدا بلند می شود امکان برون رفت از این مشکلات وجود نخواهد بود.»

آقای پزشکیان ادامه داد: «نشست زمین در تهران از نظر محیط زیستی وحشتناک است. آبهای زیرزمینی رو به اتمام است و تمام سدهای اطراف تهران در صورت کاهش بارندگی تمام خواهد شد ... با ادامه این روند در همه حوزه‌ها به طرف فروپاشی می‌رویم.»

او در مورد گرانی نان در تهران هم تاکید کرد: «نگاه ما به‌سمت محرومان است و سفرۀ مردم نباید مشکل پیدا کند ... تا جایی که از دستمان بربیاید نمی‌گذاریم ناترازی‌ها مشکل ایجاد کند. ناترازی‌ها به ما ارث رسیده است. باید فکر کنیم تا قدرت خرید را بالا ببریم.»

رئیس جمهور ایران اذعان کرد: «اقتصاد ما مریض است و دارو می‌خواهد. این داروی درمان تلخ باشد؛ بپذیریم که این مداخله می‌تواند شرایط را بهتر کند.» او در عین حال تاکید کرد که بدون سرمایه‌گذاری خارجی و رفع موانع تولید، رشد اقتصادی رخ نخواهد داد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره در خصوص ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به یمن گفت: «ما در ایران از نوع موشک هایپرسونیک که انصارالله یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است، نداریم. غرب می‌داند که ایران نمی‌تواند به یمن موشک ارسال کند. رفتن نیروی انسانی به یمن یک هفته طول می‌کشد موشک چگونه رفته که کسی آن را ندیده است؟ما توان موشکی داریم اما این که ما به یمن موشک بدهیم خیر. یمن قبل از جنگ تکنولوژی ساخت موشک را یاد گرفته بود و تولید می‌کرد.»

رئیس جمهور ایران در پاسخ به سوال‌های خبرنگاران رسانه‌های چین، روسیه و ترکیه هم بر لزوم تقویت روابط ایران با این سه کشور تاکید کرد. او همچنین وعده داد که روابط ایران با عربستان سعودی، مصر و اردن در دولت او تقویت خواهد شد. آقای پزشکیان یادآور شد که در جریان تماسی تلفنی که با ولیعهد سعودی داشته از او برای سفر به تهران دعوت کرده است. او همچنین گفت که ایران در مقابل ترور اسماعیل هنیه و اقداماتی که در غزه در حال رخ دادن است، در مقابل اسرائیل خویشتن‌داری کرده است.

یورونیوز فارسی در ایکس دنبال کنید

آقای پزشکیان در پاسخ سوالی در مورد ناکامی دو رئیس جمهوری پیشین ایران در رفع تحریم‌ها و این که چقدر به رفع تحریم‌ها در دولتش امیدوار است، گفت: «ما با آمریکا و اروپا در همان چارچوب‌هایی که توافق کردیم پایبندیم. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم. آنها هستند که دارند ما را تهدید می‌کنند. آنها از ما می‌خواهند که موشک نداشته باشیم، خیلی خوب ولی اسرائیل را خلع سلاح کنید. ما قدرت دفاعی خودمان را از دست نخواهیم داد. ما اگر موشک نداشته باشیم مثل غزه هر وقت دلشان بخواهد بمب روی سر ما می‌ریزند و بعد هم می‌گویند خفه شوید.»

او افزود: «آمریکا هم اگر حق و حقوق ما را رعایت کند، مثل همسایگانمان با آنها هم گفتگو می‌کنیم. ما را تحقیر نکنند چون ما زیر بار تحقیر نمی‌رویم.» رئیس جمهور ایران در مورد احتمال انجام گفتگو با همتای آمریکایی خود هم گفت: «روسای جمهوری آمریکا اول برادری خود را ثابت کنند و بعد دنبال ارثیه باشند. اینی که ما گفتیم و آنها هم گفتند را پاره نکنند و بگذارند ما زندگی بکنیم، بعدش ما با آنها هم گفتگو می‌کنیم. ما با آنها دعوا نداریم. آنها تمام درها را به روی ما بسته‌اند. ما با آنها دشمنی نداریم، آنها با ما مشکل دارند و تحریم کرده‌اند و دور ما پایگاه نظامی ساخته‌اند. ما اصلا با آنها هم برادریم و مشکلی نداریم.»

آقای پزشکیان در پاسخ به سوالی در مورد تبادلات نظامی ایران با روسیه نیز گفت: «ممکن است قبلا چیزی داده باشند چون منعی هم نداشته اما از آن وقتی که ما آمدیم چیزی به روسیه نداده‌ایم.»

آقای پزشکیان در مورد تحقق وعده انتخاباتی‌اش در مورد رفع فیلترینگ گفت که تحقق این وعده در دستور کار دولت اوست ولی حاضر نشد زمان مشخصی برای آن اعلام کند.

او همچنین تاکید کرد که ایران اتباع غیرمجاز را «با احترام» به کشورهایشان باز خواهد گرداند. آقای پزشکیان توضیح داد که تا کنون در شورای امنیت ملی سه جلسه در مورد افغان‌ها داشته‌ایم، عده‌ای از آنها پاسپورت دارند ولی برخی از آنها هم غیرمجاز در کشور حضور دارند که تلاش می‌کنیم به کشورشان بازگردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاکید مدیر کل آژانس بر تداوم مشکلات پادمانی با ایران؛ گروسی با پزشکیان ملاقات می‌کند

پزشکیان: برخوردهای تهاجمی بین ایران و اسرائیل نقطه ضعف ماست

واکنش اتحادیه اروپا به انتقادات از حضور انریکه مورا در مراسم تحلیف پزشکیان: می‌خواهیم تعامل کنیم