NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

گفتگوی وزیر خارجه جدید ایران با رهبران اروپایی؛ عراقچی: آماده گسترش مناسبات هستیم

گفتگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با همتای آلمانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
گفتگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با همتای آلمانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عباس عراقچی، وزیر خارجه جدید ایران در نخستین گفتگوی تلفنی با رهبران اروپایی پس از کسب رای اعتماد از مجلس اعلام کرد که کشورش آماده توسعه روابط با اتحادیه اروپا است.

آگهی

وزیر خارجه دولت تحت ریاست مسعود پزشکیان در گفتگو با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از بهبود و توسعه روابط با اروپا خواستار حل مشکلات موجود میان دو طرف و رفع آنچه وی «سیاست‌های نادرست کشورهای اروپایی» خواند، شد.

وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای که به همین مناسبت در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شده آورده است که جوزپ بورل در تماسی تلفنی با دکتر آقای عراقچی، انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه ایران را تبریک گفته است.

در این بیانیه همچنین به نقل از جوزپ بورل آمده است که بروکسل «با توجه به معضلات موجود منطقه‌ای و جهانی» امیدوار است گفتگوها و مشورت‌های سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا در دولت جدید ایران ادامه و گسترش یابد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین در این گفتگو موضوع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و نیز و آخرین تحولات مرتبط با جنگ جاری در غزه میان حماس و اسرائیل را مورد بررسی قرار دادند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این گفتگو با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد: با وزیر خارجه جدید ایران در خصوص چشم‌انداز تعامل دوباره بر سر کلیه پرونده‌های مورد علاقه مشترک، از جمله ضرورت کاهش تنش و خویشتن‌داری، توقف همکاری نظامی با روسیه در جنگ علیه اوکراین و عدم اشاعه هسته‌ای گفتگو کردم. گفتگوی‌های انتقادی و حیاتی برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای ضروری است.»

گفتگو با وزیر خارجه آلمان

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد آنالنا بربوک در تماسی تلفنی با عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرده است.

در پیام توییتری وزارت خارجه آلمان آمده است که تنش در خاورمیانه و شهروندان زندانی دارای تابعیت آلمانی در ایران از جمله موضوعات مورد بحث میان دو طرف بوده است.

این در حالیست که وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای ضمن اشاره به گفتگوی تلفنی صورت گرفته میان عباس عراقچی و آنالنا بربوک اعلام کرد که وزیر خارجه آلمان در این تماس انتخاب همتای ایرانی خود را تبریک گفت و نسبت به رفع مشکلات و موانع پیش رو و گسترش مناسبات میان دو کشور ابراز امیدواری کرد.

در بیانیه وزرات خارجه ایران به نقل از عباس عراقچی که وی نیز رایزنی سیاسی میان دو کشور را ضروری خوانده، آمده است: «احترام متقابل و تمرکز بر منافع مشترک، لازمه حفظ و تقویت مناسبات در عرصه‌های مختلف می‌باشد.»

دو طرف آنگونه که وزارت خارجه ایران منعکس کرده است تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند و همچنین بر رفع مشکلات جاری از طریق گفتگو و تداوم رایزنی‌های سیاسی تاکید کردند.

روابط ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال ۱۴۰۱ در پی بن‌بست مذاکرات هسته‌ای و متعاقب آن تظاهرات سراسری منتسب به جنبش «زن، زندگی، آزادی» که سبب شد بروکسل تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال کند، دستخوش تنش شد.

دولت جدید ایران به ریاست مسعود پزشکیان اعلام کرده است که بنا دارد بر اساس اصول تعیین شده در رویکرد و سیاست‌گذاری‌های خارجی این کشور، مشکلات موجود بر سر راه تعامل با جهان را بویژه از طریق حل پرونده به بن‌بست کشیده شده هسته‌ای مرتفع و راه گسترش مناسبات با جهان را باز کند.

تهران علاوه بر نزدیکی با روسیه و حمایت ادعایی از این کشور در جنگ اوکراین، طی سال‌‌های اخیر همواره به دلیل توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای، پشتیبانی از نیروهای نیابتی که غرب آنها را برهم زننده ثبات در منطقه می‌داند و نیز مسائل حقوق بشری به شدت مورد انتقاد اتحادیه اروپا قرار داشته است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترور رئیس آگاهی خاش: جیش‌العدل مسئولیت سوءقصد را بر عهده گرفت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران چهار آبشار سانتریفیوژ جدید در تاسیسات هسته‌ای فردو نصب کرده است

تنش آمریکا و متحدانش با تهران در نشست شورای امنیت؛ بیانیه قدرت‌های اروپایی علیه برنامه هسته‌ای ایران