NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

مجلس ایران به تمام وزیران پیشنهادی رأی اعتماد داد؛ پزشکیان: با هماهنگی با رهبر اینجا آمدیم

رأی اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی پزشکیان
رأی اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی پزشکیان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به تمامی وزیرانی که رئیس جمهور مسعود پزشکیان پیشنهاد داده بود، رأی مثبت دادند.

آگهی

پیش از اعلام رأی اعتماد نمایندگان، مسعود پزشکیان در سخنرانی خود برای دفاع از وزرای پیشنهادی، چند بار گفت که فهرست کابینه چهاردهم را با رهبر جمهوری اسلامی هماهنگ کرده است.

رئیس جمهور ایران در سخنان خود گفت: «من نمی‌خواهم جزئیات را بگویم. من می‌خواهم بگویم هماهنگ شده‌ایم و به اینجا آمده‌ایم، شما از ما بپذیرید، خانم صادق را خود آقا گفتند باشد، چرا مرا وادار می‌کنید چیزهایی که نباید را بگویم؟»

در نتیجه رای‌گیری نمایندگان مجلس عزیز نصیرزاده با ۲۸۱ رای، بالاترین شمار آرا را کسب کرد و به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منصوب شد. پس از او، عباس صالح شریعتی با کسب ۲۷۲ رای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا کاظمی، ستار هاشمی و امیرحسین رحیمی هرکدام با ۲۶۸ رای به ترتیب به عنوان وزیر آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری و دادگستری منصوب شدند.

اسماعیل خطیب با کسب ۲۶۱ وزیر اطلاعات ماند و اسکندر مومنی به عنوان وزیر کشور ۲۵۹ رای را به خود اختصاص داد.

پس از آن‌ها عباس علی‌آبادی با ۲۵۵ رای وزیر نیرو، احمد دنیا مالی با ۲۵۳ رای وزیر ورزش و جوانان، غلامرضا نوری قزلجه با ۲۵۳ رای وزیر جهاد کشاورزی، عباس عراقچی با ۲۴۴ رای وزیر امور خارجه، محمد اتابک با ۲۳۱ رای وزیر صنایع، معادن و تجارت، فرزانه صادق مالواجرد با ۲۳۰ رای وزیر راه و شهرسازی، محسن پاکنژاد با ۲۲۲ رای وزیر نفت و حسین صراف با ۲۲۱ رای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد.

چهار وزیری که اصولگرایان با انتصابشان مخالف بودند زیر دویست رای کسب کردند.

عبدالناصر همتی، با ۱۹۲ رای وزیر امور اقتصادی و دارایی، احمد میدری با ۱۹۱ رای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا صالحی امیری با ۱۶۸ رای وزیر میراث فرهنگی و محمدرضا ظفرقندی با ۱۶۳ وزیر بهداشت و درمان شد.

مسعود پزشکیان در این جلسه و پیش از رای‌گیری بارها تاکید کرد که انتخاب وزرا را با «بالا» هماهنگ کرده است و هیچ‌کدام از آن‌ها «در مقابل ولایت نیستند.»

رای بدهید برویم دولت را تشکیل بدهیم

او در مورد صالحی امیری و احمد میدری که پایین‌ترین آرا را هم کسب کردند، گفت: «به من اعتماد کنید. اگر جهت‌گیری مقابل ولایت داشتند با آن‌ها کنار نمی‌آمدم.»

رئیس جمهوری ایران درباره عباس عراقچی، عزیز نصیرزاده، علیرضا کاظمی و حسین سیمایی صراف گفت که آن‌ها را بدون هماهنگی با «بالا» انتخاب نکرده است و افزود: «امکان ندارد کسی را آورده باشم که حتی تصور ذهنی جزیی وجود داشته باشد که بخواهم از طریق او با مجلس تقابل کنم.»

او افزود: «با سازمان‌های امنیتی، سپاه پاسداران و سازمان اطلاعات همه با هم توافق کردیم و این لیست کابینه را ارائه دادیم.»

پزشکیان همچنین تاکید کرد که فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی را خود علی خامنه‌ای «گفت باشد.»

مسعود پزشکیان تاکید کرد که «همه لیست» را به علی خامنه‌ای ارائه داده و «همه با هماهنگی و تفاهم آمدند.»

پزشکیان پیش از رای‌گیری همچنین گفت: «من را وادار نکنید وارد جزییات شوم. رای بدهید برویم دولت را تشکیل بدهیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خاتمی در حمایت از فهرست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور جدید: انتظار معجزه از پزشکیان نداریم

انتقادها از ترکیب وزرای پیشنهادی به مجلس؛ آیا پزشکیان در گام نخست ناامیدکننده ظاهر شد؟

هماهنگی کابینه‌‌ با خامنه‌ای در اظهارات جنجالی پزشکیان؛ آیا رئیس‌جمهوری ایران «تدارکاتچی» است؟