NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

خاتمی در حمایت از فهرست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور جدید: انتظار معجزه از پزشکیان نداریم

محمد خاتمی و مسعود پزشکیان
محمد خاتمی و مسعود پزشکیان Copyright پایگاه اطلاع رسانی جماران
Copyright پایگاه اطلاع رسانی جماران
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران در واکنش به موج انتقادهای بسیاری از چهره‌های سیاسی از کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان، خواستار ادامه حمایت‌ها از رئیس‌جمهور جدید ایران شد.

آگهی

البته خاتمی از پزشکیان هم خواست به «۵۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند و چندین میلیون نفری که رأی سلبی دادند»، «توجه جدی» داشته باشد.

آقای خاتمی این سخنان را در حالی روز ۲۲ مرداد در جمع مشاورانش بیان کرده که فهرست پیشنهادی آقای پزشکیان به مجلس با انتقاد بسیاری از چهره‌های سیاسی، به‌ویژه اصلاح‌طلبان و حتی برخی از اعتدالیون مواجه شده است.

آن‌ها بر این نظرند که حضور برخی از چهره‌های سیاسی و نظامی در کابینه پیشنهادی به مجلس که به جریان اصولگرایی تعلق دارند، در راستای خواسته‌های افرادی نیست که به آقای پزشکیان رأی دادند.

اما خاتمی بر این نظر است که کابینه پیشنهادی پزشکیان نبايد موجب «ارزیابی‌های شتابزده» و «نوميدى» شود. او همچنین از منتقدان خواست به وادی انتقاد «سخت» و مخالفت نیفتند.

او با اشاره به برخی از وعده‌های انتخاباتی پزشکیان، تأکید کرد که اصلاح‌طلبان باید این‌ موارد را از رئیس‌جمهور جدید بخواهند. خاتمی گفت: «وقتى ایشان مى‌گويد طرح نور، طرح سياهى است، طبعاً جلوى آن خواهد ایستاد. وقتی آن‌چه را بر جامعه دانشگاهى و فرهیخته می‌گذرد نمی‌پسندد، می‌کوشد آنچه درست است و مورد پسند آنان است عملی شود.»

طرح «نور»، طرحی است که حکومت ایران برای مقابله با زنان مخالف حجاب اجباری در معابر عمومی اجرا می‌کند.

آقای خاتمی در ادامه سخنان خود با درخواست برای «درک موقعیت پیچیده و خطیر کنونی و برخورد واقع‌بينانه و مبتنی بر اطلاعات درست و انصاف»، گفت: «از ایشان (پزشکیان) انتظار معجزه در هر شرایطی نداریم.»

انتقادها از کابینه پیشنهادی پزشکیان به مجلس پس از آن تشدید شد که محمدجواد ظریف از سمت خود در کابینه جدید رئیس جمهور ایرات کناره‌گیری کرد.

آقای ظریف که ریاست «شورای راهبری» برای انتخاب اعضای کابینه چهاردهم را بر عهده داشت در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت از ۱۹ وزیری که معرفی شد‌اند، ۳ نفر نامزد نخست، ۶ نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها و یا شورای راهبری بودند.

همزمان عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان نیز گفت بیشتر افرادی را که برای کابینه جدید معرفی شده‌اند، نمی‌شناسد.

واکنش به فهرست پیشنهادی پزشکیان به مجلس

آقای پزشکیان در واکنش به انتقادها از کابینه پیشنهادی‌‌اش به مجلس، گفت که فهرست وزرای جدید براساس «اعتقاد عمیق دولت چهاردهم به خردجمعی، هم‌فکری و تعامل با همه جریانات سیاسی» تهیه شده است.

او بدون بیان روند چگونگی انتخاب وزرای پیشنهادی به مجلس، فقط تأکید کرد که دولت او قرار است دولت «وفاق ملی» باشد.

اما آقای خاتمی در تازه‌ترین اظهارات خود در کنار حمایت از «دولت وفاق ملى و وحدت»، بر این نکته تأکید کرد: «۵۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند و چندین ميليون نفری كه عمدتاً از ترس این‌که زمام امور به‌دست جریانی نا‌مطلوب برای مصالح ملی و امنیت و توسعه کشور بیفتد، به ايشان رأى دادند، باید در امر وفاق و وحدت مورد نظرِ جدی باشند.»

معرفی اسماعیل خطیب و اسکندر مؤمنی برای وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور از جمله مواردی است که واکنش‌های بیشتری را در حامیان آقای پزشکیان برانگیخته است.

علی جنتی در حساب کاربری خود در فیس‌بوک نوشت: «فضاحتی بالاتر از این نیست که یک سرتیپ نیروی انتظامی آن هم با تخصص پلیس راهور را در یک زدوبند سیاسی به عنوان وزیرکشور پیشنهاد کنید. واقعا این اندازه قحط الرجال وجود دارد؟ اصولاشناختی از وظایف خطیر و گسترده وزارت کشور دارید؟ جناب دکترپزشکیان ! لااقل به آبروی دولت خود فکر کنید.»

آگهی

اسکندر مؤمنی از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر ایران و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران است.

واکنش به فهرست پیشنهادی پزشکیان به مجلس

علی‌اصغر خدایاری از مدیران سابق وزارت اطلاعات هم در صفحه خود در فیس‌بوک نوشت: «ابقای آقای خطیب در وزارت اطلاعات که در جلسه‌ رأی اعتماد سال ۱۴۰۰ مجلس تحت حمایت افرادی نظیر آقای ذوالنوری قرار داشت، به معنی برون‌سپاری وزارت کلیدی اطلاعات به باندهای قدرت خارج از دولت و زمین‌گیر کردن دولت است.»

او در ادامه نوشت: «آقای پزشکیان اگر امروز هوشمندی و استقامت به خرج ندهد، باید فاتحه‌ تحول را بخواند و از فردا با بحران‌های آفریده شده توسط مثلث اطلاعاتی- عملیاتی- رسانه‌ای خطیب، رادان، جبلی دست و پنجه نرم کند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

اکبر گنجی، نویسنده و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب هم در حساب کاربری خود در شبکه ایکس در واکنش به فهرست پیشنهادی کابینه چهاردهم نوشت که اگر پزشکیان در چینش کابینه با محمد خاتمی و حسن روحانی مشورت کرده باشد آن‌ها «حتما حتما» به او گفته‌اند که سر وزرای اطلاعات، کشور و فرهنگ و آموزش عالی کوتاه نیاید.

اما در مقابل، کابینه پیشنهادی پزشکیان با اقبال نسبی اصولگرایان و حتی طیف تندروی آن‌ها مواجه شده است. برخی از افراد وابسته به این طیف سیاسی یا رسانه‌های متعلق به آن‌ها مانند کیهان، انتقادها به فهرست پیشنهادی پزشکیان را نتیجه «سهم‌خواهی و تمامیت‌خواهی» منتقدان عنوان کرده‌اند.

قرار است مجلس ایران از روز ۲۷ مرداد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان برای دولت چهاردهم را آغاز کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هماهنگی کابینه‌‌ با خامنه‌ای در اظهارات جنجالی پزشکیان؛ آیا رئیس‌جمهوری ایران «تدارکاتچی» است؟

مجلس ایران به تمام وزیران پیشنهادی رأی اعتماد داد؛ پزشکیان: با هماهنگی با رهبر اینجا آمدیم

پرتاب ماهواره‌بر ایرانی با سوخت جامد به فضا در بحبوحه نگرانی غرب از تسری این فناوری به حوزه موشکی