NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

واکنش‌ها به سخنان پزشکیان درباره تحریمی‌ها؛ آیا رئیس‌جمهور منتخب به مردمی که رأی ندادند، توهین کرد؟

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنان روز یک‌شنبه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران در مجلس این کشور درباره «تحریمی‌ها‌»، واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.

آگهی

او در نطق کوتاهی در مجلس ایران گفت: «این مردم عزیزی که آمدند علی‌رغم تبلیغاتی که می‌کردند که نیایند پای صندوق‌های رأی، آمدند و مشت محکمی بر دهان آدم‌هایی که از خارج و داخل نشسته بودند و تبلیغ می‌کردند، زدند.»

این گفته آقای پزشکیان بلافاصله این شبهه را ایجاد کرد که او گفته به دهان تحریمی‌ها و مردمی که رای نداده‌اند، مشت محکم زده شده است.

از همین رو شماری از افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران به آقای پزشکیان رأی داده بودند با انتقاد از این موضع، خواهان «عذرخواهی» او شدند.

دور اول سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با کمترین میزان مشارکت در تاریخ این انتخابات در ایران برگزار شد. با ورود برخی از چهره‌های سیاسی و اجتماعی برای ترغیب شهروندان ایرانی برای شرکت در دور دوم این انتخابات، میزان مشارکت در آن به نزدیک پنجاه درصد واجدین شرایط رأی دادن رسید.

واکنش روزبه علمداری به سخنان مسعود پزشکیان

کیوان صمیمی، فعال سیاسی منتقد نظام سیاسی ایران که رای دادنش به مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد، در کانال تلگرامی خود نوشت: «چیزهایی که پیش از انتخابات می‌شنیدم، با بعضی از چیزهایی که حالا می‌شنوم فرق داره. پزشکیان با خشونت مخالف بود و حتی توی خیزش زن، ‌زندگی، ‌آزادی، خشونت‌ورزی علیه مردم را شجاعانه زیر سؤال برد. امروز اما توی مجلس شورا از ادبیات خشونت‌آمیز و عبارت مشت محکم بر دهان... استفاده کرد. به منظور اینکه صداقت و خصوصیات مثبتش حفظ بشه، لازمه فوری از مخالفان رأی‌ دادن عذرخواهی کنه و حق اعتراض مدنی رو به‌رسمیت بشناسه.»

آقای صمیمی در ادامه نوشت: «فعلاً تا ایشون حرفش رو پس‌بگیره من از اونایی که رأی ندادن، به‌خاطر این حرف نادرستش عذرخواهی می‌کنم چون من و ما اهل خشونت نیستیم.»

احسان بداغی، از چهره‌های رسانه‌ای حامی آقای پزشکیان هم در حساب کاربری خود در شبکه ایکس با درخواست از آقای پزشکیان برای اصلاح این گفته‌اش، مهم‌ترین وظیفه‌ دولت جدید را «به رسمیت شناختن حقوق و مطالبات و شنیدن صدای افرادی که رأی ندادند»، عنوان کرد.

بهرام پارسایی، نماینده پیشین شیراز در مجلس ایران هم در حساب کاربری خود در شبکه ایکس در انتقاد از سخنان آقای پزشکیان درباره تحریمی‌ها نوشت: «تقسیم جامعه به آمده‌ها و نیامده‌ها نشانه خوبی نیست. می‌دانید طبق قانون شما فقط رئیس‌جمهور آمده‌ها نیستید؟»

اما در مقابل، برخی از منتقدان و مخالفان سرسخت حکومت ایران این سخنان آقای پزشکیان را نشان‌دهنده خصلت فریبکاری مسئولان ایران عنوان کردند.

مهدی محمودیان، زندانی سابق سیاسی که مخالف شرکت در انتخابات اخیر بود، در انتقاد از آقای پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «برای همدلی با ۲۰ درصد حامیان حکومت هر شب از این هیات به آن هیات می‌دود اما در برابر ۶۰ درصد مردمی که رأی ندادند مشت آهنین نشان می‌دهد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او در ادامه خطاب به پزشکیان نوشت: «اگر مشت‌های‌ تو و بزرگ‌ترهایت درمان‌گر بود، امروز با همه رویافروشی‌های فریب‌کارانه، ترساندن‌های مهندسی شده و دوپینگ‌های حکومتی، اقلیت‌ترین دولت پنج دهه اخیر را تشکیل نمی‌دادی.»

حسن اسدی زیدآبادی، زندانی سیاسی سابق هم در حساب کاربری خود در شبکه ایکس با اشاره به امتناع محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران و برخی دیگر از «محترمین» داخل کشور از رأی دادن در انتخابات مجلس، خطاب به پزشکیان نوشت: «برکشیدن شما حاصل همین رهیافت و البته قناعت برخی دوستان به سطح شما بود.»

برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند لفظ «مشت محکم» باعث شده بعضی این گونه فکر کنند که پزشکیان توهین کرده است.

روزبه علمداری، سردبیر پایگاه خبری جماران در حساب کاربری خود در شبکه ایکس در توجیه سخنان آقای پزشکیان نوشت: «اگر جای پزشکیان بودم "مشت محکم" را نمی‌گفتم؛ صرفا به خاطر برداشت غلط. اما انتخابات دور دوم مشت محکمی بر دهان پروژه سیاسی "براندازی" و "تحریم" بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت‌ها و فشارهای زودهنگام پسا انتخابات؛ آیا پزشکیان اراده و توان نجات زندانیان سیاسی را دارد؟

عباس عراقچی در وزارت خارجه؛ درباره «دیپلمات سپاه» چه می‌دانیم؟

مراسم تحلیف پزشکیان، رئیس جمهوری جدید ایران؛ تنها مقام ارشد غربی حاضر انریکه مورای اتحادیه اروپا بود