NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

هماهنگی کابینه‌‌ با خامنه‌ای در اظهارات جنجالی پزشکیان؛ آیا رئیس‌جمهوری ایران «تدارکاتچی» است؟

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران در صحن علنی مجلس ایران
مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران در صحن علنی مجلس ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتقادها و اعتراض‌ها به اظهارات کم‌سابقه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران در مجلس این کشور مبنی بر هماهنگی کامل کابینه‌اش با علی خامنه‌ای، رهبر ایران، همچنان ادامه دارد.

آگهی

با این سخنان که برای اولین‌بار یک رئیس جمهور از هماهنگی کامل کابینه‌‌اش با رهبر ایران خبر می‌داد، شماری از فعالان سیاسی در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که پزشکیان با این سخنان به صراحت نشان داد که نقش «تدارکاتچی» رهبر ایران را پذیرفته است.

اما در مقابل، برخی دیگر از فعالان سیاسی در دفاع از سخنان پزشکیان در مجلس نوشتند که او «شفاف‌سازی» کرد و «واقعیات» را گفت.

پزشکیان در صحن علنی مجلس، نه تنها از هماهنگی کابینه‌اش با آقای خامنه‌ای خبر داد بلکه در مورد برخی وزرا گفت که بدون هماهنگی با «بالا و کسانی که باید هماهنگ می‌شد» این کار را نکرده‌ است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در حساب‌های کاربری خود نوشتند که این سخنان پزشکیان نشان می‌دهد که او علاوه بر رهبر ایران، موافقت نهادهای امنیتی و نظامی مانند سپاه پاسداران ایران با وزرای پیشنهادی را کسب کرده است.

پزشکیان همچنین گفت که عباس صالحی، وزیر ارشاد ایران با تلفن آقای خامنه‌ای حاضر به قرارداده‌ شدن نامش در فهرست کابینه شده است.

در مقابل این اظهارات کم‌سابقه یک رئیس جمهور، شماری از اصولگرایان مخالف و منتقد پزشکیان و برنامه‌های او، از «هزینه‌ کردن» پزشکیان از خامنه‌ای انتقاد کردند.

واکنش به سخنان مسعود پزشکیان

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در بیانیه‌ای نوشت: «جناب آقای دکتر پزشکیان! اکنون که مقام معظم رهبری را سپر کابینه خود قرار داده‌اید، بدانید وظایف رهبری طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی محدود به اصول مشخص‌شده است و مجری قانون اساسی «شخص رئیس‌جمهور» میباشد که هرگونه تبعات اقدامات و تصمیمات دولت چهاردهم بر عهده جناب‌عالی و کابینه شما می‌باشد.»

اما سخنان آقای پزشکیان درباره هماهنگی و مشورت با رهبر ایران در مورد انتخاب وزرا چنان بی‌پرده و صریح بود که جای هیچ ابهامی باقی نمی‌گذارد.

البته این نهاد دانشجویی وابسته به سپاه پاسداران ایران در بیانیه خود تنها به این نکته اکتفا نکرد و در انتقاد از نمایندگان مجلس ایران به دلیل دادن رأی اعتماد به همه اعضای کابینه پیشنهادی پزشکیان، خطاب به آن‌ها نوشت مجلس را «تعطیل» کنید.

بسیج دانشجویی دانشگاه امیر کبیر در ادامه بیانیه خود نوشت: «رای اعتماد مجلس به گزینه‌ای که از سوابق و مواضع ضدنظام خود اعلام برائت نکرده، درکنار رای به گزینه‌های «ناکارآمد» و «حداقلی»، نشان از «عدم استقلال» و «اشتباه راهبردی» دارد، با این اوصاف مجلس را تعطیل کنید یا کفالت آن را به پدرخوانده‌ها بسپارید.»

یک روز پس از تأیید کامل کابینه پزشکیان، حسین شریعتمداری، نماینده رهبری در مؤسسه کیهان و مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز در یادداشتی از رئیس جمهوری خواست که «ادعای غیر‌واقعی» خود را «تصحیح» کرده و راه را بر «سوءاستفاده» دشمنان سد کند.

این درخواست در حالی مطرح شده است که این گفته آقای پزشکیان مبنی بر اینکه عباس عراقچی، وزیر خارجه، اولین فرد پیشنهادی مورد تأیید رهبر ایران بوده، نشان می‌دهد که آقای خامنه‌ای در مواردی با نخستین پیشنهادها برای برخی وزارتخانه‌ها مخالفت کرده است.

برخی اخبار که به صورت رسمی تأیید نشده‌اند اما در محافل سیاسی در داخل ایران مطرح می‌شوند، حکایت از آن دارند که آقای خامنه‌ای با انتصاب افرادی مانند اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی و حسین مرعشی برای معاون اولی ریاست جمهوری مخالفت کرده است. آقای خامنه‌ای همچنین با پیشنهاد مصطفی پورمحمدی برای وزارت کشور نیز مخالفت کرده است.

از همین رو علی مطهری، نماینده پیشین مجلس ایران در دفاع از پزشکیان گفت: «این‌ طور نیست که آقای پزشکیان از رهبری هزینه کرده باشد بلکه شفاف‌سازی کرد و واقعیات را گفت.»

همزمان شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی که برخی از آن‌ها از مسئولان سابق ایران هستند، از این موضوع به عنوان خدشه به اصل «جمهوریت» در ایران یاد کردند.

آگهی
واکنش به سخنان مسعود پزشکیان

حمید ابوطالبی، سیاستمدار و مشاور سیاسی حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری او، خطاب به پزشکیان نوشت که پزشکیان در نبرد با مجلس «برنده» شد، اما جنگ یکصدساله‌ برای مشروطیت و جمهوریت را «واگذار» کرد.

اما هستند سیاست‌ورزانی که از تأیید کل کابینه پزشکیان، با عنوان «آغاز فصل نوین در حیات سیاسی ایران» نام می‌برند.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار در گفتگو با سایت جماران در خصوص رأی اعتماد مجلس ایران به کابینه پیشنهادی پزشکیان گفت: «در بالاترین سطح حکومت رویکردهایی در جهت تخفیف مسائل وجود دارد؛ سطوح میانی نیز این پیام را گرفته‌اند.»

برخی دیگر از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی هم از این اتفاق به عنوان تلاش برای «حذف و پاکسازی» جبهه پایداری و تندروها از دایره قدرت و بازسازی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان حول چهره‌های جدید خبر می‌دهند.

آگهی

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی دیگر از فعالان سیاسی نیز بر این نظرند که روایت بی‌سابقه پزشکیان از اعمال نظر رهبر ایران برای انتخاب وزرا، برای او به معنای حمایت رهبر ایران از دولت چهاردهم است و برای آقای خامنه‌ای به معنای مسئولیت کامل او در تشکیل این دولت است.

آن‌ها برای تأیید ادعای خود به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سابق ایران که مدتی پیش بر اثر سانحه سقوط بالگرد حامل او کشته شد، اشاره می‌کنند. به گفته این فعالان سیاسی، رئیسی در نطق معرفی کابینه‌اش، تا این حد روی این موضوع تأکید نکرد که وزرایش پس از تأیید خامنه‌ای معرفی شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خاتمی در حمایت از فهرست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور جدید: انتظار معجزه از پزشکیان نداریم

انتقادها از ترکیب وزرای پیشنهادی به مجلس؛ آیا پزشکیان در گام نخست ناامیدکننده ظاهر شد؟

مجلس ایران به تمام وزیران پیشنهادی رأی اعتماد داد؛ پزشکیان: با هماهنگی با رهبر اینجا آمدیم