NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

دیدگاه‌های تیم والز، یار انتخاباتی کامالا هریس در مورد ایران؛ موافق توامان تحریم و توافق هسته‌ای

تیم والز در حالیکه توسط کامالا هریس مورد تشویق قرار می‌گیرد
تیم والز در حالیکه توسط کامالا هریس مورد تشویق قرار می‌گیرد Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد)، تیم والز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا را به‌عنوان کاندیدای معاونت ریاست‌جمهوری انتخاب کرد.

آگهی

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با عقاید چپ افراطی از جمله ایلهان عمر که دارای عقاید ضد اسرائیلی هستند، روز سه‌شنبه از انتخاب تیم والز به عنوان یار انتخاباتی کامالا هریس و نامزد معاون اولی او در صورت پیروزی، ابراز خرسندی کردند.

خانم عمر در شبکه ایکس نوشت: «به معاون بعدی رئیس‌جمهورمان تبریک می‌گویم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

والز از جمله کسانی بود که مخالفت خود را با جنگ عراق اعلام کرد و زمانی که در کنگره بود به اسرائیل و سوریه سفر کرد و در قامت فرماندار مینه‌سوتا نیز به دنبال ترمیم شکاف در حزب دموکرات بر سر مسائل فلسطینی‌ها بود.

والز قبل از این که فرماندار مینه‌سوتا شود، بیش از یک دهه در کنگره خدمت کرد و در زمان حضورش در کنگره، مواضع جریان اصلی دموکرات‌ها در خاورمیانه، از جمله حمایت از اسرائیل، حمایت از خروج آمریکا از عراق و حمایت از توافق هسته‌ای ایران را داشت.

ایلهان عمر (چپ) در کنار تیم والز و جو بایدن در سال ۲۰۲۳
ایلهان عمر (چپ) در کنار تیم والز و جو بایدن در سال ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

والز ۶۰ ساله از سال ۲۰۱۹ تا کنون فرماندار ایالت مینه‌سوتا بوده است. او تا قبل از آغاز دوره فرمانداری خود، از سال ۲۰۰۷ در مجلس نمایندگان آمریکا خدمت ‌کرد.

پیش از آن نیز یعنی قبل از ورود به دنیای سیاست، معلم بود و در گارد ملی ارتش خدمت می کرد.

به گزارش رادیو عمومی مینه سوتا، والز در ارتش آمریکا خدمت کرد و پس از حملات ۱۱ سپتامبر برای پشتیبانی از جنگ در افغانستان و عملیات گسترده‌تر ایالات متحده علیه القاعده، به ایتالیا اعزام شد.

والز پس از حمله هفتم اکتبر حماس و گروه‌های همسو به خاک اسرائیل، دستور داد پرچم‌های مینه‌سوتا به حالت نیمه افراشته درآیند و در جلسه‌ای با اعضای جامعه یهودی این ایالت حمله موسوم به طوفان الاقصی را محکوم کرد.

والز در ماه اکتبر در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تقدیر از سفر جو بایدن به اسرائیل نوشت که: «اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌ها حماس نیستند و حماس نماینده فلسطینی‌ها نیست. ما نمی توانیم اجازه دهیم تروریست‌هایی مانند حماس پیروز شوند.»

آقای والز در قامت فرماندار مینه‌سوتا در سال ۲۰۰۹ به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر کرد و با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل دیدار کرد. او در کنفرانس کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (لابی ایپک) در سال ۲۰۱۰ سخنرانی کرد.

دیدگاه‌ها در مورد ایران

انتخاب تیم والز به عنوان یار انتخاباتی خانم هریس با استقبال محتاطانه جوامع یهودی روبرو شده است.

والز به عنوان یکی از اعضای کنگره در سال ۲۰۱۵ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)حمایت کرد و آن را «بهترین مسیر رو به جلو» خواند.

البته در همان زمان، اکثر دموکرات‌ها در کنگره، از این توافق حمایت کردند و بسیاری از گروه‌های طرفدار اسرائیل به شدت با آن مخالفت کردند.

 به گزارش رادیو مینه سوتا، والز در اظهاراتی گفته بود که «این توافق پیشرفت‌هایی را که آن‌ها به دست آورده‌اند خنثی می‌کند و درهای آن کشور را به روی بازرسی‌های سخت‌گیرانه باز می‌کند. اگر ایران مفاد این توافق را نقض کند، ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که تحریم‌های اقتصادی سخت‌گیرانه‌ای را که در ابتدا ایران را مجبور به مذاکره کرده بود، دوباره اعمال کنیم.»

آگهی
این توافق پیشرفت‌هایی را که آن‌ها به دست آورده‌اند خنثی می‌کند و درهای آن کشور را به روی بازرسی‌های سخت‌گیرانه باز می‌کند. اگر ایران مفاد این توافق را نقض کند، ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که تحریم‌های اقتصادی سخت‌گیرانه‌ای را که در ابتدا ایران را مجبور به مذاکره کرده بود، دوباره اعمال کنیم.
تیم والز
عوض وقت مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۵

والز در ادامه گفته بود که ایالات متحده «حق ما برای دفاع از خود در برابر اقدامات خصمانه ایران» را حفظ می‌کند.

او به عنوان مدافع سرسخت این توافق باقی ماند و از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا به دلیل خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ انتقاد کرد.

والز در آن زمان نوشت: «این توافق خیلی با ایده‌آل فاصله دارد و من دچار این توهم نمی‌شوم که نفرت و خشونت رژیم ایران پس از اجرایی شدن آن از بین خواهد رفت. من انتظار دارم ایران همچنان یک نیروی بی‌ثبات کننده در منطقه و تهدیدی برای آمریکا و متحدان ما باشد. اما، من معتقدم که این توافق بهترین مسیر پیش‌روی ماست.»

والز گفت زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، «ناامیدکننده» و «آزاردهنده» بود.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین مصاحبه تلویزیونی هریس در مقام نامزد ریاست جمهوری؛ حمایت از اسرائیل و دیوارکشی علیه مهاجران

ترامپ در مقابل هریس: چه کسی در تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیشتاز است؟

چرا مهم است که خبرنگاران تصورات غلط را اصلاح کنند؟