NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

چرا مهم است که خبرنگاران تصورات غلط را اصلاح کنند؟

Journalist
Journalist Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گاس والز (پسر تیم والز که از سوی کامالا هریس به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری حزب دموکرات انتخاب شده)، در جریان برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات‌ها با واکنش عاطفی به سخنان پدرش که خانواده‌اش را «تمام دنیای خود» خوانده بود، به ستاره جدیدی برای رسانه‌ها تبدیل شد.

آگهی

او در پاسخ به ابراز عشق و وفاداری پدرش به او و خواهر و مادرش، از جایش بلند شد و فریاد زد: «این پدر من است.»

این رویداد از چشم رسانه‌ها به دور نماند و بسیاری به شرح آن پرداختند؛ و البته گروهی از رسانه‌ها نیز صرفا بر این موضوع تاکید کردند که واکنش احساسی او به سخنان پدرش از این رو بوده که گاس به یک «اختلال یادگیری غیرکلامی» دچار است.

رفتار این دست از رسانه‌ها در مقابل گاس والز، مثالی برجسته از رفتار خبرنگارانی است که تنها با توضیح این اختلال به عنوان بخشی از گزارش خود، صرفا به تصورات غلط احتمالی درباره آن دامن زدند. یک رفتار رسانه‌ای که بطور جدی نیازمند اصلاح و بازنگری بود.

در مقابل، بسیاری از رسانه‌ها نیز ترجیح دادند که به ماجرای گاس والز و اختلال یادگیری غیرکلامی، با ظرافت شگفت‌انگیزی بپردازند؛ بویژه آنکه تیم والز و همسرش گوئن در گفتگو با رسانه‌ها، نقاط قوت شخصیت گاس و جنبه‌های مثبت زندگی او را نیز برای مخاطبان شرح داده بودند؛ از جمله اینکه «او باهوش است، از جزئیاتی که بسیاری از ما از آنها عبور می‌کنیم بسیار آگاه است و مهمتر از همه، او یک پسر و برادر عالی است».

کالی هولترمن، گزارشگر نیویورک تایمز از جمله خبرنگارانی بود که به دو جنبه این ماجرا پرداخت و در این باره نوشت: «اگرچه اختلالات یادگیری غیرکلامی، بر توانایی فرد برای پردازش الگوهای بصری و اجتماعی تأثیر می‌گذارد، اما این یک تصور غلط رایج است که افراد مبتلا به اختلالات یادگیری غیرکلامی، صحبت نمی‌کنند.»

به عبارت دیگر آنچه در این دست نوشتارها مهم است، اینکه باید بطور مثال شرح داد که داشتن اختلال «غیرکلامی» به معنای «ناتوانی در حرف زدن» نیست.

قدرت ارائه توضیحات پیشگیرانه

کارشناسان رسانه‌ها در موارد مشابه، بر این موضوع تاکید دارند که «اگر اطلاعات نادرستی که از سوی خبرنگار ارائه شده بدون ارائه توضیح جایگزین پس گرفته شود، از آنجا که ممکن است درک افراد از یک موضوع منسجم نباشد، احتمالا درنهایت خوانندگان به انکار اطلاعات جدید و بازگشت به باورهایی که از قبل وجود داشته، رو می‌آورند.»

گنجاندن پیشگیرانه توضیحات برای چنین رویدادهایی، همراه با توضیحات روشن در مورد آنچه که واقعاً وجود دارد، نه‌تنها از سردرگمی مخاطبان می‌کاهد بلکه بطور هوشمندانه و واضح از لزوم هرگونه بازپس گیری خبر یا اصلاح آن در آینده جلوگیری می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کامالا هریس با پذیرش نامزدی دموکرات‌ها: در برابر ایران و تروریست‌های تحت حمایتش از خود دفاع می‌کنیم

کامالا هریس از برنامه اقتصادی خود رونمایی کرد؛ ترامپ: می‌خواهد آمریکا را مثل شوروی اداره کند

دیدگاه‌های تیم والز، یار انتخاباتی کامالا هریس در مورد ایران؛ موافق توامان تحریم و توافق هسته‌ای