Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

سرنوشت توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی؛ گروسی: برجام دیگر معنا ندارد

دیدار رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقام‌های ایرانی
دیدار رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقام‌های ایرانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی، موسوم به برجام، اکنون «فقط روی کاغذ وجود دارد و هیچ معنایی ندارد.»

آگهی

آقای گروسی در گفتگو با روزنامه روسی «ایزوستیا» با بیان اینکه برجام بی‌معنا شده است گفت که هیچ فردی به آن عمل نمی‌کند و به آن پایبند نیست.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفتگوی خود که روز دوشنبه ۱۷ ژوئن منتشر شده است گفت نباید اجازه داد روندی که برای کره شمالی طی شد و به دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای انجامید، درباره ایران تکرار شود.

او با بیان اینکه مشکلات دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران همچنان وجود دارد، تأکید کرد که این نهاد بین‌المللی سیاست «ضد ایرانی» را دنبال نمی‌کند.

گروسی با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام گفت اگرچه طرفین به شکل «نسبی» به موفقیت مذاکرات نزدیک شده بودند اما به دلایلی که برای او نامعلوم است، به نتیجه نرسیدند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت که روسیه می‌تواند نقش مهمی در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشته باشد.

گروسی با اشاره به ضرورت انعقاد یک توافق جدید در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، گفت که تهران باید به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تأسیسات هسته‌ای خود را بدهد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این سخنان پس از آن بیان شده است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا علیه برنامه هسته‌ای ایران، از تهران خواست به پرسش‌های بازرسان این آژانس درباره موارد مشکوک در برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد. این شورا همچنین از ایران خواست در تصمیمی که برای ممانعت از فعالیت بازرسان «مجرب» آژانس گرفته است، تجدید نظر کند.

ایران پس از تصویب این قطعنامه، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در دو سایت زیرزمینی خود را گسترش داد.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در پی این اقدام ایران در بیانیه مشترکی با محکوم کردن آن، اعلام کردند ایران با اقدامات اخیر خود در حال «تهی» کردن برجام است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک پژوهش: آمریکا در انرژی هسته‌ای ۱۵ سال از چین عقب است

رهبران گروه ۷ به ایران درباره برنامه هسته‌ای و نیز ارسال موشک به روسیه هشدار دادند

پشت‌پرده سفر گروسی به ایران؛گمانه‌زنی‌ها از تمایل تهران به احیای برجام در گفتگو با علی‌واعظ و کوویل