Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه خود علیه ایران را صادر کرد

Iran Nuclear
Iran Nuclear Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Euronews
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۵ ژوئن با تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران، از تهران خواست همکاری‌های خود را با این سازمان افزایش دهد و محدودیت‌های اخیر برای بازرسان این نهاد را لغو کند.

آگهی

این قطعنامه در حالی به تصویب رسید که از ۳۵ عضو شورای حکام، ۲۰ عضو به آن رأی موافق، ۲ عضو رأی مخالف و ۱۲ عضو نیز رأی ممتنع دادند. 

دو عضو مخالف این قطعنامه کشورهای چین و روسیه بوده‌اند.

شورای حکام در چهارچوب این قطعنامه، از ایران خواسته است که تصمیمش در ممانعت ازفعالیت چند بازرس ارشد آژانس در این کشور را لغو کند.

قطعنامه تاکید کرده است که تداوم فعالیت‌های تحقیقاتی این بازرسان برای انجام مؤثر فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در ایران ضروری است.

این قطعنامه از سوی سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد شده و هدف از طرح آن افزایش فشارها بر ایران بوده است.

این سه کشور همچنین در بیانیه‌ای مشترک، ضمن اشاره به این ضرورت که «شورای حکام باید ایران را در قبال تعهدات قانونی‌اش پاسخگو کند» افزودند نه‌تنها برای چنین اقدامی بسیار دیر شده، بلکه ایران باید «فورا، بطور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند».

تهران پیش از این گفته بود که در صورت تصویب این قطعنامه، به آن واکنش نشان خواهد داد.

۱۸ ماه پیش از این، شورای حکام وابسته به سازمان ملل، قطعنامه دیگری را تصویب کرده و از ایران خواسته بود که درباره آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده پاسخگو باشد.

ایران در سپتامبر سال گذشته میلادی بسیاری از کارشناسان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از ادامه فعالیت در ایران و تحقیق درباره غنی‌سازی اورانیوم منع کرد؛ اقدامی که از سوی رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بی‌سابقه» و «ضربه‌ای بسیار جدی» به توانایی‌های آژانس برای انجام درست وظایفش توصیف شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام؛ آمریکا: هماهنگ با متحدان اروپایی خود عمل می‌کنیم

هشدار تهران نسبت به صدور قطعنامه در شورای حکام؛ آیا بایدن از تصمیم سخت علیه ایران حمایت می‌کند؟

وال استریت ژورنال: آمریکا با قطعنامه پیشنهادی اروپا علیه ایران در شورای حکام مخالفت کرده است