Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

آمریکا: اقدامات ایران، ادعای آنها مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای را تضعیف می‌کند

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا می‌گوید اقدامات ایران مبنی بر افزایش غنی‌سازی اورانیوم و اضافه کردن سانتریفیوژ موجب تضعیف ادعای تهران مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است، خواهد شد.

آگهی

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی در رابطه به واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام و افزایش غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز و فردو تاکید کرد که ایالات متحده به اقدامات ایران واکنش متناسب نشان خواهد داد.

این مقام آمریکایی همچنین در ادامه افزود: «چنین اقداماتی از سوی ایران نگرانی‌های بیان شده توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تقویت می‌کند و در صورت اجرا ما پاسخگوی آن خواهیم بود.»

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده بود که ایران در پاسخ به قطعنامه شورای حکام شروع به نصب آبشارهای جدید که ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم هستند در هر دو سایت زیرزمینی خود کرده است. دیپلمات‌های غربی البته گفته بودند که واکنش ایران به اندازه‌ای که بسیاری نگران آن بودند، نبوده است.

روز پنجشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گزارش خود اعلام کرد که ایران در حال نصب سریع سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۶ در دو سایت فردو و نطنز است.

بر اساس گزارش‌ها ایران البته فعلا تنها به نصب سانتریفیوژها بسنده کرده و هنوز خبری از تزریق گاز هگزا فلوراید به این ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ایران خواست بدون تاخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و به تعهداتش در چارچوب پادمان پایبند باشد. میلر همچنین تاکید کرد که ایالات متحده با هماهنگی کامل با شرکا و متحدین خود آمادگی دارد تا در صورت تداوم عدم همکاری ایران با آژانس به افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ادامه دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هفته گذشته شورای حکام سازمان انرژی اتمی پس از ۱۸ ماه بار دیگر قطعنامه‌ای علیه ایران صادر و از تهران خواست فورا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری و به پرسش‌ها و ابهامات که پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مطرح است پاسخ دهد. ایران اما صدور این قطعنامه را غیرسازنده خوانده و تهدید کرده بود که به آن پاسخ خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن پست: ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت ۳ سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد

آمریکا از ایران خواست تمام اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی‌سازی شده را رقیق کند

آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک تشدید غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران را محکوم کردند