NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه: ایران بر ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود افزوده است

گفتگوی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقام‌های ایران در تهران در ماه مه
گفتگوی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقام‌های ایران در تهران در ماه مه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای اعلام کرد که ایران میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را به نزدیک درجه تسلیحاتی افزایش داده و از تصمیمش برای منع دسترسی و نظارت تعدادی از بازرسان این نهاد بین‌المللی صرف‌نظر نکرده است.

آگهی

در این گزارش محرمانه که روز دوشنبه ۲۷ مه به دست برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز و آسوشیتدپرس رسیده، آمده است ایران تا تاریخ ۱۱ مه، ۱۴۲.۱ کیلوگرم اورانیوم غنی شده بیش از ۶۰ درصد دارد که ۲۰.۶ کیلوگرم نسبت به گزارش پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه فوریه افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در گزارش خود تصریح کرده که کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۱۱ مه، ۶۲۰۱ کیلوگرم است که این میزان نشان‌دهنده افزایش ۶۷۵.۸ نسبت به گزارش قبلی این آژانس است.

در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده که ایران همچنان از تصمیم خود در سپتامبر ۲۰۲۳ برای منع دسترسی و نظارت تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرف‌نظر نکرده است.

این نهاد بین‌المللی در گزارش خود نوشته که از سال گذشته میلادی هیچ پیشرفتی در راستای اجرای بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی اتمی در چهارم مارس ۲۰۲۳ حاصل نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود با اشاره به مرگ ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه او در پی سقوط بالگرد حامل آن‌ها، این حادثه را عامل ایجاد وقفه در مذاکرات این نهاد با ایران در خصوص بهبود همکاری‌های دوجانبه عنوان کرد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مه با هدف بهبود همکاری‌های دوجانبه این نهاد بین‌المللی و ایران به تهران سفر کرد تا با مقام‌های این کشور گفتگو کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این نهاد در ادامه گزارش خود نوشته که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار تداوم گفتگوها و تبادل نظر در سطح بالا با دولت جدید ایران شده است.

در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نامه‌ای به تاریخ ۲۱ مه از سوی ایران اشاره دارد که در آن بر ادامه ‌همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید و درخواست شده است مذاکرات هسته‌ای «در تهران و در تاریخ مناسبی که با توافق دو طرف تعیین می‌شود»، ادامه یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا یکی از رهبران یاکوزا را به تلاش برای قاچاق اورانیوم به ایران متهم کرد

رویترز با استناد به گزارش محرمانه آژانس: ایران بر ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی بیش از ۲۲ کیلوگرم افزود

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران چهار آبشار سانتریفیوژ جدید در تاسیسات هسته‌ای فردو نصب کرده است