سفیر ایران در روسیه: همکاری تهران و مسکو در زمینه نظامی ادامه می‌یابد

سفر وزیر خارجه ایران به مسکو و دیدار با همتای روسی خود به تاریخ ۳۱ اوت ۲۰۲۲.
سفر وزیر خارجه ایران به مسکو و دیدار با همتای روسی خود به تاریخ ۳۱ اوت ۲۰۲۲. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در مصاحبه‌ با روزنامه روسی ایزوستیا گفت: «تعامل بین دو کشور در چارچوب منافع مشترک در همه زمینه‌ها از جمله همکاری‌های نظامی از مدت‌ها پیش وجود داشته و به شکلی سازنده، پایدار و طبیعتاً صلح‌آمیز پیش می‌رود.»

آگهی

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در هجدهم ژانویه در قالب یک کنفرانس مطبوعاتی سالانه، درباره سیاست خارجه مسکو در سال میلادی ۲۰۲۲ میلادی صحبت خواهد کرد؛ این در حالی است که ولادیمیر پوتین به دلیل نداشتن دستاورد ملموسی در جنگ اوکراین، برخلاف سنت یازده ساله خود، سال گذشته میلادی را بدون ایراد سخنرانی سالانه به پایان رساند.

آیا مسکو به دنبال ارائه مشوق به ایران است؟

خانم زاخارووا همچنین از دیدار قریب الوقوع (۱۷ ژانویه) وزیر خارجه روسیه با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی‌اش، یک روز پیش از سخنرانی سالانه لاوروف خبر داد. وی تبادل نظر در مورد «وضعیت برجام و تعاملات دو کشور در سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای» را از محورهای این گفتگو بر شمرد. 

او همچنین به احتمال رایزنی در مورد «وضعیت سوریه، افغانستان، قفقاز و مسئله حوزه دریای خزر» اشاره کرد. بر این اساس، دو طرف قرار است بر سر «نهایی کردن مذاکرات ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» گفت‌وگو داشته باشند.

تعامل بین دو کشور [ایران و روسیه] در چارچوب منافع مشترک در همه زمینه‌ها از جمله همکاری‌های نظامی از مدت‌ها پیش وجود داشته و به شکلی سازنده، پایدار و طبیعتاً صلح‌آمیز پیش می‌رود.
کاظم جلالی
سفیر حمهوری اسلامی ایران در روسیه

حدود سه هفته پیش بود که کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات اوکراین به نیویورک‌تایمز گفت روسیه با وجود اینکه صدها پهپاد انتحاری از نوع شاهد را از ایران خریداری کرده، همچنان سعی دارد با ارائه مشوق‌هایی ایران را ترغیب کند تا به تامین پهپادی خود ادامه دهد و علاوه بر این‌ها، موشک‌های خود را نیز در اختیار مسکو بگذارد.

سفیر ایران در روسیه: همکاری ایران و روسیه در زمینه نظامی ادامه می‌یابد

مقامات اوکراینی مرتبا ایران را به کمک تسلیحاتی به روسیه در خلال جنگ اوگراین متهم کرده‌اند. از جمله اینکه کی‌یف بارها به صراحت از ساقط کردن پهپادهای انتحاری ساخت ایران سخن گفته و خواستار مقابله با کارخانه‌های تولیدی آن شده است؛ موضوعی که واکنش سایر کشورهای غربی را نیز در پی داشته است.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه روسی ایزوستیا گفت: «تعامل بین دو کشور [ایران و روسیه] در چارچوب منافع مشترک در همه زمینه‌ها از جمله همکاری‌های نظامی از مدت‌ها پیش وجود داشته و به شکلی سازنده، پایدار و طبیعتاً صلح‌آمیز پیش می‌رود.» 

او همچنین گفت که «طرفین علاقه‌مند به روابط گسترده‌تر در چارچوب قوانین بین المللی شناخته شده جهان‌شمول هستند».

جلالی در مصاحبه خود ضمن اظهارنظر درباره اتهامات مطرح شده علیه ایران مبنی بر ارسال پهپاد به روسیه و نهایتا استفاده مسکو از آن‌ها در تهاجم به اوکراین، تاکید کرد که موضع تهران بارها از سوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه این کشور اعلام شده است. 

وی گفت: «گروهی از متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست‌های ویژه‌ای در این خصوص برگزار کردند.»

سفیر ایران در خصوص جنگ در اوکراین نیز تاکید کرد که تهران از کی‌یف و مسکو می‌خواهد تا برای پایان دادن به درگیری، وارد گفت‌وگو شوند. 

وی با تکرار سیاست اعلامی جمهوری اسلامی نسبت به تهاجم روسیه به اوکراین،‌ آن را ریشه «در سیاست‌های تحریک آمیز ناتو و غرب» دانست و گفت که ایران چندین مرتبه آمادگی خود را برای تسهیل چنین گفتگوهایی به عنوان میانجی اعلام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد سولِدار؛ روسیه: شهر را تصرف کردیم

۶ دهه رقابت اقتصادی ایران با قدرت‌های منطقه‌ای و اقتصادهای نوظهور به کجا ختم شد؟

انتقاد کم‌سابقه‌ مشاور رهبر ایران از روسیه؛ ولایتی: موضع مسکو در قبال جزایر سه‌گانه مایه تاسف است