نبرد سولِدار؛ روسیه: شهر را تصرف کردیم

نیروهای ارتش اوکراین در نزدیکی شهر سولدار به تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳
نیروهای ارتش اوکراین در نزدیکی شهر سولدار به تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع روسیه روز جمعه ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرد که نیروهای این کشور توانسته‌اند شهر معدن‌خیز سولدار در شرق اوکراین را به تصرف کامل خود در بیاورند، ادعایی که بلافاصله توسط ارتش اوکراین رد شد و نیروهای نظامی دو طرف همچنان در حال تبادل آتش به سوی یکدیگر هستند. چرا در این برهه کنترل این شهر مهم است؟

آگهی

وزارت دفاع روسیه روز جمعه ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرد که نیروهای این کشور توانسته‌اند شهر معدن‌خیز سولدار در شرق اوکراین را به تصرف کامل خود در بیاورند، ادعایی که بلافاصله ارتش اوکراین با رد آن اعلام کرد نیروهای نظامی دو طرف همچنان در حال تبادل سنگین آتش هستند.

تصرف شهر سولدار پس از ناکامی‌های روسیه در چند ماه اخیر به نوعی می‌تواند بزرگترین دستاورد نظامی مسکو در اوکراین، ولو نمادین، تلقی شود. این در حالی است که تنها یک روز از انتصاب فرمانده جدید نظامی روسیه در نبردهای شرق اوکراین می‌گذرد.

اگر نیروهای روسی واقعاً بتوانند این شهر را تصرف کنند، این همان خبری خواهد بود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ماه‌ها منتظر آن بوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هر چند به گفته یک مقام اوکراینی، ادعاهای مسکو مبنی بر تصرف شهر سولدار در شرق اوکراین توسط نیروهایش «صحت ندارد». سرهئی چرواتی، سخنگوی یگان‌های شرقی نیروهای مسلح اوکراین گفته است که «درگیری در شهر همچنان جریان است.»

نیروهای مسلح روسیه از شش ماه گذشته (ابتدای ماه ژوئیه) تا کنون، هیچ چیز در زمینه پیش‌روی نداشتند و چه بسا مجبور شدند هم از خارکیف در شمال و هم در خرسون در جنوب اوکراین عقب نشینی کنند.

همزمان با افزایش انتقادها از عملکرد نیروهای این کشور در جنگ اوکراین، روز گذشته والری گراسیموف فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه به عنوان فرمانده نظامیان روسیه در «عملیات ویژه» مسکو در اوکراین معرفی شد.

اشغال شهر سولدار به نیروهای روسی و به ویژه گروه تحت امر مسکو یعنی «گروه واگنر» این امکان را خواهد داد که به هدف اشعال شهر بزرگتر باهموت برسند، چرا که از تابستان گذشته نیروهای نظامی روسیه می‌خواستند به این هدف دست یابند ولی هر بار با مقاومت اوکراین روبرو شده بودند.

وزارت دفاع روسیه گفت که تصرف سولدار «برای ادامه عملیات تهاجمی در منطقه دونتسک مهم است.» در این بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که «کنترل بر سولدار، مسیرهای تدارکاتی سربازان اوکراینی در باهموت را قطع می‌کند».

وزارت دفاع روسیه به ادعاهای مطرح شده در خصوص نقش شرکت نظامی خصوصی واگنر در این درگیری هیچ اشاره‌ای نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر ایران در روسیه: همکاری تهران و مسکو در زمینه نظامی ادامه می‌یابد

انستیتو واشنگتن: چگونه می‌توان حمایت ایران از روسیه را پر هزینه‌تر کرد؟

ند پرایس: ایران یکی از پیچیده‌ترین چالش‌ها و تمرکز ما بر این است که تهران چه به روسیه می‌دهد