ند پرایس: ایران یکی از پیچیده‌ترین چالش‌ها و تمرکز ما بر این است که تهران چه به روسیه می‌دهد

ند پرایس
ند پرایس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید در حال حاضر اولویت این کشور در قبال ایران این است که ببیند جمهوری اسلامی چه چیزهایی به روسیه تحویل می‌دهد.

آگهی

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود به استعفای یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران اشاره کرد و آن‌را روندی طبیعی خواند. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «نمی‌توان انکار کرد که ایران یکی از پیچیده‌ترین چالش هایی است که ما با آن روبرو هستیم. برنامه هسته‌ای آنها در کانون توجه دولت‌های متوالی بوده است. ضمن اینکه  فعالیت‌های بدخواهانه این کشور در سراسر خاورمیانه و در برخی موارد به طور بالقوه حتی فراتر از آن، همانند دوران این دولت، همواره مورد توجه بوده است.» 

این دیپلمات آمریکایی در ادامه با اشاره به تظاهرات سراسری در ایران در ماه‌های اخیر نیز گفت: «اکنون هم شاهد این هستیم که دولت ایران با مردم خود چه می‌کند و با خشونت تلاش دارد صدای ایرانیان شجاعی را که به خیابان‌ها می‌آیند، سرکوب کند. ضمن اینکه کمک‌های امنیتی که به روسیه ارائه می‌دهد همه نشان‌ می‌دهد که ما با یکی از دشوارترین چالش‌ها رو به رو است.» 

آقای پرایس همچنین با اشاره به اینکه در طول چند ماه اخیر مذاکرات احیای برجام در دستور کار قرار نداشته تاکید کرد که چند ماه قبل حصول توافق بر سر احیای برجام تقریبا آماده بود اما طرف ایرانی آن‌را نپذیرفت و در نتیجه فعلا گفتگوهایی در این خصومص میان طرفین در جریان نیست. 

او در ادامه صحبت‌هایش و در پاسخ به خبرنگاری در رابطه با واکنش ایران به کاریکاتور مجله شارلی ابدو، تاکید کرد که ایالات متحده از آزادی بیان به عنوان یک ارزش دفاع می‌کند و آن‌را ضروری می‌داند. 

پرایس در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در خصوص استعفای جرت بلانک، معاون رابرت مالی در تیم مذاکره کننده آمریکا تاکید کرد که ماموریت دو ساله او در وزارت امور خارجه به پایان رسیده و به همین او به وزارت انرژی این کشور باز می‌گردد. او همچنین اضافه کرد که آقای بلانک در وزارت انرژی همچنان روی موضوع ایران کار خواهد کرد.

روز گذشته رسانه‌های آمریکایی خبر داده بودند که جرت بلانک یکی دیگر از کسانی خواهد بود که در طی ماه‌های اخیر تیم مذاکره کننده آمریکا به رهبری رابرت مالی را ترک می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در حال حاضر اولویت واشنگتن روی اعتراضات ایران است افزود: «در حال حاضر تمرکز ما بر اعتراضات ایران است، تمرکز ما بر این است که ایران چه چیزی را در اختیار روسیه قرار می‌دهد و همچنین روسیه با آن چیزهایی که ایران در اختیارش قرار داده، با مردم اوکراین چه می‌کند.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در ماه‌های اخیر و همزمان با انتشار گزارش‌ها در خصوص ارسال تسلیحات و پهپادهای ایرانی به روسیه فشارهای بین‌المللی به تهران افزایش یافته و جامعه جهانی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به این روند پایان دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد سولِدار؛ روسیه: شهر را تصرف کردیم

جوزپ بورل از توافق با وزیر خارجه ایران برای حفظ ارتباط جهت احیای برجام بر پایه مذاکرات وین خبر داد

ویکتوریا نولاند، جانشین موقت وندی شرمن کیست و موضعش در قبال ایران و برجام چیست؟