جوزپ بورل از توافق با وزیر خارجه ایران برای حفظ ارتباط جهت احیای برجام بر پایه مذاکرات وین خبر داد

دیدار جوزپ بورل و حسین امیرعبداللهیان در اردن
دیدار جوزپ بورل و حسین امیرعبداللهیان در اردن Copyright عکس از وزارت خارجه ایران
Copyright عکس از وزارت خارجه ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، در این دیدار «ضروری در بحبوحه وخامت روابط ایران و اتحادیه اروپا»، بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تاکید شد.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از توافق با وزیر خارجه ایران برای حفظ ارتباطات دوجانبه با هدف احیای برجام بر پایه مذاکرات وین خبر داد.

آقای بورل که برای شرکت در نشست منطقه‌ای «بغداد۲» به اردن سفر کرده، روز سه‌شنبه و در حاشیه این نشست با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی توییتری، اعلام کرد، در این دیدار «ضروری در بحبوحه وخامت روابط ایران و اتحادیه اروپا»، بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تاکید شد.

آقای بورل همچنین نوشت که دو طرف برای حفظ ارتباط با هدف احیای برجام بر پایه مذاکرات وین به توافق رسیدند. 

وزارت امور خارجه ایران هم روز سه‌شنبه با انتشار پیامی توییتری در خصوص دیدار آقای بورل و امیر عبداللهیان، نوشت: «امیرعبداللهیان درنشست با بورل، ضمن اعلام آمادگی ج.ا.ایران برای جمعبندی مذاکرات وین براساس پیش‌نویس مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت وفشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه نمود با پرهیز از سیاسی کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.»

در این دیدار، انریکه مورا، معاون آقای بورل و هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای ایران و علی باقری، مذاکره کننده هسته‌ای ارشد جمهوری اسلامی نیز حضور داشتند. 

این دیدار یک روز پس از آن برگزار شد که کمال خرازی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، در در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران گفت: «ایران آمادگی دارد که به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد در صورتی که طرف‌های مقابل نیز به تعهدات‌شان عمل کنند.»

اتحادیه اروپا طی دو سال گذشته، نقش میانجی و هماهنگ کننده را در جریان برگزاری مذاکرات هسته‌ای غیر مستقیم جمهوری اسلامی و ایالات متحده برای بازگشت دو طرف به تعهدات برجامی بر عهده داشته است. با این وجود، احیای برجام به دلیل عدم توافق طرف ایرانی و آمریکایی ماه‌هاست که در بن‌بست قرار گرفته و روابط ایران و غرب نیز به ویژه پس از آغاز اعتراض‌های جاری در ایران و نیز طرح موضوع حمایت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی از روسیه در جریان جنگ اوکراین با تنش‌های تازه‌ای مواجه شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

تاکید آقای بورل بر برگزاری این دیدارِ مهم در «بحبوحه وخامت روابط ایران و اتحادیه اروپا» از این روست که فارغ از نگرانی‌ها در مورد توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، مواجهه حکومت ایران با اعتراض‌های جاری در ایران که منجر به بازداشت ده‌ها معترض، اعدام تعدادی از آنها و کشته‌شدن نزدیک به ۵۰۰ تن (بنا بر اعلام نهادهای حقوق بشری) شده و نیز متهم شدن این کشور به مشارکت در جنگ اوکراین از طریق ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه، موجی از انتقادهای مقام‌های اروپایی را علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته و این کشور را با تحریم‌های تازه‌ای مواجه کرده است. 

اتحادیه اروپا همواره از ایران خواسته تا به تعهدات بین‌المللی خود از جمله شفافیت برنامه هسته‌ای، رعایت حقوق بشر و نیز عدم حمایت تسلیحاتی از دول متخاصم عمل کند. در مقابل، جمهوری اسلامی همواره مدعی شده که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است و غرب را به دخالت در امور داخلی خود و نیز طرح اتهام‌های واهی علیه خود متهم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افشاگری پمپئو در کتاب خاطراتش؛ آیا سیا به اسرائیلی‌ها برای سرقت اسناد هسته‌ای ایران کمک کرد؟

ند پرایس: ایران یکی از پیچیده‌ترین چالش‌ها و تمرکز ما بر این است که تهران چه به روسیه می‌دهد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند