شکایت دانشمندان به دادگاه؛ اوکراین بطری‌های ودکای ما را پس بدهد

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولین بطری ودکا در این منطقه در سال ۲۰۱۹ تولید شد و دانشمندان از دانه چاودار و آب همین منطقه برای تولید آن استفاده کردند.

آگهی

گروهی از دانشمندان بریتانیایی و اوکراینی که در زمین‌های اطراف نیروگاه اتمی چرنوبیل اوکراین یک‌هزار و ۵۰۰ بطری ودکا تولید کرده‌اند، به دادگاه شکایت کرده و گفته‌اند که دولت کی‌یف تمام محصول تولیدی آنها را ضبط کرده است.

زمین‌های کشاورزی اطراف نیروگاه چرنوبیل از زمان فاجعه انفجار آن در سال ۱۹۸۶ به مواد رادیواکتیو آلوده شده و تاکنون قابل بهره‌بردای نبوده است.

مشروبات الکلی ضبط شده که با نام تجاری «اتمیک» تولید شده‌اند، نتیجه چهار سال آزمایش دانشمندان برای روشن شدن این موضوع بوده است که آیا می‌توان از این پس فرآورده‌های کشاورزی تولید شده در این منطقه را با اطمینان و بدون ترس از آلودگی رادیواکتیو مصرف کرد یا نه.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تیم پژوهشی برای ساخت نوشیدنی الکلی خود از سیب‌هایی استفاده کردند که در بخش بیرونی منطقه ممنوع کشاورزی تولید شده است. بر پایه قوانین دولتی جاری در اوکراین، کشاورزی در شعاع ۱۸ مایلی (۲۹ کیلومتری) نیروگاه پیشین چرنوبیل رسما ممنوع است و دانشمندان بر آنند تا با گذشت ۳۵ سال، از سلامت خاک در این منطقه اطمینان حاصل کنند.

هنوز حدود ۱۰ هزار نفر در منطقه بیرونی حلقه پیرامونی چرنوبیل زندگی می‌كنند.

اولین بطری ودکا در این منطقه در سال ۲۰۱۹ تولید شد و دانشمندان از دانه چاودار و آب همین منطقه برای تولید آن استفاده کردند. امسال دانشمندان امیدوار بودند که اولین محموله ودکای تولیدی خود را به بریتانیا بفرستند و سود حاصل از فروش آن را به ساکنان محلی بدهند. در وبسایت شرکت اتمیک نوشته شده است که به طور معمول ۷۰ درصد سود تولید این ودکا برای رونق اقتصاد محلی استفاده می‌شود.

اما این پروژه در ماه مارس به مانع خورد. اس‌بی‌یو، سرویس اطلاعات و امنیت اوکراین بطری‌ها را در کارخانه تقطیر در غرب اوکراین توقیف کرد. مقامات اوکراینی گفته‌اند که دلیل این اقدام نه مسئله آلودگی رادیواکتیو، بلکه مشکل اسناد گمرکی بطری‌ها بوده است. آنها می‌گویند برچسبی که روی شیهش‌ها خورده با برچسبی که قبلا برای دریافت مجوز ارائه شده، مطابقت ندارد.

جیم اسمیت، استاد علوم زیست محیطی دانشگاه پورتسموث بریتانیا و یکی از دانشمندان درگیر تولید مشروبات الکلی در چرنوبیل اوکراین استدلال دادگاه را قبول ندارد و می‌گوید برچسب روی شیشه‌ها بریتانیایی و رسمی است. او امیدوار است که ماجرا فقط سوءتفاهم باشد. حکم اولیه دادگاه برای بازگرداندن مشروبات توقیف شده به نفع تیم اسمیت صادر شده است، اما این حکم با اعتراض دادستان اکنون به دادگاه تجدیدنظر فرستاده شده است.

جیم اسمیت و گنادی لاپتف، دانشمند مؤسسه آب و هواشناسی اوکراین که در پاکسازی فاجعه چرنوبیل نیز شرکت داشته است، می‌گویند مطالعات آنها نشان می‌دهد که آلودگی در حلقه بیرونی بسیار ضعیف است به طوری که محدودیت‌های کشاورزی دیگر معنی ندارد.

اگرچه هنوز نقاط اندکی در منطقه وجود دارد که سطح تشعشع رادیواکتیو آن به صورت بالقوه و به طور خطرناکی بالاست، اما در بیشتر مناطق، حتی بخش‌هایی که بسیار نزدیک‌تر به خود نیروگاه هستند، این سطح از تشعشع طبیعی است و طبیعت در سال‌های اخیر در آنجا به خوبی رشد کرده است.

میزان رادیواکتیو موجود در سیب‌های مورد استفاده در مشروبات الکلی اتمیک اندکی بالا بوده است، اما این میزان از مقدار مجاز در قانون اوکراین پایین‌تر است. اسمیت می‌گوید که همان مقدار اشعه نیز در فرآیند تقطیر فیلتر شده است.

اسمیت برای اثبات سلامت مشروبات الکلی تولید شده، آن را در سال ۲۰۱۹ به بریتانیا فرستاد تا دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون آن را آنالیز کنند. وی گفت دانشمندان هیچ نشانه‌ای از تابش غیر معمول اتمی در این محصول ندیده‌اند. لاپتف گفت تنها رد رادیواکتیوی که در محصل آنها دیده شده کربن ۱۴ است و کربن ۱۴ یک ایزوتوپ رادیواكتیو است كه به طور طبیعی در مشروبات الکلی قوی وجود دارد.

انتظار می‌رفت این مشروب با قیمتی معادل ۵۰ دلار در بریتانیا فروخته شود. دانشمندان می‌گویند که محصول تولیدی آنها از قبل مورد توجه خیلی‌ها قرار گرفته است. اسمیت در این زمینه گفت: «ما از افرادی در سراسر جهان مانند استرالیا، ایالات متحده، کانادا و فرانسه ای‌میل‌هایی دریافت می‌کنیم که می‌پرسند از کجا می‌توان این محصول را خریداری کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یادبودی برای آتش‌نشانان چرنوبیل در اوکراین

فاجعه چرنوبیل؛ زلنسکی جامعه جهانی را به تلاش برای تامین امنیت هسته‌ای فراخواند

فاجعه چرنوبیل چطور یک نژاد اسب وحشی را از خطر انقراض نجات داد؟