فاجعه چرنوبیل؛ زلنسکی جامعه جهانی را به تلاش برای تامین امنیت هسته‌ای فراخواند

بخشی از برج کنترل رآکتور شماره ۴
بخشی از برج کنترل رآکتور شماره ۴ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه در سی و پنجمین سالگرد حادثه هسته‌ای چرنوبیل، جامعه جهانی را به همکاری برای تامین امنیت هسته‌ای و جلوگیری از تکرار این فاجعه فراخواند.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه در سی و پنجمین سالگرد حادثه هسته‌ای چرنوبیل، جامعه جهانی را به همکاری برای تامین امنیت هسته‌ای و جلوگیری از تکرار این فاجعه فراخواند.

رئیس جمهوری اوکراین با شرکت در یک مراسم در ۳۰ کیلومتری رآکتور ویران شده چرنوبیل سخنرانی خود را ایراد کرد و گفت: « انفجار چرنوبیل جهان را برای دهه‌ها متحول کرد.»

رئیس دولت اوکراین افزود: «وظیفه ما تبدیل منطقه محروم چرنوبیل به منطقه ای برای زندگی دوباره است. ما باید همه کاری برای تقویت امنیت هسته‌ای انجام دهیم تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری کنیم.»

در ۲۶ آوریل سال ۱۹۸۶، حوالی ۱:۲۳ دقیقه بامداد رآکتور شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل، واقع در صد کیلومتری شمال کی‌یف در روند یک آزمایش ایمنی منفجر شد. تا ۱۰ روز مقامات شوروی موفق نشدند آتش سوزی رآکتور را مهار کنند. بدین ترتیب چرنوبیل مواد رادیواکتیو را وارد جو کرد که طبق برخی از تخمین ها سه چهارم اروپا و تمامی جمهوری‌های شوروی آنزمان را آلوده کرد.

مقامات اتحاد جماهیر شوروی تلاش کردند تا این حادثه و پیامدهای فاجعه بار آنرا مخفی کنند. میخائیل گورباچف، رهبر شوروی ​​تا ۱۴ ماه در این باره هیچ صحبتی نکرد. طبق اسناد بایگانی منتشر شده توسط سرویس امنیتی اوکراین حداقل سه بحران از این دست، در نیروگاه چرنوبیل بین سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ رخ داده است اما مقامات شوروی آنها را نادیده گرفتند و اعلام رسمی نکرده اند.

بلافاصله پس از فاجعه چرنوبیل ۱۱۶ هزار از شهروندانی که در نزدیکی نیروگاه زندگی می کردند، محل را ترک کردند. در سال های بعد ۲۳۰ هزار دیگر از ساکنینی که تا شعاع ۶۰ کیلومتری چرنوبیل زندگی می کردند، این منطقه را ترک کردند.

امروز هنوز آمار دقیقی از تلفات انسانی این فاجعه در دست نیست. کمیته علمی سازمان ملل متحد به طور رسمی حدود ۳۰ مورد فوتی را در میان اپراتورها و آتش نشانان که پس از انفجار در اثر تشعشعات حاد کشته شده اند، ثبت کرده است. اما در سال ۲۰۰۶ سازمان غیردولتی گرین پیس تعداد قربانیان این فاجعه را بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

نیروگاه چرنوبیل تا سال ۲۰۰۰ بخشی از برق اوکراین را تامین می کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سالگرد فاجعه چرنوبیل؛ آیا انرژی هسته ای ایمن است؟

شکایت دانشمندان به دادگاه؛ اوکراین بطری‌های ودکای ما را پس بدهد

دیدار رافائل گروسی با پوتین در سوچی؛ وضعیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا «متزلزل» است