«شانسِن‌کارته»؛ شرایط و فرصت جدید کاریابی در آلمان برای مهاجران

آلمان و ویزای جدید برای کارگران ماهر
آلمان و ویزای جدید برای کارگران ماهر Copyright کانوا پرو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلمان به زودی با صدور کارت «فرصت‌های شغلی» برای مهاجران دارای مهارت، با کمبود نیروی کار مقابله خواهد کرد

آگهی

آلمان به زودی با صدور کارت اقامت «فرصت‌های شغلی» موسوم به «شانسِن‌کارته» برای مهاجران دارای مهارت، با کمبود نیروی کار مقابله خواهد کرد. بنابراین داوطلبان مهاجرت به آلمان با دریافت این کارت می‌توانند برای جستجوی کار یا دوره‌های کارآموزی به آلمان سفر کنند.

اعطای کارت اقامت «فرصت‌های شغلی» به مهاجران دارای مهارت، بخشی از طرح‌ پیشنهادی هوبرتوس هایل، وزیر کار آلمان برای جبران کمبود نیروی کار در بخش‌های مختلف این کشور است که قرار است در پاییز سال جاری میلادی ارائه شود.

بر اساس سیستم کارت اقامت «فرصت‌های شغلی»، هر سال سهمیه نیروی کاری که می‌توانند به آلمان سفر کنند تعیین خواهد شد. البته این سهمیه‌بندی براساس نیاز صنایع این کشور خواهد بود.

«داشتن مدرک تحصیلی یا آموزش حرفه‌ای به رسمیت شناخته شده در آلمان»، «دست‌کم ۳ سال سابقه کار در رشته مربوطه»، «آشنایی مقدماتی با زبان آلمانی یا سابقه اقامت در این کشور» و «سن کمتر از ۳۵ سال»، چهار شرط برای دریافت کارت اقامت «فرصت‌های شغلی» هستند که بر اساس سیستم امتیازدهی هر متقاضی باید سه شرط را داشته باشد.

در حال حاضر، بیشتر شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای مهاجرت به آلمان باید یک پیشنهاد کار داشته باشند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که کارت اقامت «فرصت‌های شغلی» یا «شانسِن‌کارته»، شرایط صدور ویزای آلمان را برای افرادی که به دنبال پیدا کردن کار در این کشور هستند، آسان‌تر و سریع‌تر کند.

در حال حاضر اتباع کشورهایی که با آلمان توافقنامه سفر بدون ویزا برای مدت ۹۰ روز دارند، فقط مجاز به اشتغال کوتاه مدت در این کشور هستند.

با کارت اقامت «فرصت‌های شغلی»، داوطلبان مهاجرت به آلمان می‌توانند به جای درخواست از خارج از این کشور، با سفر به آلمان به جستجوی کار یا کارآموزی بپردازند. متقاضیان همچنین باید ثابت کنند که توانایی تأمین هزینه‌های زندگی خود را در طول مدت اقامتشان در آلمان دارند.

آلمان پیشتر در زمان صدراعظمی آنگلا مرکل شرایط صدور ویزا و کاریابی برای مهاجران ماهر را تسهیل کرده بود.

چرا آلمان به جذب نیروی کار ماهر نیاز دارد؟

کمبود نیروی کار ماهر در آلمان در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده است. یک مؤسسه تحقیقاتی در حوزه اشتغال به نام «آی‌ای‌بی» در اوایل سال جاری میلادی از وجود ۱.۷۴ میلیون فرصت شغلی در سراسر کشور خبر داد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

کمبود نیروی کار ماهر در آلمان در ماه ژوئیه تقریباً نیمی از تمام شرکت‌هایی را که توسط مؤسسه تحقیقاتی «آی‌اف‌ا» (IFO) در مونیخ مورد بررسی قرار گرفتند، تحت تأثیر قرار داد.

کدام صنایع آلمان به نیروی کار ماهر نیاز دارند؟

بر اساس نظرسنجی‌ها، بخش‌های خدمات، خرده‌فروشی‌ها و شرکت‌های ساختمانی از جمله بخش‌هایی هستند که با کمبود نیروی کار ماهر مواجه شدند.

این نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهند که صنایع دارویی و شیمیایی کم‌ترین کمبود نیروی ماهر را گزارش کرده‌اند. صنایع خودروسازی هم کمتر از سایر بخش‌ها آسیب دیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمبود نیروی کار؛ استرالیا سقف پذیرش مهاجران دارای مهارت را به ۱۹۵ هزار نفر افزایش داد

راه‌اندازی قطارهای شبانه جدید در اروپا؛ در بروکسل بخوابید و در پراگ بیدار شوید

آلمان برای حل مشکل کمبود راننده تراموا دانشجویان را جذب می‌کند