تغییر در اسکان پناهندگان در آمریکا؛ مدل مهاجران افغان برای اوکراینی‌ها استفاده می‌شود

تابلویی در خوشامدگویی به پناهندگان
تابلویی در خوشامدگویی به پناهندگان Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گفته می شود دولت جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، می‌خواهد جوامع محلی را در حمایت از پناهندگان مشارکت دهد. این در حالی است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پذیرش پناهندگان را به پایین‌ترین سطح کاهش داد و یک سوم آژانس‌های اسکان مجدد را تعطیل کرد.

آگهی

دیمیتری وروبیووا و اولنا یک زوج اوکراینی ۳۹ و ۳۶ ساله هستند که همراه سگشان از ماه ژوئیه با مایکل گلاور۶۴ ساله زندگی می‌کنند. آقای گلاورکه یک مهندس نرم‌افزار است  پس از مرگ همسرش فضای بیشتری در خانه شش خوابه خود داشت و تصمیم گرفت وارد برنامه‌ای برای حمایت از پناهندگان شود.

گلاور در یک خانه سه‌طبقه در شهری کوچکی در شرق ایالت نیوهمپشایر آمریکا زندگی می‌کند. دیمیتری و گلاور عصرها با همدیگر می‌دوند و گاهی با کمک هم شام می‌پزند.

خانه گلاور که اکنون محلی برای اقامت این زوج اوکراینی شده است، بخشی از برنامه «حلقه پشتیبانی مالی» محلی است که سال گذشته برای حمایت از افغان‌های خارج شده از افغانستان آغاز شد. این برنامه حالا برای کمک به اوکراینی‌هایی که از تهاجم روسیه فرار کرده‌اند گسترش یافته است.

این طرح ابتکاری که گروهی از سازمان‌های غیرانتفاعی با مشارکت وزارت امور خارجه ایالات متحده آن را کلید زدند به هر گروه پنج نفره به بالای بزرگسالان اجازه می‌دهد تا از اسکان موقت یک پناهنده در ایالات متحده حمایت کنند، کاری که به‌طور سنتی از سوی تعداد انگشت شماری از آژانس‌های اسکان مجدد انجام می‌شود.

با این حال این تلاش‌ها همچنان کوچک اند. به گفته سارا کراوز، مدیر مرکز حمایت اجتماعی مستقر در نیویورک که این ابتکار ملی را رهبری می‌کند، «حلقه پشتیبانی مالی» مانند گلاور که بخشی از آن است، تاکنون از ورود حدود ۶۰۰ افغان و تنها ۲۰ اوکراینی حمایت کرده‌ است. یکی دیگر از کارکنان این مرکز گفت که در حال حاضر ۴۰ اوکراینی دیگر برای دریافت پشتیبانی در نوبت بررسی هستند.

گفته می شود دولت جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، می‌خواهد جوامع محلی را در حمایت از پناهندگان مشارکت دهد. این در حالی است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پذیرش پناهندگان را به پایین‌ترین سطح کاهش داد و یک سوم آژانس‌های اسکان مجدد را تعطیل کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا قصد دارد تا پایان سال جاری یک برنامه حمایت مالی خصوصی جدید راه اندازی کند که طبق آن به گروه‌های مستقر در ایالات متحده اجازه می‌دهد تا پناهندگانی را که در خارج از کشور به دنبال آمدن به ایالات متحده هستند شناسایی کنند، تطابق دهند و در نهایت حمایت از آنها انجام شود. الیزابت فویدل، مدیر جذب حمایت مالی در پروژه بین‌المللی کمک به پناهندگان مستقر در نیویورک گفت: «این ابتکار نحوه اسکان مجدد پناهندگان در ایالات متحده آمریکا را تغییر می‌دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که برنامه آزمایشی دولت «از درس‌های آموخته شده پیشین استفاده خواهد کرد». وی این درس‌ها را ابتکاراتی عنوان کرد که در شرایط اضطراری مانند شرایط افغانستان یا اوکراین به نیازها پاسخ داده است. در این بیانیه تاکید شده که هدف این است که حمایت‌های بخش خصوصی به «بخش اصلی اسکان مجدد پناهندگان ایالات متحده تبدیل شود.»

گلاور که گروهش بخشی از ابتکارات اولیه اضطراری بود، اسکان پناهندگان را راهی برای گرامیداشت یاد همسر مرحومش می‌داند.

بیش از ۱۰.۴ میلیون اوکراینی از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین که روسیه آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد از این کشور فرار کرده‌اند. بیش از ۱۰۰ هزار اوکراینی مجوز ورود به ایالات متحده وارد شدند که حدود ۳۱ هزار نفر تحت پوشش برنامه «اتحاد برای اوکراین» قرار دارند. این برنامه از سوی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده اجرا می‌شود که طبق آن شهروندان می‌توانند برای حمایت از تک تک اوکراینی‌ها داوطلب شوند.

دیمیتری و اولنا به همراه سگ ده ساله‌اشان در ماه فوریه از خانه خود فرار کرد و راهی استانبول شدند. آن‌ها با بالا گرفتن جنگ در اوکراین ایالات متحده را برای اسکان انتخاب کردند.

این زوج کسی را در ایالات متحده نمی‌شناختند بنابراین اولنا به‌عنوان تکنسین دندان‌پزشکی و دیمیتری فعال در حوزه آی‌تی در وبسایت کلیساهای مستقر در ایالات متحده جست‌وجو کردند چراکه تصور می‌کردند که کلیساها احتمالا حامی افراد نیازمند هستند.

پس از ارسال ایمیل به بیش از ۱۰۰ کلیسا، آن‌ها به «حلقه پشتیبانی مالی» گلاور ارجاع داده شدند که ماه‌ها قبل برای حمایت از پناهندگان افغان تشکیل شده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که مراکز حمایت اجتماعی از حلقه‌های پشتیبان مالی می‌خواهد تا بررسی‌های پیشینه را انجام دهند، آموزش ببینند و یک برنامه حمایتی سه ماهه ایجاد کنند و در نهایت دست کم ۲۲۷۵ دلار برای هر فردی که می‌خواهد از پناهندگان میزبانی کنند جمع‌آوری شود.

حلقه گلاور بخشی از طرحی است که سال گذشته برای کمک به یکی از ده‌ها هزار خانواده افغان ایجاد شد.

یکی از خانواده‌های ۹ نفره‌ای که پس از تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان به یک پایگاه نظامی ایالات متحده منتقل شده بودند گفت که حمایت این گروه ضروری است.

مریم ولی‌زاده، ۳۵ ساله با پنج فرزند، برادرزاده و همسرش محمد که یک مامور امنیتی در استخدام رئیس جمهوری افغانستان بود به آمریکا آمد. وی گفت: «این حلقه بیشتر از دولت به ما کمک کردند.»

«حلقه پشتیبانی مالی» خانه‌ای در شهر نزدیک به اپینگ در نیوهمپشایر برای آن‌ها پیدا کرد و ۱۰ ماه اجاره این خانه پرداخت شد. سپس محمد آموزش رانندگی دید و برای او شغلی در یک بیمارستان محلی پیدا شد. بچه‌ها به مدرسه رفتند و هزینه وکیل آن‌ها پرداخت شد. این طرح به آن‌ها کمک کرد تا در برنامه‌های خدمات اجتماعی مانند دریافت کمک نقدی درخواست دهند. و در نهایت «حلقه پشتیبان مالی» به استقبال جدیدترین عضو خانواده رفت. خانم ولی‌زاده یک ماه پیش صاحب یک دختر شد.

آگهی

ولی‌زاده در ماه ژوئیه از دیمیتری و اولنا و سایر اعضای «حلقه پشتیبانی مالی» محلی برای جشن گرفتن عید قربان دعوت کرد. مریم در آن مراسم با غذاهای سنتی افغانستان از مهمانان پذیرایی کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: کانادا با پذیرش تعدادی از پناهجویان افغان حاضر در امارات موافقت کرد

هنرمند افغان از حس تحقیرشدگی در مهاجرت به پاریس می‌گوید

چرا بخش ساخت و ساز در آلمان با بحران دست و پنجه نرم می‌کند؟