هنرمند افغان از حس تحقیرشدگی در مهاجرت به پاریس می‌گوید

رادا اکبر، مهاجر افغان در پاریس
رادا اکبر، مهاجر افغان در پاریس Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رادا اکبر، هنرمند افغان که در زمینه‌های گرافیک، عکاسی و هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند از جمله هزاران شهروند افغان است که با روی کار آمدن طالبان، کوله‌بار سفر بستند و زندگی در غربت را پیشه کردند.

آگهی

رادا اکبر، هنرمند افغان که در زمینه‌های گرافیک، عکاسی و هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند از جمله هزاران شهروند افغان است که با روی کار آمدن طالبان، کوله‌بار سفر بستند و زندگی در غربت را پیشه کردند.

او که این روزها در شهر پاریس، پایتخت فرانسه زندگی می‌کند به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «به عنوان یک پناهنده بارها تحقیر شدم، چرا که با سیستمی سر و کار داریم که خیلی مهربان نیست و از پناهندگان حمایت نمی‌کند. آنها واقعا اهمیتی نمی‌دهند که شما هنرمند هستید یا خیر. اینکه شما مهندس هستید، یا اینکه در کشور خودتان چه دستاوردی داشته‌اید.»

او همچنین در توصیف ماه‌های نخست حضورش در پاریس می‌گوید: «ماه‌های اول هنوز امید داشتم. فکر کنم هنوز خیلی ساده‌لوح بودم که فکر می‌کردم دنیا قرار است کاری [برای مردم افغانستان] انجام دهد. که فکر می‌کردم آنها می خواهند مردم را نجات دهند، یا آنها را از وضعیت وحشتناکی که در آن گیر کرده بودند بیرون بیاورند.اما علم به این که تقریبا یک سال گذشته و هیچ چیز تغییر نکرده است و تازه همه چیز برای مردم افغانستان روز به روز بدتر شده است، این مساله دل من را می‌شکند و من را عمیقا ناراحت می‌کند.»

AFP
خانه رادا اکبر در پاریسAFP

او همچنین درباره فرآیند اجبار به ترک افغانستان و آغاز زندگی در فرانسه اینطور توضیح می‌دهد: «برای من که مجبور شدم افغانستان را ترک کنم و اینجا باشم، دوره گذار بسیار دشواری است. نه فقط برای خودم که بتوانم هنری خلق کرده و زندگی جدیدی را پایه‌گذاری کنم، بلکه به عنوان یک هنرمند، پیشبرد کار من در اینجا سخت است. چرا که همیشه زنان افغان موضوع کار من بوده‌اند. مسائل افغانستان موضوع کار من بوده‌اند.

حالا من این دوره گذار را پشت سر می‌گذارم و سعی می‌کنم بفهمم که چگونه این کار را انجام بدهم. چرا که اینجا دیگر افغانستان نیست و باید خودم را با این فرهنگ جدید وفق دهم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییر در اسکان پناهندگان در آمریکا؛ مدل مهاجران افغان برای اوکراینی‌ها استفاده می‌شود

پنج نمودار؛ سلطه طالبان بر افغانستان چگونه به بحران آوارگی افغان‌ها دامن زد

تاثیر قدرت‌گیری طالبان بر بحران پناهجویان در اروپا؛ افغان‌ها پس از ۹ سال از سوری‌ها پیشی گرفتند