تاثیر قدرت‌گیری طالبان بر بحران پناهجویان در اروپا؛ افغان‌ها پس از ۹ سال از سوری‌ها پیشی گرفتند

پناهجویان افغان عازم پرتغال، ۲۰۲۱
پناهجویان افغان عازم پرتغال، ۲۰۲۱ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا در آستانه سالگرد بازگشت به قدرت طالبان در افغانستان نشان می‌دهد که افغان‌ها پس از نزدیک به ۹ سال با کنار گذاشتن سوری‌ها از صدر، بیشترین تقاضای جدید پناهندگی را در مقایسه با سایر ملیت‌‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا ارائه کرده‌اند.

آگهی

آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا در آستانه سالگرد بازگشت به قدرت طالبان در افغانستان نشان می‌دهد که افغان‌ها پس از نزدیک به ۹ سال با کنار گذاشتن سوری‌ها از صدر، بیشترین تقاضای جدید پناهندگی را در مقایسه سایر ملیت‌‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا ارائه کرده‌اند. 

با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱، نیروهای شبه‌نظامی طالبان تهاجم نظامی خود به شهرهای افغانستان به ویژه در شمال این کشور را از ماه مه ۲۰۲۱ آغاز کردند. 

تعداد متقاضیان جدید پناهندگی به اتحادیه اروپا از ماه مه ۲۰۲۱ روندی صعودی به خود گرفت و از ۳۳ هزار و ۳۸۵ نفر به ۵۰ هزار و ۳۹۰ نفر در ماه اوت و همزمان با تصرف کابل و قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان رسید. 

این در حالی بود که شمار پناهجویانی که نخستین درخواست پناهندگی خود را به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه کرده بودند در ماه آوریل به ۳۲ هزار و ۵۷۰ نفر رسیده بود که در مقایسه با ماه پیش از آن نزدیک به ۵ درصد کاهش یافته بود. 

بدین ترتیب، تعداد متقاضیان جدید پناهندگی به اتحادیه اروپا در فاصله ماه مه ۲۰۲۰ تا ماه مشابه سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۷۷ درصد جهش کرد و در ماه اوت ۲۰۲۱ نیز در مقایسه با ماه مشابه سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۸ افزایش یافت.

شمار پناهجویانی که نخستین درخواست پناهندگی خود را به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه کرده بودند در ماه نوامبر۲۰۲۱ به بالاترین سطح پس از نوامبر ۲۰۱۶ رسید که این تعداد ۶۷ هزار و ۱۵۰ نفر ثبت شده بود.

هر چند این تعداد از دسامبر سال گذشته میلادی سیر نزولی به خود گرفت ولی همچنان بالای ۵۲ هزار نفر باقی ماند که در سطح شمار ثبت شده در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ بود. البته با آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در فوریه سال جاری میلادی تعداد متقاضیان جدید پناهندگی به اتحادیه اروپا با شوک تازه‌ای رو به رو شد. 

اما تازه‌ترین داده‌های منتشر شده از سوی اداره آمار کمیسیون اتحادیه اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد که شهروندان افغان طی چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۲ نیز بیشترین درخواست پناهندگی را در مقایسه با شهروندان سایر کشورها به اعضای اتحادیه اروپا ارائه کرده‌اند. چنان که تا پایان ماه آوریل گذشته ۲۹ هزار و ۴۷۵ افغان، اولین درخواست پناهندگی خود را به یکی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ارسال کرده‌اند. 

این در شرایطی است که سوری‌ها که از سال ۲۰۱۳ همواره بیشترین تقاضای پناهندگی به اتحادیه اروپا را ارائه کرده بودند، طی چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ پس از افغان‌ها قرار گرفتند. شهروندان سوریه در این مدت ۲۸ هزار و ۴۶۵ تقاضای جدید پناهندگی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه کرده‌اند. 

شهروندان افغانستان در سال ۲۰۲۰ و پیش از تهاجم نظامی و قدرت‌گیری طالبان در مجموع ۴۴ هزار و ۲۰۰ تقاضای جدید پناهندگی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه کرده‌ بودند. این تعداد در سال ۲۰۲۱ به ۸۳ هزار و ۵۲۰ نفر رسید که نشان از جهش ۸۹ درصدی داشت. 

از نظر سهم در مجموع تقاضاهای جدید پناهندگی به اتحادیه اروپا نیز سهم افغان‌ها از ۱۰.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۶ درصد در سال ۲۰۲۱ رسید. 

این سهم در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۲ هم ۱۳.۵ درصد بوده که همچنان بالاتر از سال ۲۰۲۰ است. رخدادی که می‌تواند نشان دهنده سطح بحران اقتصادی، اجتماعی و سیاسی افغانستان در دوره سلطه طالبان و نارضایتی عمومی از عملکرد آنها باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وضعیت ناگوار در مرکز پناهجویان ترآپل هلند؛ انتقال ۱۵۰ نفر به مراکز دیگر

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد