بورل خطاب به رهبران چین و برزیل: پیش از دعوت به صلح سری به اوکراین بزنید

باهموت؛ شهر ویران محاصره شده‌ای در شرق اوکراین
باهموت؛ شهر ویران محاصره شده‌ای در شرق اوکراین Copyright LIBKOS/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright LIBKOS/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به اعتقاد آقای بورل، اتحادیه اروپا نمی تواند «این نوع رویکرد خیرخواهانه» را که به نظر دو طرف را به یک اندازه در جنگ مقصر می‌داند، بپذیرد.

آگهی

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اروپایی از شی جین‌پینگ، و لولا داسیلوا، روسای جمهوری چین و برزیل خواست پیش از هر سخنی در باره توافق صلح در اوکراین به این کشور سفر کنند و اوضاع را از نزدیک ببینند.

آقای بورل از رهبران دو کشور یاد شده دعوت کرد پیش از آنکه تلاش‌های تازه‌ای را در جهت ترویج صلح در اوکراین آغاز کنند، با انجام این سفر جنگ را «از دید افرادی که توسط نیروهای روسیه بمباران شده‌اند» ببینند.

چین و برزیل خود را به عنوان میانجی‌های بالقوه صلح در جنگ جاری میان روسیه و اوکراین معرفی کرده‌‌اند اما رویکرد دوسوگرایانه هر دو کشور به طور گسترده توسط متحدان غربی کی‌یف به عنوان دیدگاه‌هایی مغرضانه، ناقص و حتی متمایل به روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.

چین پیش‌تر با ارائه یک پیشنهاد صلح ۱۲ ماده‌ای خواستار توقف درگیری‌ها و حفاظت از نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین شده اما در عین اشغال سرزمین‌های اوکراین را به رسمیت نشناخته است.

در این پیشنهاد مکتوب، آشکارا تلاش شده تا از اصطلاحات «جنگ» یا «تهاجم» برای توصیف شرایط داخلی در کشور اوکراین استفاده نشود.

این سند در عوض از «بحران» صحبت به میان آورده و خواستار پایان دادن به «ذهنیت جنگ سرد» و کنار گذاشتن «تحریم‌ها» شده است.

اگرچه در غرب روی خوشی به طرح صلح پیشنهادی پکن نشان داده نشد اما لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل از این طرح استقبال کرد.

این در حالیست که آقای لولا طی روزهای اخیر با طرح سخنانی بحث‌برانگیز مدعی شده بود که آمریکا و اتحادیه اروپا با تداوم ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین به جنگ دامن می‌زنند.

جوزپ بورل روز دوشنبه پس از حضور در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ خطاب به رهبران چین و برزیل سخنانی سرزنش‌گونه به زبان آورد و آنها را دعوت به سفر به اوکراین کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص تصریح کرد: «می‌خواهم وضعیت وحشتناک حاکم بر میدان (جنگ) را به همه افرادی که اکنون دعوت به صلح می‌کنند یادآوری کنم. من نیز خواستار صلح هستم.»

وی افزود: «اما صلح باید عادلانه باشد و ما تا زمان تحقق این امر به حمایت از دفاع اوکراین ادامه خواهیم داد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا سپس یادآور شد: «اخیراً پیشنهاد‌هایی توسط چین و همچنین برزیل مطرح شده است. برای یک تلاش صلح صادقانه و معتبر، باید با کی‌یف گفتگو کرد و به آنجا رفت تا بتوان تجاوز را از چشم کسانی که بمباران شده‌اند، دید.»

این سخنان در حالی از سوی آقای بورل مطرح شده است که رهبران کنونی چین و برزیل از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به کشور تحت تجاوز سفر نکرده‌اند.

رهبران اروپایی پیش‌تر بارها شی جین پینگ را تشویق کرده‌اند که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین حداقل به صورت تلفنی گفتگو کند اما رهبر چین هنوز زیر بار نرفته است.

امتناع شی از گفتگو با رئیس جمهوری چین نقطه مقابل روابطی است که وی با همتای روس خود دارد؛ رهبر چین در سفر اخیر خود به مسکو ولادیمیر پوتین را «دوست عزیز من» خطاب کرده بود.

جوزپ بورل در انتها تاکید کرده است که باید در خصوص آنچه در حال روی دادن است شفاف و صریح بود.

وی می‌گوید که یک طرف این ماجرا «متجاوزی است که منشور ملل متحد را نقض کرده و به کشور دیگری حمله کرده» و طرف دیگر «قربانی این تجاوز» است.

به اعتقاد آقای بورل، اتحادیه اروپا نمی تواند «این نوع رویکرد خیرخواهانه» را که به نظر دو طرف را به یک اندازه در جنگ مقصر می‌داند، بپذیرد.

آگهی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد وقتی صحبت از تهاجم نظامی غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین مطرح است، چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، مسئولیت دفاع از منشور این سازمان را دارد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرگئی لاوروف: اتحادیه اروپا نیز مانند ناتو نظامی شده است

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است