رئیس‌جمهوری برزیل در چین: آمریکا از دمیدن به جنگ در اوکراین دست بردارد

رئیس‌جمهوری برزیل
رئیس‌جمهوری برزیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لولا داسلیوای سوسیالیست چند روز پیش نیز از جایگاه دلار آمریکا در معاملات جهانی و نقش صندوق بین‌المللی پول انتقاد کرده بود.

آگهی

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل روز شنبه در آخرین روز سفرش به چین گفت که آمریکا باید «تشویق به جنگ» در اوکراین را متوقف کند. 

رئیس‌جمهوری چپگرای برزیل پیش از ترک چین به مقصد امارات عربی متحده گفت: «ایالات متحده باید تشویق به جنگ را متوقف کند و صحبت از صلح را آغاز کند. اتحادیه اروپا هم باید صحبت از صلح را آغاز کند.»

لولا دا سیلوا افزود که تنها در این صورت است که جامعه جهانی می‌تواند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و همتای اوکراینی‌اش را «متقاعد» کند که برقراری صلح به نفع کل جهان است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس‌جمهوری برزیل روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، همتای چینی خود دیدار کرده بود. برزیل و چین برخلاف کشورهای غربی تاکنون روسیه را به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین تحریم اقتصادی نکرده‌اند. هر دو کشور تلاش می‌کنند تا نقش میانجی را در جنگ اوکراین ایفا کنند. 

لولا دا سیلوا پیش از سفرش به چین گفته بود که شماری از کشورها باید گروهی را تشکیل دهند که هدف آن برقراری صلح در اوکراین باشد. رئیس‌جمهوری برزیل روز شنبه در پاسخ به پرسشی درباره این سرنوشت این پیشنهاد گفت: «نیاز به صبر وجود دارد.»

او در عین حال افزود: «مهمتر از آن این است که کشورهایی را که سلاح تحویل می‌دهند و جنگ را تشویق می‌کنند قانع کنیم که این کار را متوقف کنند.»

روسای جمهوری برزیل و چین پس از دیدارشان تاکید کرده بودند که «گفتگو و مذاکره» تنها «راه ممکن» برای حل بحران جنگ در اوکراین است. 

رئیس‌جمهوری برزیل روز پنجشنبه پیش از دیدارش با شی جین پینگ از جایگاه دلار آمریکا در معاملات جهانی و نقش صندوق بین‌المللی پول انتقاد کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین: روسیه در تسلیحات‌ خود از قطعات چینی استفاده می‌کند؛ بلینکن: پکن هنوز از خط قرمز عبور نکرده

پیشنهاد رئیس جمهوری برزیل به اوکراین: برای پایان دادن به جنگ کریمه را به روسیه واگذار کنید

حامیان رئیس جمهوری برزیل: زندان عزم لولا را برای مبارزه با فقر تقویت کرد