حامیان رئیس جمهوری برزیل: زندان عزم لولا را برای مبارزه با فقر تقویت کرد

لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل
لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حامیان لولا و معتمدان جریان چپ می‌گویند او تلاش دارد ملتی را متحد کند که پیش‌تر گرفتار مشکلات اقتصادی، درگیر بیماری همه‌گیر و در معرض عوام‌گرایی راست افراطی تحت هدایت ژائیر بولسونارو بودند

آگهی

حامیان رئیس جمهوری جدید برزیل و معتمدان جریان چپ می‌گویند که لولا طی ۵۸۰ روز حبس، بیشتر از قبل برای مبارزه با فقر در کشورش مصمم شده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی با استناد به اظهارات حامیان لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری جدید برزیل که به تازگی برای سومین دوره ماموریت خود به عنوان رئیس دستگاه اجرایی سوگند یاد کرد، از رویکرد تازه وی در مبارزه با فقر خبر داده است.

در این گزارش با اشاره به مدت زمانی که لولا داسیلوا به دلیل پرونده قضایی مرتبط با فساد مالی به زندان افتاده بود، آمده است که دوران حبس و سپری کردن نزدیک به دو سال پشت میله‌های زندان، باور تازه‌ای نسبت به عدالت اجتماعی را در وی برانگیخته است.

نویسنده گزارش در ادامه می‌نویسد که حامیان رئیس جمهوری جدید معتقدند که پایان دادن با فقر، اکنون نزد او بیش از کسب سود و افزایش درآمد کشور اولویت دارد.

لولا داسیلوا روز یکشنبه برای سومین دوره ریاست جمهوری در برزیل سوگند یاد کرد؛ این پیروزی علاوه بر یک موفقیت سیاسی بی‌نظیر برای او، چرخشی چشمگیر و آشکار را در سپهر سیاسی برزیل به سمت جریان چپ در این کشور رقم زد.

لولا که برای نخستین بار سال ۱۹۸۹ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در کشورش شده بود با این پیروزی که از درون زندان پایه‌ریزی شد و تصدی ریاست دستگاه اجرایی کشورش برای سومین بار، به یکی از ماندگارترین رهبران سیاسی جهان تبدیل شد.

او در سال ۲۰۱۸ همزمان با پیروزی ژائیر بولسونارو، نامزد جریان راست افراطی در انتخابات پیشین ریاست جمهوری برزیل، به اتهام دست داشتن در اختلاس و فساد مالی به زندن افتاد.

محکومیت لولا اما در انتهای سال ۲۰۱۹ از سوی دیوان عالی برزیل لغو شد تا وی بتواند از طریق قانونی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود و با دیگر رقبا بر سر گرفتن رهبری کشورش مبارزه کند؛ روندی که درنهایت ماه اکتبر گذشته به پیروزی وی بر بولسونارو، مهمترین رقیبش منتهی شد.

حامیان لولا و معتمدان جریان چپ به رویترز گفتند که او تلاش دارد ملتی را متحد کند که پیش‌تر گرفتار مشکلات اقتصادی، درگیر بیماری همه‌گیر و در معرض عوام‌گرایی راست افراطی تحت هدایت ژائیر بولسونارو بودند.

به گفته این افراد، لولا داسیلوا در این مبارزه از آنچه در روزهای حبس در زندان در او بارور شده، الهام گرفته است.

در گزارش رویترز آمده است که لولا پیش‌تر از سه نامزدی ناموفق برای ریاست جمهوری آموخته بود که اندکی از تکیه بر آرمان‌های چپگرایانه بکاهد و در دوران ریاست جمهوری خود طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰میلادی با بخش خصوصی که در برزیل بسیار قدرتمند است، سازش کند.

این در حالیست که حامیان رئیس جمهوری جدید برزیل معتقدند که لولا در نسخه ۳ خود عزمی جدی برای مبارزه با فقر و نژادپرستی و پایان دادن به گرسنگی در کشورش دارد.

لولا در عین حال قصد دارد تعدادی از وفاداران به خود از حزب کارگران که در طول دوران حبس، مدام در زندان به ملاقات وی می‌آمدند را در منصب‌های کلیدی قرار دهد.

تارسو جینرو، فرماندار سابق ریو گرانده جنوبی و از دوستان نزدیک لولا داسیلوا می‌گوید: «زندان این احساس را در او تقویت کرد که بیش از هر چیز در قبال فقرای برزیل وظیفه دارد. او قوی به زندان رفت و قوی‌تر بیرون آمد.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

دوستان و متحدان وی معتقدند که لولایی که با باورها و اعتقاد‌های قوی‌تر از زندان بیرون آمده، نباید باعث بیم و نگرانی شود.

آنها می‌گویند که لولا همچنان همان فرد عمل‌گرایی است که به عنوان رهبر اتحادیه صنفی کارخانه‌های خودروسازی سائوپائولو در دهه ۱۹۷۰ قدرت ویژه خود را در متقاعد کردن دیگران به تکامل رساند.

نزدیکان لولا حتی تا آنجا پیش می‌روند که وی را با نلسون ماندلا، رهبر سابق آفریقای جنوبی مقایسه می‌کنند؛ شخصیتی برجسته که در راه مبارزه با آپارتاید بیش از ربع قرن را پشت میله‌های زندان سپری کرد.

آگهی

با این حال در پی پیروزی لولا، نفس در سینه بسیاری از صاحبان سرمایه و فعالان فاریا لیما، که از آن به عنوان «وال استریت برزیل» یاد می‌شود، حبس شد.

بخش خصوصی و فعالان بازار سهام، به‌رغم سابقه‌ای که از لولای متمایل به بازار و تجارت در اوایل دهه ۲۰۰۰ سراغ دارند، نگرانند که افزایش هزینه‌های اجتماعی و تشکیل کابینه‌ای متشکل از افراد وفادار به وی از حزب کارگران، به اعتبار مالی برزیل آسیب برساند و باعث ورود این کشور به عصر جدیدی از دولت سالاری آغشته به پیوند‌های حزبی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس‌جمهوری برزیل در چین: آمریکا از دمیدن به جنگ در اوکراین دست بردارد

انتخابات ریاست جمهوری برزیل: لولا با پیروزی «مویرگی» بر بولسونارو به قدرت بازگشت

لغو اتهامات لولا داسیلوا؛ راه رقیب اصلی بولسونارو در انتخابات برزیل باز شد