لولا داسیلوا برای سومین بار رسما رئیس جمهور برزیل شد

لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل
لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل Copyright Silvia Izquierdo/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوای ۷۶ ساله، روز یکشنبه سوگند یاد کرد و برای سومین بار رئیس جمهور برزیل شد. بازگشت آقای لولا به قدرت نقطه اوج یک بازگشت سیاسی است.

آگهی

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوای ۷۶ ساله، روز یکشنبه سوگند یاد کرد و برای سومین بار رئیس جمهور برزیل شد. بازگشت آقای لولا به قدرت نقطه اوج یک بازگشت سیاسی است که در فضای به شدت دو قطبی برزیل اگرچه حامیان او را هیجان‌زده کرده اما مخالفانش را به شدت خشمگین ساخته است. 

آقای لولا پس از امضای سندی که وی را رسما بر مسند ریاست جمهوری می‌نشاند، در نطق مقابل کنگره برزیل گفت: «پیام ما به برزیل امید و بازسازی است. در سال‌های اخیر عمارت عظیم حقوق، حاکمیت و توسعه که پیشتر به‌دست ملت بنا شده بود، به طور سازمان‌یافته‌ای ویران شده است. ما تمام تلاش خود را در جهت بازسازی این بنای عظیم خواهیم کرد.»

لولا داسیلوا، رئیس جمهوری چپ‌گرای برزیل پس از سخت‌ترین رقابت انتخاباتی ۳۰ سال اخیر این کشور، در روز ۳۰ اکتبر (۸ آبان) با اختلاف کمتر ۲ درصد ژائیر بولسونارو، رقیب راست‌گرای افراطی خود را شکست داد تا پس از ۱۲ سال مجددا رئیس جمهور برزیل شود. 

او اولویت‌های خود را مبارزه با فقر و سرمایه گذاری در آموزش و بهداشت تعیین کرده است. وی همچنین بر قصد خود برای توقف جنگل‌زدایی غیرقانونی آمازون تاکید کرد. 

آقای لولا برای تشکیل جبهه‌ای گسترده و شکست آقای بولسونارو از حمایت میانه‌روها بهره برد و اکنون برخی از آنها را در کابینه خود به خدمت گرفته. او برای نخستین بار در تاریخ برزیل کابینه‌ای با ۱۱ وزیر زن معرفی کرده است.  

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در توئیتی با تبریک تحلیف ریاست جمهوری لولا داسیلوا نوشت: «نظم و پیشرفت. برزیل به شعار خود جامه عمل پوشاند. دوست عزیزم، لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، تحلیف شما را تبریک می‌گویم. ما با هم متحد هستیم.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز در توئیتی ضمن تبریک تحلیف ریاست جمهوری لولا داسیلوا نوشت: «لولا داسیلوا، تحلیف ریاست جمهوری شما را تبریک می‌گویم. بیایید باهم روی اولویت‌های پیشروی مشترکمان کار کنیم. بیایید آینده‌ای بهتر برای کانادایی‌ها و برزیلی‌ها بسازیم و همکاری دو کشور را قوام بخشیم.»

لولا داسیلوا که طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهور برزیل بود، در سال ۲۰۱۸ به اتهام رشوه‌خواری به مدت ۱۹ ماه زندانی شد تا این‌که دیوان عالی برزیل با لغو این حکم راه را برای حضور مجدد او در انتخابات ریاست‌جمهوری هموار ساخت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت ۱۵۰۰ تن از حمله‌کنندگان به کنگره برزیل؛ بولسونارو در بیمارستانی در آمریکا بستری شد

قتل لولا؛ تجمع راست های افراطی در اعتراض به سیاست های مهاجرتی دولت ماکرون

«پنهان شدن» بولسونارو در سفارت مجارستان باعث احضار سفیر از سوی مقامات برزیل شد