پیشنهاد رئیس جمهوری برزیل به اوکراین: برای پایان دادن به جنگ کریمه را به روسیه واگذار کنید

پل کریمه، شبه جزیره اوکراین که روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی ضمیمه خاک خود کرد
پل کریمه، شبه جزیره اوکراین که روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی ضمیمه خاک خود کرد Copyright AP/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright AP/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهور برزیل به اوکراین پیشنهاد کرد برای پایان دادن به جنگ کریمه را به روسیه واگذار کند. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در دیدار با خبرنگاران گفت: «شاید اصلاً نباید مالکیت کریمه مورد بحث قرار گیرد» اما می‌توان در مورد مناطق جدیدی که به خاک روسیه ضمیمه شده‌اند بحث کرد.

آگهی

رئیس جمهوری برزیل به اوکراین پیشنهاد کرد برای پایان دادن به جنگ با روسیه، شبه‌جزیره کریمه را به این کشور واگذار کند و حاکمیت روسیه بر آن را بپذیرد.

«لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا» در دیدار با خبرنگاران گفت: «شاید اصلاً نباید مالکیت کریمه مورد بحث قرار گیرد» اما می‌توان در مورد مناطق جدیدی که به خاک روسیه ضمیمه شده‌اند بحث کرد.

رئیس جمهوری برزیل در بخش دیگری از سخنانش خطاب به زلنسکی گفته است: «او هم نمی‌تواند همه چیز را بخواهد. جهان به آرامش نیاز دارد... ما باید راه حلی پیدا کنیم.»

روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین واقع در دریای سیاه را در سال ۲۰۱۴ به اشغال خود درآورد و در پی برپایی یک همه‌پرسی غیرقانونی که غرب و جامعه بین‌الملل هرگز آن را به رسمیت نشناخت، این جزیره را ضمیمه خاک خود کرد.

کی‌یف از همان زمان به شدت با اقدام مسکو در ضمیمه کردن این بخش از خاک اوکراین مخالفت کرد و هم‌اکنون نیز که درگیر جنگ با ارتش روسیه است تاکید دارد از تلاش برای بازپس گیری کنترل این منطقه دست نخواهد کشید.

آقای زلنسکی که زمانی خواهان گفتگو با ولادیمیر پوتین بود تا به امروز از مذاکره با مسکو خودداری کرده و اصرار دارد برای گفت‌وگو روسیه ابتدا باید تمام نیروهای خود را از اوکراین خارج کند. متحدان غربی اوکراین به ویژه بریتانیا، از خواست کی‌یف حمایت می‌کنند.

استدلال‌های زیادی درباره واگذاری کریمه به روسیه وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند این کار ممکن است روسیه را برای انجام حملات بیشتر و تصرف مناطق بیشتری از خاک اوکراین ترغیب کند. علاوه بر این اکثر اوکراینی ها نیز مخالف واگذاری کریمه هستند.

یک نظرسنجی در ماه فوریه و مارس توسط موسسه بین‌المللی جامعه شناسی کی‌یف نشان داد که ۸۷ درصد از اوکراینی‌ها مخالف هرگونه امتیازدهی به روسیه برای برقراری صلح از طریق واگذاری ارضی هستند.

 بر اساس این گزارش ۶۴ درصد از اوکراینی‌ها می‌خواهند دولت برای بازپس گیری تمام اراضی کشورشان از جمله کریمه تلاش کند حتی اگر به تشدید جنگ منجر شود. 

رییس جمهوری برزیل قرار است هفته آینده پیشنهاد خود را به شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در پکن ارائه کند.

در ماه مارس چین طرح صلح خود را برای پایان دادن به این جنگ ارائه داد که توسط اوکراین و غرب رد شد.

سلسو آموریم، مشاور رئیس جمهوری برزیل در امور بین‌الملل در پایان ماه مارس با پوتین و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه وی در مسکو دیدار کرد. رئیس جمهور روسیه قرار است در روز‌های آینده به برزیل سفر کند.

از سوی دیگر یکی از مشاوران زلنسکی در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت: «اگر ما درباره دستیابی به اهداف استراتژیک خود در میدان نبرد موفق و به مرز با کریمه نزدیک شویم، آماده ایم که فصل دیپلماتیک جدیدی را برای گفت‌وگو در این زمینه بازکنیم.»

او همچنین تاکید کرد این به معنا نادیده گرفتن گزینه آزادسازی کریمه توسط ارتش اوکراین نخواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی: پل کریمه هدفی نظامی و مشروع برای اوکراین است

روسیه: حمله قایق‌های تندروی بدون سرنشین اوکراین به پایگاه ناوگان دریای سیاه در کریمه دفع شد

رئیس‌جمهوری برزیل در چین: آمریکا از دمیدن به جنگ در اوکراین دست بردارد