روسیه: حمله قایق‌های تندروی بدون سرنشین اوکراین به پایگاه ناوگان دریای سیاه در کریمه دفع شد

 بخشی از ناوگان دریای سیاه روسیه که در خلیج سواستوپل واقع در شبه‌جزیره کریمه پهلو گرفته‌‌اند (عکس آرشیوی)
بخشی از ناوگان دریای سیاه روسیه که در خلیج سواستوپل واقع در شبه‌جزیره کریمه پهلو گرفته‌‌اند (عکس آرشیوی) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کی‌یف تقریباً هرگز به صورت آشکار مسئولیت حملات در داخل روسیه و یا مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین را بر عهده نمی‌گیرد.

آگهی

روسیه می گوید حمله شناورهای بدون سرنشین نیروی دریایی اوکراین به سمت اهدافی در آب‌های مشرف به یکی از شهرهای بندری جنوب غربی شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه را دفع کرده است.

وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر تصریح کرد که حملات یاد شده که نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه صورت گرفت، بخشی از ناوگان نیروی دریایی این کشور در دریای سیاه مستقر در بندر سواستوپل را هدف قرار داده بود.

سواستوپل، شهری بندری در شبه جزیره کریمه اوکراین که روسیه  آن را در سال ۲۰۱۴ میلادی ضمیمه خاک خود کرد از فوریه گذشته که روسیه تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرد تا کنون بارها مورد حملات هوایی قرار گرفته است.

مقامات نظامی روسیه پیش‌تر بارها اوکراین را مسئول انجام این حملات اعلام کرده بودند؛ این‌بار اما صجت از حملات پهپاد‌های دریایی به حریم این منطقه است.

وزارت دفاع روسیه در همین راستا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «رژیم کی‌یف حدود ساعت ۳:۳۰ بامداد به وقت محلی تلاش کرد که با سه قایق تندرو بدون سرنشین به پایگاه ناوگان دریای سیاه در سواستوپل حمله کند.»

بنا به روایت مطرح شده در این بیانیه که رویترز اعلام کرده به صورت مستقل قادر به تایید آن نیست روسیه هر سه پهپاد نیروی دریایی اوکراین را منهدم کرد و هیچ خسارت یا تلفاتی را در این روند متحمل نشده است.

ساکنان سواستوپل نیز به رویترز گفتند که نگران موج حملات پهپادهایی هستند که پیش‌تر این شهر با آن مواجه شده است؛ برخی دیگر از ساکنان نیز گفته‌اند با این شرایط کنار آمده‌اند.

النا کودرنکو، یکی از ساکنان سواستوپل می‌گوید: «حمله پهپادها شما را بیدار می‌کند، جایی نیست که بتوان آرام خوابید، خانه می لرزد. در این شرایط بیشتر نگران فرزندان هستیم.»

او که در کنار آب‌های بندر شهر ایستاده می‌افزاید: «اما ما به سیستم ضد موشکی اطمینان داریم و می‌دانیم که سواستوپل به خوبی محافظت می‌شود.»

اولگا لونشاکوا، یکی دیگر از ساکنان می‌گوید: «ما به سر و صدای همیشگی و تمرین‌های مداوم (نظامی) عادت کرده‌ایم. ما دیگر به سختی متوجه این حملات می شویم.»

اوکراین هنوز به این حملات که مسکو مدعی است از سوی نظامیان اوکراینی صورت گرفته، هیچ واکنشی نشان نداده است.

کی‌یف تقریباً هرگز به صورت آشکار مسئولیت حملات در داخل روسیه و یا مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین را بر عهده نمی‌گیرد.

روسیه سال ۲۰۱۴ سواستوپل را به همراه مابقی مناطق شبه جزیره کریمه ضمیمه خاک خودش کرد، این در حالیست که شبه جزیره کریمه از سوی جامعه بین الملل به عنوان بخشی از خاک اوکراین شناخته می‌‌شود. این شهر بیش از دو قرن پایگاه اصلی نیروی دریایی روسیه بوده است.

از سوی دیگر، رویترز روز دوشنبه به نقل از یک مقام روس اعلام کرد که یک پهپاد ساخت اوکراین مملو از مواد منفجره در جنگلی واقع در یکی از مناطق مسکو سقوط کرده است؛ هیچگونه تلفات جانی از سوی مقامات روس برای این حادثه گزارش نشده است.

روسیه ماه گذشته میلادی از سرنگونی یک پهپاد اوکراینی در جنوب پایتخت روسیه خبر داده بود؛ حمله‌ای که گفته شد به چند ساختمان مسکونی خسارت وارد و سه نفر را مجروح کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد رئیس جمهوری برزیل به اوکراین: برای پایان دادن به جنگ کریمه را به روسیه واگذار کنید

حمله اوکراین به سواحل کریمه؛ کی‌یف: دو کشتی و زیرساخت‌های نیروی دریایی روسیه را هدف قرار دادیم

روسیه از حمله اوکراین با ۳۸ پهپاد به شبه‌جزیره کریمه خبر داد