حمله پهپادی به ناوگان روسیه در کریمه و خرابکاری در نورداستریم؛ مسکو: لندن مقصر است

کشتی‌های نیروی دریایی روسیه مستقر در خلیج سواستوپول کریمه
کشتی‌های نیروی دریایی روسیه مستقر در خلیج سواستوپول کریمه Copyright AP/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش روسیه روز شنبه ۲۹ اکتبر اعلام کرد که موفق به دفع حمله پهپادی گسترده‌ای به ناوگان خود در خلیج سواستوپول کریمه شده است. روسیه همچنین اوکراین و بریتانیا را مسئول این حمله دانسته و اعلام کرد صدماتی به یکی از کشتی‌هایش وارد شده است.

آگهی

ارتش روسیه روز شنبه ۲۹ اکتبر اعلام کرد که موفق به دفع حمله پهپادی گسترده‌ای به ناوگان خود در خلیج سواستوپول کریمه شده است. روسیه همچنین اوکراین و بریتانیا را مسئول این حمله دانسته و اعلام کرد صدماتی به یکی از کشتی‌هایش وارد شده است. 

روسیه در سال ۲۰۱۴ با تهاجم نظامی نیروهای ویژه‌اش به کریمه و در پی آن برگزاری یک همه‌پرسی این شبه‌جزیره را به خاک خود ملحق کرد. این همه‌پرسی از جانب اوکراین و دولت‌های غربی محکوم شده است. مسکو در تهاجم نظامی جاری به اوکراین از کریمه به عنوان مقر ناوگان و پایگاه لجستیکی استفاده می‌کند. اما تاسیسات نظامی و غیر نظامی مستقر در این منطقه طی ماه‌های اخیر بارها هدف حمله قرار گرفته است.    

مقامات حامی روسیه در شبه جزیره کریمه سحرگاه شنبه اعلام کردند ناوگان دریایی مستقر در دریای سیاه روسیه، یک حمله پهپادی به خلیج سواستوپول را با سرنگون کردن همه پهپاد‌های دریایی معاند دفع کرده‌ است.

میخائیل رازوژایف، فرماندار حامی روسیه این شهر می‌گوید: «هیج تاسیساتی در این شهر مورد حمله قرار نگرفته و شرایط تحت کنترل است.»  

وزارت دفاع روسیه از وارد آمدن صدمات اندکی به کشتی مین‌روب ایوان گولوبیتس روسیه و همچنین سد مهار خلیج سواستوپول بر اثر این حمله خبر داد. این وزارتخانه در کانال تلگرام خود اعلام کرد: «متخصصان بریتانیایی مستقر در شهر اوچاکیف در استان میکولائیف اوکراین نظامیان مرکز هفتاد و سوم عملیات ویژه دریایی اوکراین را برای این عملیات تروریستی آموزش داده و آماده کرده‌ بودند.» 

آقای رازوژایف، حمله امروز را «عظیم‌ترین حمله پهپادی کنترل از راه دور به آب‌های سواستوپول» از آغاز جنگ اوکراین خواند. 

بنابر اعلام مسکو، در این حمله که به وسیله ۹ پهپاد هوایی و هفت پهپاد دریایی انجام شد، ناوگانی مورد حمله قرار گرفت که طبق توافق مورد حمایت سازمان ملل متحد و ترکیه مسئول تامین امنیت کاروان صادرات غلات اوکراین است. 

روسیه اخیرا با انتقاد از این توافق اذعان کرده که صادرات غلات این کشور دچار مشکل شده است.

ارتش روسیه همچنین روز شنبه لندن را به دست داشتن در انفجارهای ماه سپتامبر خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ در دریای بالتیک متهم کرد. این خطوط لوله وظیفه انتقال گاز از روسیه به اروپا را بر عهده دارند. 

وزارت دفاع روسیه در کانال تلگرام خود نوشت: «نمایندگانی از نیروی دریایی بریتانیا در برنامه ریزی، تامین و اجرای اقدام تروریستی ۲۶ سپتامبر در دریای بالتیک با هدف تضعیف خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ شرکت داشتند.»

وزارت دفاع بریتانیا در واکنش به طرح این اتهام‌ها از سوی مسکو ضمن رد آنها هدف از طرح چنین ادعاهایی را «منحرف کردن توجه‌ها» دانست. این وزارتخانه در ادامه تاکید کرد که «داستان‌های ساختگی» مسکو بیشتر از «نزاع‌های داخلی» در ساختار قدرت روسیه حکایت دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقامات اروپایی: انفجار در «نورد استریم‌ها»‌ عمدی بود؛ رسانه‌های اسکاندیناویایی: کار کار روسیه است

امیرعبداللهیان: تعداد محدودی پهپاد به روسیه داده‌ایم، زلنسکی: ایران دروغ می‌گوید

روسیه برنده اوکراینی مسابقه آواز یوروویژن را در فهرست افراد تحت تعقیب خود قرار داد