واکنش اوکراین به پیشنهاد صلح چین؛ شرط کی‌یف عقب‌نشینی روسیه به مرزهای زمان فروپاشی شوروی است

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، چین، متحد مسکو از هر دو طرف خواست تا با کاهش تنش تدریجی موافقت کنند. اوکراین در جواب گفته طرح را بررسی می‌کند. روسیه هم اعلام کرده آماده است تا از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک به اهداف خود دست یابد.

آگهی

چین روز جمعه خواستار آتش‌بس جامع در اوکراین شد و ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهوری این کشور گفت که آماده بررسی بخش‌هایی از این طرح صلح ۱۲ ماده‌ای است که پکن ارائه کرده است.

در اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، چین، متحد مسکو از هر دو طرف خواست تا با کاهش تنش تدریجی موافقت کنند. چین نسبت به استفاده از سلاح هسته‌ای هشدار داد و گفت که این درگیری به نفع هیچ کس نیست.

در این طرح، چین از محکوم کردن متحد خود یا از به کار بردن عنوان «تهاجم» برای مداخله مسکو در کشور همسایه‌اش خودداری کرده است. پکن همچنین از تحریم‌های غرب علیه روسیه انتقاد کرده است.

در این طرح که توسط وزارت امور خارجه چین منتشر شده، آمده است: «همه طرف‌ها باید منطقی رفتار کنند و خویشتن‌دار باشند، از شعله‌ور کردن آتش و تشدید تنش اجتناب کنند و از وخامت بیشتر یا حتی خارج از کنترل شدن بحران جلوگیری به عمل آورند.»

با اینکه در ابتدا  یکی از مشاوران ارشد رییس جمهوری گفت که «هر طرحی برای پایان دادن به این جنگ باید شامل عقب نشینی نیروهای روس به مرزهای زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ باشد» اما خود زلنسکی در کنفرانس خبری به مناسبت اولین سالگرد شروع جنگ، لحن پذیراتری نسبت به این طرح صلح از خود نشان داد.

در مقابل هم روسیه از طرح چین قدردانی کرد و گفت آماده است تا از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک به اهداف خود دست یابد.

از طرف دیگر، این پیشنهاد برای ناتو هم اهمیت زیادی نداشت. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به خبرنگاران گفت که «چین اعتبار زیادی ندارد، چرا که نتوانسته تهاجم غیرقانونی به اوکراین را محکوم کند.»

 به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رییس جمهوری جدید برزیل هم بر ضرورت دستیابی به توافق صلح با میانجیگری خارجی‌ها تاکید کرد. آقای داسیلوا در توییتر خود نوشت: «ضروری است که گروهی از کشورهایی که درگیر این جنگ نیستند، مسئولیت رهبری مذاکرات برای برقراری مجدد صلح را برعهده بگیرند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همراهی چین با روسیه؛ پکن مانع صدور بیانیه مشترک گروه ۲۰ بر سر جنگ اوکراین شد

واکنش‌ها به پیشنهاد آتش‌بس پکن برای جنگ اوکراین؛ ناتو: چین «اعتباری» ندارد؛ اروپا: «ناکافی‌است»

آلمان دستیار یک سیاستمدار حزب راست افراطی را به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرد