گفتگوی روسای جمهوری اوکراین و فرانسه؛ ماکرون در باره سفر به چین به زلنسکی چه گفت؟

امانوئل ماکرون و ولودیمیر زلنسکی
امانوئل ماکرون و ولودیمیر زلنسکی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کی‌یف در عین حال همواره اعلام کرده که تنها پیشنهاد صلحی که متضمن استرداد سرزمین‌های اشغالی، خروج کامل نیروهای ارتش روسیه و آزادی همه افراد به اسارت گرفته شده باشد را می‌پذیرد.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه اعلام کرد که با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود در خصوص سفر بحث‌برانگیر وی به چین گفتگو کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه به تازگی در راه بازگشت از سفر به چین اظهاراتی را در خصوص موضوع تایوان و لزوم اتخاذ رویکردی مستقل از سوی اروپا در قبال ایالات متحده با خبرنگاران در میان گذشته بود که با انتقاد‌هایی در کشورهای اروپایی و آمریکا همراه شد.

آقای ماکرون که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز وی را در این سفر همراهی می‌کرد با اظهارات خود به نوعی اختلاف نظر در میان رهبران اروپایی را در خصوص نحوه تعامل یا همسویی با آمریکا بر سر موضوعات بین‌المللی آشکار کرد.

وی به صراحت اعلام کرده بود که متحد بودن با ایالات متحده به معنای آن نیست که کشورهای اروپایی دست‌نشانده و یا رعیت آمریکا شوند.

از سوی دیگر، تلاش برای مهار و متوقف کردن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با استفاده از میانجی‌گری رئیس جمهوری چین از جمله محوری‌ترین اهداف سفر رئیس جمهوری فرانسه به چین عنوان شده بود.

آقای زلنسکی در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد در خصوص تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود نوشت: «من تقریبا یک ساعت و نیم با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفتگو کردم (...) نتایج سفر اخیر رئیس جمهور ماکرون به چین مورد بحث قرار گرفت.»

وی همچنین ضمن استقبال از تلاش فرانسه برای «تقویت حمایت‌ها و کمک‌ها در میادین نبرد» اعلام کرد که در این تماس تلفنی از آنچه وی «دفاع رئیس جمهوری فرانسه از موضع کی‌یف مبنی بر ضرورت خروج کامل نیروهای روسیه از اوکراین» خواند، قدردانی کرده است.

پکن از جمله متحدان نزدیک روسیه به شمار می‌رود و کشورهای اروپایی انتظار دارند که رئیس جمهوری چین با استفاده از روابط خوب خود با ولادیمیر پوتین برای یافتن راهی به منظور پایان دادن به جنگ در اوکراین تلاش کند.

برغم آنکه رئیس جمهوری اوکراین جزئیات کامل گفتگوی خود با امانوئل ماکرون را در اختیار رسانه‌ها و مخاطبان خود قرار نداد اما وی پیش‌تر به نوعی از تلاش‌‌های احتمالی چین برای میانجی‌گری با هدف پایان دادن به حمله نظامی روسیه به کشورش استقبال کرده بود.

کی‌یف در عین حال همواره اعلام کرده که تنها پیشنهاد صلحی که متضمن استرداد سرزمین‌های اشغالی، خروج کامل نیروهای ارتش روسیه و آزادی همه افراد به اسارت گرفته شده باشد را می‌پذیرد.

ولودیمیر زلنسکی در ادامه پیام خود اعلام کرد که از آقای مکرون به خاطر «محکوم کردن اعدام غیرانسانی و وحشتناک یک سرباز اوکراینی توسط جنایتکاران جنگی روسی» تشکر کرده است.

رئیس جمهوری اوکراین در این بخش از پیام خود به ویدئوی منتشر شده از سربریدن یک اسیر جنگی کشورش توسط سرباز ارتش روسیه اشاره دارد که مسکو در واکنش به آن لزوم بررسی صحت و اصالت ویدئو را مطرح کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقال مقبره نخستین کمونیست بیگانه نهضت مقاومت به مدفن مشاهیر فرانسه؛ مانوشیان به پانتئون می‌رود

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند

جنگ اوکراین؛ بریتانیا ۱۰ هزار پهپاد به کی‌یف می‌دهد؛ زلنسکی به ترکیه سفر می‌کند