طرح صلح چین برای اوکراین؛ زلنسکی: درصدد دیدار با شی جین پینگ هستم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا عصر جمعه همزمان با سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مجموعه جدیدی از تحریم ها را به منظور ضربه زدن به اقتصاد روسیه به تصویب رساند.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای سفر به چین و دیدار با شی جین پینگ، شریک و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین اعلام آمادگی کرد.

آقای زلنسکی در حالی قصد دارد با همتای چینی خود ملاقات کند که پکن روز جمعه از یک طرح پیشنهادی ۱۲ ماده‌ای برای حل و فصل مناقشه جاری در اوکراین رونمایی کرد.

در این سند که همزمان با سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکرین از سوی وزارت خارجه چین منتشر شد از دو طرف مناقشه خواسته شده است که ضمن توقف درگیری‌ها و پرهیز از هرگونه توسل به استفاده از سلاح هسته‌ای، مذاکرات صلح را از سر گیرند.

چین همچنین از هر دو کشور می‌خواهد «قوانین بین‌المللی بشردوستانه را رعایت کنند و از حمله به غیرنظامیان یا ساختمان‌های غیرنظامی بپرهیزند.»

این طرح پیشنهادی به رغم آنکه به دلیل محکوم نکردن تهاجم نظامی روسیه و در برنداشتن خواست اصلی کی‌یف مبنی بر خروج کلیه نیروهای اشغالگر از خاک اوکراین با انتقادهایی از سوی ناتو، اتحادیه اروپا و ایالات متحده همراه شد اما در مجموع از سوی سازمان ملل متحد مورد استقبال قرار گرفت.

تردید‌های پیشین آمریکا و اروپا اما حتی قبل از پیشنهاد صلح ۱۲ ماده‌ای پکن نشان می‌داد که در بسیاری از پایتخت‌های غربی، چین به عنوان یک میانجی بی‌طرف در مناقشه‌ای که ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها آواره به جا گذاشته، شناخته نمی‌شود.

با اینحال کی‌یف به شکلی محتاطانه به طرح پیشنهادی روسیه روی خوش نشان داده و اعلام کرده است که آماده بررسی بخش‌هایی از این طرح است.

ولودیمیر زلنسکی در همین راستا اعلام کرده که در نظر دارد به زودی با رئیس جمهوری چین ملاقات و در خصوص این طرح پیشنهادی با وی گفتگو کند.

رئیس جمهوری اوکراین، همکاری با پکن برای حل و فصل مناقشه را «ضروری» دانسته و گفته است که به نظر می‌آید در این طرح به تمامیت ارضی و آنچه به امنیت کشورش مربوط می‌شود احترام گذاشته شده است.

آقای زلنسکی جمعه شب در جریان کنفرانس خبری اعلام کرد که قصد دارد با شی جین پینگ، همتای چینی خود ملاقات کند.

وی در این خصوص تصریح کرد: «این تصمیم برای امنیت جهانی مهم خواهد بود. چین به تمامیت ارضی ما احترام می گذارد و باید هر آنچه که لازم است را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود روسیه از خاک اوکراین خارج می شود.»

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه ابراز امیدواری کرد که چین به روسیه تسلیحات ارسال نکند زیرا این موضوع از دید وی بسیار مهم است.»

تصویب دهمین بسته تحریمی در اتحادیه اروپا

گفتنی است که اتحادیه اروپا عصر جمعه همزمان با سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مجموعه جدیدی از تحریم ها را به منظور ضربه زدن به اقتصاد روسیه تصویب کرد.

دهمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شامل محدودیت‌های سختگیرانه‌تر بر سر راه صادرات فناوری و کالاهای با کارکرد دوگانه و اقداماتی هدفمند برضد افراد و نهاد‌های حامی جنگ می‌شود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع آرا خواستار خروج «فوری» روسیه از خاک اوکراین شد

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند

جنگ اوکراین؛ بریتانیا ۱۰ هزار پهپاد به کی‌یف می‌دهد؛ زلنسکی به ترکیه سفر می‌کند