زلنسکی در سالگرد آغاز جنگ: اوکراین تا مجازات روس‌های قاتل عقب نخواهد نشست

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری اوکراین سپس خطاب به مردم کشورش تاکید کرد: «تا زمانی که قاتلان روس مجازات نشوند متوقف نخواهیم شد.»

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه در نخستین سالروز تهاجم همه‌جانبه روسیه به خاک کشورش در پیامی از پیروزی نهایی گفت و تاکید کرد که: «ما همه را شکست خواهیم داد.»

آقای زلنسکی در این پیام ویدیویی با عنوان «سال شکست‌ناپذیری» که اغلب رسانه‌ها آنرا منتشر کردند یادآوری کرد که چگونه سال گذشته همزمان با حیرت و شگفتی کی‌یف و جهان از اقدام تهاجمی روسیه، در بیانیه‌ای شتاب‌زده با مردم اوکراین سخن گفته بود.

رئیس جمهوری ۴۵ ساله اوکراین در این پیام ۱۵ دقیقه‌ای ویدیویی از پشت میز دفتر کارش خطاب به مردم کشورش گفت: «یک سال پیش در چنین روزی، حوالی هفت صبح از همین جا در بیانیه‌ای کوتاه که ۶۷ ثانیه طول کشید با شما سخن گفتم.»

ولودیمیر زلنسکی سپس افزود: «ما قوی هستیم. ما برای هر چیزی آماده ایم. همه را شکست خواهیم داد. اینگونه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ شروع شد. روزی که طولانی ترین روز زندگی ما و سخت ترین روز تاریخ اخیر ما بود. ما زود از خواب بیدار شدیم و از آن به بعد نخوابیدم.»

جنگ اوکراین در حالی یکساله شده که مقامات نظامی غرب تلفات هر دو طرف این مناقشه را که بزرگترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است بیش از ۱۰۰ هزار کشته یا زخمی تخمین زده‌اند.

بنا به ارزیابی‌های صورت گرفته همچنین تاکنون ده‌ها هزار غیرنظامی در این جنگ جان باخته و میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود گریخته و دیگر کشورها پناه برده‌اند.

رئیس جمهوری اوکراین در بخش دیگری از پیام خود گفت: «دست کم یک نفر از مخاطبانی که همه در تلفن خود دارند دیگر به تماس‌ها پاسخ نمی‌دهد و پیامک «حالت چطوره؟» برای او بی پاسخ می‌ماند؛ این دو کلمه ساده در طول یک سال جنگ معنای جدیدی پیدا کرده‌اند.»

آقای زلنسکی سپس خطاب به مردم کشورش تاکید کرد: اوکراین «تا زمانی که روس‌های قاتل مجازات نشوند متوقف نخواهد شد.»

رئیس جمهوری اوکراین که در جمع آوری کمک های مالی و نظامی از سراسر جهان برای تقویت بنبه دفاعی کشورش در برابر حملات ارتش روسیه نقش مهمی ایفا کرده در این پیام همچنین لب به تحسین مردم اوکراین گشود.

وی در این خصوص گفت: «ما به یک ارتش بزرگ تبدیل شده‌ایم. ما یک گروه متحد هستیم که هر کس بنا به توانایی و موقعیت خود دست به مشارکت می‌زند.»

ولودیمیر زلنسکی سال ۲۰۲۲ را سال «پایداری، شجاعت، درد و اتحاد» خواند و تاکید کرد که امسال «هرکاری که لازم باشد را برای پیروزی انجام خواهیم داد.»

نیروهای اوکراینی اوایل سال ۲۰۲۲ با مقاومتی مثال‌زدنی از پیروزی سریع ارتش روسیه جلوگیری کردند و این جنگ که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» می نامد، اکنون به نبردی سنگر به سنگر در جبهه‌های شرقی و جنوبی تبدیل شده است.

با توجه به آنکه رهبران هر دو کشور هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی از مواضع خود نشان نمی دهند، چشم انداز پایان زودهنگام این جنگ تیره و تار به نظر می رسد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک سال جنگ در قاب تصویر؛ عکس‌هایی که ۳۶۵ روز درگیری نظامی در اوکراین را روایت می‌کنند

چین: جنگ در اوکراین تشدید و حتی غیرقابل کنترل شده است

کنفرانس امنیتی مونیخ؛ جوزپ بورل: حمایت نظامی غرب از اوکراین باید افزایش یابد