جنگ انرژی و اوکراین؛ اتحادیه اروپا طرح مقابله با تهدید گازی روسیه را تصویب کرد

بحران گاز میان روسیه و اتحادیه اروپا
بحران گاز میان روسیه و اتحادیه اروپا Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طرح موسوم به «صرفه‌جویی در گاز برای زمستانی امن» روز سه‌شنبه در جریان جلسه فوق‌العاده وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شد.

آگهی

 طرح موسوم به «صرفه‌جویی در گاز برای زمستانی امن» روز سه‌شنبه (۲۶ ژوئیه/ ۴ مرداد) در جلسه فوق‌العاده وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شد.

فرانس تیمرمن، نایب رئیس کمیسیون اروپا و کادری سیمون، کمیسر انرژی به نمایندگی از کمیسیون اروپا این طرح را در جلسه فوق العاده وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه کردند.  

این طرح که پیشتر در ۲۰ ژوئیه از سوی کمیسیون اروپا ارائه شده بود، دربرگیرنده راهکارهایی برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز اعضای اتحادیه اروپا تا بهار آینده است که پس از بازبینی و اجماع در مورد آنها به تصویب کشورهای عضو اتحادیه اروپا رسید.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، وزرای انرژی اتحادیه طی این نشست، پیشنهاد ارائه شده از سوی کمیسیون را به طور یکپارچه اما با وضع معافیت‌های لازم به تصویب رساندند. 

این طرح ضمن درخواست از کشورهای عضو برای کاهش داوطلبانه ۱۵ درصدی مصرف گاز، اجازه اتخاذ راهکارهای جایگزین و استثنا قائل شدن در شرایط ویژه را در صورت نیاز به کشورها می‌دهد تا هر کشور بنا به نیاز و شرایط خود آمادگی لازم را برای رویارویی با قطع احتمالی گاز وارداتی از روسیه به دست‌آورد.

ژوزف سیکلا، وزیر صنایع و بازرگانی جمهوری چک که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، در سخنان آغازین خود در این اجلاس گفت: « زمستان در راه است. ما نمی‌دانیم چقدر سخت خواهد بود اما آنچه مسلم است این است که پوتین به جنگ کثیف خود و سوء استفاده از انرژی برای تهدید و فشار ادامه خواهد داد و ما باید آمادگی لازم را برای رویارویی با آن داشته باشیم. ما باید اقدامات لازم را برای مراقبت از صنایع و خانوارها در اولویت برنامه‌های خود داشته باشیم.» 

او سپس با تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن گفت: «حمله اخیر روسیه به بندر اودسا درست یک روز بعد از توافق به ایجاد کریدوری برای صادرات غلات بیانگر غیرقابل اعتماد بودن روسیه است. دیروز هم گازپروم دوباره از کاهش میزان صادرات خبر داد که باعث افزایش قیمت گاز شد. اینها خود دلایل کافی برای ضرورت کاهش در مصرف است.» 

وزیر صنایع و بازرگانی جمهوری چک تصریح کرد: «ما باید سرنوشت خود را در دست خودمان داشته باشیم. اگر ما از عهده این کاهش بربیاییم تمام اروپا از آن سود خواهد برد. جمهوری چک به عنوان ریاست دوره‌ای شورای اروپا به طور کامل از طرح پیشنهادی کمیسیون حمایت می‌کند. اتحاد و همبستگی بهترین سلاح ما مقابل پوتین است و من مطمئن هستم در انتهای اجلاس امروز ما این همبستگی و یکپاچگی را در حد کمال به نمایش خواهیم گذاشت.»

او افزود: «استثناهایی که ما در این طرح قائل شدیم به دلایلی فنی است. برای مثال کشور ایسلند در انزوای جغرافیایی است و به شبکه انتقال اروپا متصل نیست. برخی کشورها برای دست‌یابی به سطح ذخیره ۸۰ درصدی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های زمان‌بری هستند و برخی مثل جمهوری چک خیلی زودتر از موعد این به سقف ذخیره ۸۰ درصدی رسیده‌اند.»

وزیر صنایع و بازرگانی جمهوری چک در ادامه این نشست گفت: «ما از مجارستان انتظار همکاری تمام وکمال را داریم. همچنین استثناء قائل شدن‌ها نباید دلیلی برای باز ماندن کشورها از دستیابی به هدف کاهش ۱۵ درصدی منجر شود.»

پس از تصویب این طرح آقای سیکلا گفت: «همبستگی اروپا در تصویب این طرح به طور شفاف و واضح نشان داد که اعضای اتحادیه با عزمی راسخ مقابل تلاش روسیه برای ایجاد تفرقه میان ما ایستاده‌اند. تصویب این طرح در زمانی کوتاه و مثال زدنی تقویت کننده سیاست‌های یکپارچه ما در حوزه امنیت انرژی است. صرفه جویی و ذخیره گاز باعث می‌شود تا برای زمستان آینده آماده‌تر باشیم؛ زمستانی ارزان‌تر و راحت‌تر برای شهروندان و صاحبان صنایع در اروپا.»

طی این توافق اعضای اتحادیه متعهد شدند تا مصرف گاز خود را با تمهیدات لازم و همسو با سیاست‌های داخلی خود تا ۱۵ درصد کاهش دهند. این کاهش در محدوده زمانی یکم ماه اوت (مرداد) تا ۳۱ ماه مارس (اردیبهشت)، از تابستان امسال تا بهار سال آینده، صورت خواهد گرفت.

بیانیه رئیس کمیسیون اروپا در رابطه با تصویب طرح کاهش مصرف گاز

بر اساس این توافق کشورهای عضو طبق شرایط زیر می‌توانند درخواست معافیت از سقف صرفه‌جویی را در صورت اجباری شدن آن ارائه کنند:

  • کشورهایی که متصل به شبکه گاز اروپا نیستند نظیر ایسلند، کشورهای که شبکه توزیع برق آنها هماهنگ با شبکه برق اروپا نیست و به طور چشمگیری از گاز برای تولید برق استفاده می‌کنند.
  • کشورهایی که اتصال خط لوله محدودی به دیگر کشورها دارند و می‌توانند اثبات کنند که سیستم اتصال و صادرات گاز، پایانه‌ها و سامانه‌ گاز مایع‌شان در خدمت بازانتقال گاز به دیگر اعضاست.
  •  کشورهای که از سطح ذخیره ۸۰ درصدی گذر کرده‌اند نیز می‌توانند درخواست معافیت کنند. این در خواست تنها در صورتی است که صنایع حساس‌ این کشورها به میزان قابل توجهی وابسته به گاز باشد و یا میزان مصرف آنها در سال گذشته ۸ درصد نسبت به سال‌های پیش افزایش داشته باشد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

طرح تصویبی این اجازه را به کمیسیون اتحادیه اروپا می‌دهد تا در صورت نیاز «زنگ هشدار اتحادیه در رابطه با امنیت توزیع انرژی» را به صدا درآورد، زنگ خطری که پس از به صدا در آمدنش کاهش مصرف اجباری خواهد شد.

طرح تصویبی روز سه‌شنبه طی روزهای آتی ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

وزرای انرژی اتحادیه اروپا در نشست روز سه‌شنبه که وزیر انرژی اوکراین نیز به آن دعوت شده بود، گذشته از گفتگو در مورد طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا به بررسی اجمالی شرایط بازار انرژی که متاثر از حمله روسیه به اوکراین است و نیز همکاری کشورهای عضو و کی‌یف در زمینه انرژی پرداختند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گازپروم روسیه صادرات به شرکت انجی فرانسه را کاملا متوقف می‌کند

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟