بحران گاز اروپا؛ «احتمال از سرگیری انتقال گاز روسیه به اروپا با خط لوله نورداستریم ۱»

 کارخانه ذخیره‌سازی گاز در  آلمان
کارخانه ذخیره‌سازی گاز در آلمان Copyright AP Photo
نگارش از Mohsen Behzad KarimiAlice Tidey
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

َ« اگر اروپایی‌ها چند آسایش کوچک را از خود سلب کنند اتحادیه از یک بحران تمام عیار خواهد رهید.»

آگهی

رویترز می گوید از طریق دو منبع آگاه به اطلاعاتی دست یافته که از احتمال از سرگیری انتقال گاز از مسیر خط لوله «نورد استریم یک» از روز پنجشنبه ۲۰ ژوئیه حکایت دارد.

این خط لوله که حدود یک سوم صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق آن انجام می شود از ۱۱ ژوئیه به مدت ده روز برای انجام تعمیرات دوره‌ای از شبکه انتقال گاز خارج شد اما تا این لحظه بازگشت این خط لوله به شبکه انتقال گاز در پرده‌ای از ابهام است.

رویترز می گوید بر اساس اخبار رسیده از منابعی که به دلایل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود؛ این خط لوله کار خود را با انتقال ۱۶۰ میلیون متر مکعب کاهش پمپاژ از سر خواهد گرفت.

پس از اعلام این خبر قیمت گاز در بازار اندکی کاهش یافت. این در حالی بود که در پی گزارش‌هایی حاکی از عدم اطمینان کمیسیون اروپا نسبت به از سرگیری انتقال گاز از مسیر این خط لوله، قیمت گاز افزایش یافته بود.

گازپروم که تحت کنترل کرملین است تا این لحظه از هرگونه اظهارنظری در رابطه با این خبر پرهیز کرده است، اما شایان ذکر است که در موارد قبلی توقف صادرات از طریق این خط لوله به منظور تعمیرات، کاز پمپاژ همیشه و طبق قرار مقرر قبلی در موعد مقرر از سر گرفته شده بود.

کمیسیون اروپا: مصرف گاز تا زمستان باید ۱۵درصد کاهش یابد

در ادامه نگرانی‌های موجود و امکان اختلالات جدی در گاز مورد نیاز اروپا، کمیسیون اروپا اعلام کرد میزان مصرف باید به صورت داوطلبانه ۱۵درصد کاهش یابد. کمیسیون اروپا در پی یک اعلام رسمی روز چهارشنبه رسما از کشورهای عضو درخواست کرد تا مصرف گاز خود را از اول ماه اوت (مرداد) تا آخر ماه مارس (فروردین) حداقل ۱۵درصد کاهش دهند تا درصورت قطعی کامل گاز وارداتی از روسیه بتوان زمستان را پشت سر گذاشت.

این درخواست کاهش مصرف داوطلبانه بخشی از برنامه‌ای به نام « گاز ذخیره کنیم تا زمستانی امن داشته باشیم» است. این برنامه که در بروکسل ابلاغ شد در ادامه نگرانی‌های موجود در رابطه با امکان عدم موفقیت در ذخیره سازی لازم برای زمستان پیش‌رو است. تا اینجای کار نه تنها بیم آن می‌رود که اروپا نتواند ذخیره سازی لازم را انجام دهد بلکه این نگرانی وجود دارد که اتحادیه قادر به تامین گاز اضافه مورد نیاز برای تامین نیاز خود در وقفه‌های احتمالی پیش رو در فصل سرما نباشد.

کمیسیون اروپا در این رابطه گفت: «هدف این برنامه اطمینان از تامین گاز مورد نیاز خانواده‌ها و دیگر مصرف کنندگان دارای اولویت از قبیل بیمارستان‌ها و صنایع حساس است. همچنین در این برنامه از همه اقشار، صنایع و مصرف‌کنندگان درخواست شده است که مصرف مسئولانه‌تر را سرمشق خود قرار دهند.

 اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد: « هرچند برخی از اعضای اتحادیه نیازمندی بیشتری به گاز روسیه دارند و از این رو آسیب پذیرتر هستند اما اگر نتوانیم اقدامی مشترک برای گذار از این بزنگاه تاریخی انجام دهیم همه ما آسیب خواهیم دید چرا که تاثیرات مخرب آن بر روی بازار مشترک اروپا، اقتصاد و امنیت شغلی گریبان‌گیر همه ما خواهد شد. این خیلی مهم است که همه اعضای اتحادیه در پروسه کاهش مصرف، ذخیره سازی و تقسیم ذخایر همکاری کنند.»

© European Union, 2022
اعضای ارشد کمیسیون اروپا؛ (از راست) کادری سیمون، فرانس تیمرمن، اورزولا فن درلاین© European Union, 2022

«زمستان را با امنیت خیال پشت سربگذاریم»

آنچنان که در بخشی از این برنامه پیشنهادی گنجانده شده برخی از اعضا اتحادیه باید برنامه مصرف انرژی کشوری خود را تا آخر سپتامبر(مهر) به کمیسیون تقدیم کنند و هردوماه این برنامه را از لحاظ آمار مصرفی به روز رسانی کنند. کشورهایی که بر اساس این طرح درخواست همیاری در بخش گاز خواهند داشت موظفند اسناد کاهش مصرف را که در دستور کار قرار داده اند تسلیم کمیسیون کنند.

همچنین این طرح این اختیار را به کمیسیون اتحادیه اروپا می‌دهد تا در صورت نیاز و یا امتناع کشورهای عضو در صرفه جویی پانزده درصدی زنگ خطر «هشدار اتحادیه» را در رابطه با امنیت توزیع به صدا در آورد و رسما کشورهای عضو را موظف به کاهش مصرف نماید.

این زنگ خطر زمانی به صدا در خواهد آمد که خطر کاهش چشم‌گیر توزیع گاز جدی و یا اینکه میزان مصرف بالا و قابل توجه باشد.

خانم فن درلاین در این رابطه توضیح داد که کاهش پانزده درصدی معادل ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز خواهد بود. روسیه حدود ۱۵۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ به اروپا صادر کرد، بنابراین میزان کاهش امکان پشت‌ سر گذاشتن زمستان را با امنیت کامل به اروپا خواهد داد حتی اگر انتقال گاز روسیه به طور کامل قطع شود. همچنین این میزان از کاهش مصرف این امکان را می‌دهد که برخی صنایع مجبور به کاهش تولید برای مصرف کمتر انرژِی نباشند.

طرح پیشنهادی کمیسیون در یک جلسه اضطراری وزاری اتحادیه در نشست انرژی ۲۶ ژوئیه (تیر) به بررسی گذاشته خواهد شد.

ذخایر گازی به سقف ۶۵ درصد رسیده است

اتحادیه اروپا و همپیمانان غربی‌اش روسیه را به جنگ انرژِی بر علیه اروپا متهم می کنند؛ سلاح گاز در مقابل سلاح تحریم. اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را بر نفت روسیه وضع کرده است که از انتهای امسال به اجرا گذاشته خواهند شد. تحریم‌هایی که واردات نفت از روسیه را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. شایان ذکر است تاکنون اتحادیه اروپا تحریمی بر گاز روسیه که به شدت در دهه‌های اخیر به آن وابسته بوده وضع نکرده اشت. ‎‌

بنابر اعلام رسمی مقامات اروپایی تاکنون ۱۲ کشور اروپایی قطعی کامل یا کاهش حجم انتقال از سوی روسیه را تجربه کرده‌اند.

در پاسخ به این اقدام روسیه، کمیسیون اروپا اعلام کرد که برای خرید گاز مورد نیاز کشورهای عضو آماده است. آمادگی‌ای که در فاز نخست آن شاهد گفتگوهای رسمی مقامات اروپایی با دیگر صادر کنندگان گاز از قبیل آمریکا، نروژ، آذربایجان، قطر و اسرائیل بوده‌ایم.

آگهی

همچنین اتحادیه اروپا متعهد به ذخیره سازی در دپوهای مشترک گازی تا میزان ۸۰ درصد ظرفیت شده است، تعهدی که در حال حاضر تا میزان ۶۵ درصد به انجام رسیده است. اول ماه نوامبر (آذر) ضرب الاجل تکمیل این ذخیره سازی‌ است.

کادری سیمون، کمیسر انرژی کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت: «ذخایر مشترک به سطح ۶۵ درصد گنجایش رسیده‌اند اما با کاهش بیشتر صادرات از سوی روسیه تکمیل ۸۰ درصدی ذخیره سازی بسیار چالش برانگیز خواهد بود. عدم دست یابی به میزان ذخیره سازی هشتاد درصدی به معنای روبرو شدن با منبع‌های خالی در پایان فصل سرما و عدم امکان ذخیره سازی برای بهار و تابستان آینده است. اقدامات دیگری که اعضای اتحادیه می توانند اتخاذ کنند شامل تغییر نوع انرژی مصرفی از گاز به دیگر جایگزین‌هاست. البته با اولویت قرار دادن انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت‌هایی که ضرر کمتری برای محیط زیست دارند.»

«کمی از راحت طلبی‌ هایمان بکاهیم»

در پایان خانم فن درلاین و سه کمیسر دیگر حاضر در جلسه امروز بر نیاز مبرم بر کاهش مصرف و صرفه جویی تمامی اقشار جامعه تاکید کردند. خانم سیمون اشاره کرد:«در بخش دولتی امکان کاهش مصرف بسیار قابل توجه است.»

همچنین فرانس تیمرمن، نایب رئیس کمیسیون اروپا افزود: « بسیاری از صرف جویی ها دردآور و قابل تاسف نیستند. خاموش کردن لامپ‌های اضافی، روشن نگذاشتن چراغ مغازه‌ها در ساعات تعطیل، خاموش کردن برق ادارات بعد از ساعات کار، کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی حتی برای چند درجه و افزایش سیستم‌های خنک کننده برای چند درجه کاملا منطقی است. اگر این اقدامات را انجام دهیم سرنوشتمان در دست خودمان خواهد بود. اگر اروپایی‌ها چند آسایش کوچک را از خود سلب کنند اتحادیه از یک بحران تمام عیار خواهد رهید.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمبود گاز وارداتی از روسیه تولید ماست در فرانسه را با بحران روبرو می کند

طرح اتحادیه اروپا برای عدم وابستگی به گاز روسیه با سرمایش و گرمایش ۲۵ و ۱۹ درجه سانتیگرادی

چراغ سبز کمیسیون به آغاز مذاکرات الحاق اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا؛ فن درلاین: روز تاریخی است