پوتین از احتمال کاهش بیشتر صادرات گاز خبر داد؛ بسیج اروپا برای سناریوی قطع کامل

ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین همزمان با ابراز نگرانی واشنگتن از بروز نشانه‌های آمادگی روسیه برای الحاق رسمی مناطق اشغال شده اوکراین در ۵ ماه گذشته از احتمال کاهش بیشتر جریان گاز انتقالی از طریق خط لوله نورد استریم۱ به اروپا خبر داد.

آگهی

ولادیمیر پوتین همزمان با ابراز نگرانی واشنگتن از بروز نشانه‌های آمادگی روسیه برای الحاق رسمی مناطق اشغال شده اوکراین در ۵ ماه گذشته از احتمال کاهش بیشتر جریان گاز انتقالی از طریق خط لوله نورد استریم۱ به اروپا خبر داد.

رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در تهران گفت، با وجود این که شرکت گازپروم آمادگی عمل به تمامی تعهدات خود در زمینه صادرات گاز را دارد ولی به‌دلیل پیشرفت کُند عملیات سالانه تعمیر و نگهداری تجهیزات خط لوله گاز نورد استریم-۱، احتمال کاهش بیشتر جریان گاز ارسالی به اروپا وجود دارد. 

در مقابل، اورزولا فن در‌لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بروکسل روسیه را به «باج‌خواهی» و استفاده از گاز به عنوان سلاح متهم کرد و از ۲۷ کشور عضو عضو اتحادیه اروپا خواست تا برای شرایط احتمالی افت شدید جریان گاز روسیه یا قطع کامل آن آماده شوند. 

خانم فن در‌لاین همچنین با رونمایی از طرح تازه کمیسیون اروپا برای مقابله با تهدیدهای گاز روسیه، اعلام کرد که مطابق این طرح ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به طور داوطلبانه مصرف گاز را طی ۸ ماه آینده ۱۵ درصد نسبت به متوسط مصرف ۵ سال گذشته خود کاهش خواهند داد. رییس کمیسیون اروپا همچنین از تدوین طرح مقابله با قطع کامل جریان گاز خبر داد. 

آقای پوتین نیز ضمن رد اتهام‌های اتحادیه اروپا، روسیه را عرضه‌کننده قابل‌ اعتماد انرژی توصیف کرد و وقوع بحران انرژی در اروپا را ناشی از سیاست‌گذاری نادرست مسئولان اروپایی دانست. او بدون اشاره به نقش جنگ اوکراین، تلاش رهبران اروپایی برای افزایش تکیه بر انرژی‌های سبز و تعطیلی واحدهای تولید برق بر پایه انرژی‌های فسیلی را عامل اصلی وقوع بحران انرژی در اروپا دانست و این رویکرد آنها را مسخره کرد.

گازپروم ماه گذشته صادرات گاز از طریق خط لوله نورد استریم-۱ را به ۴۰ درصد ظرفیت کامل آن کاهش داد و دلیل این اقدام را تاخیر در بازگرداندن تجهیزات ارسالی از سوی شرکت زیمنس برای تعمیر در کانادا اعلام کرده بود. کانادا در ابتدا بازگرداندن این تجهیزات را به دلیل تحریم‌های وضع شده علیه روسیه پس از تهاجم نظامی به اوکراین ممنوع کرده بود ولی در نهایت، تجهیزات نورد استریم۱ را سه روز پیش و در ۱۷ ژوئیه به آلمان ارسال کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله نورد استریم۱ که بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا محسوب می‌شود و گاز روسیه را از بستر دریای بالتیک به آلمان می‌رساند، از ۱۰ روز پیش به دلیل آغاز عملیات سالانه تعمیر و نگهداری به طور کلی متوقف شده است. این عملیات از سوی شرکت آلمانی زیمنس در حال انجام است و بنا بر اعلام خبرگزاری رویترز، این عملیات روز پنجشنبه (۲۱ ژوئیه) به پایان می‌رسد و جریان گاز در این خط لوله با ظرفیت کمتری نسبت به ۱۰ روز پیش، دوباره برقرار می‌شود.

خط لوله نورد استریم۱ دارای ظرفیت انتقال سالانه بیش از ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز به اتحادیه اروپا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احتمال قطع صادرات گاز روسیه؛ رئیس کمیسیون اروپا: برای بدترین شرایط آماده شوید

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

«صادرات نفت ایران در دوازده ماه گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید»