کاهش سطح صادرات گازپروم منجر به افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا شد

تاسیسات خط لوله انتقال گاز «نورد استریم»
تاسیسات خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بهای هر مگاوات ساعت گاز در معاملات بورس گاز تی تی اف هلند (TTF) از ۱۹۰ یورو فراتر رفت. به این ترتیب قیمت گاز تی تی اف هلند به سطح خود در روزهای ابتدایی پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین رسیده است.

آگهی

قیمت گاز در اروپا روز سه‌شنبه در ادامه روند صعودی خود به بالاترین میزان از زمان رکورد تاریخی ماه مارس رسید. 

شرکت روسی گازپروم روز دوشنبه اعلام کرده بود که باز هم سطح صدور گاز از طریق خط لوله «نورداستریم» را کاهش خواهد داد. بهای هر مگاوات ساعت گاز در معاملات بورس گاز  تی تی اف هلند (TTF) از ۱۹۰ یورو فراتر رفت. به این ترتیب قیمت گاز تی تی اف هلند به سطح خود در روزهای ابتدایی پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین رسیده است. 

گازپروم اعلام کرده است که از روز چهارشنبه سطح صدور گاز از طرق «نورداستریم» را به شکل چشم‌گیری کاهش خواهد داد. بنا به اعلام این شرکت سطح گاز صادراتی از «نورداستریم» به روزانه ۳۳ میلیون متر مکعب خواهد رسید. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شرکت گازپروم دلیل کاهش سطح صادرات را تعمیر و نگهداری یک توربین «نورداستریم» عنوان کرده است. کاهش سطح صادرات گاز از راه «نورداستریم» در عمل ظرفیت این خط لوله انتقال گاز را به ۲۰ درصد کاهش خواهد داد. این در حالی است که سطح صادرات گاز از طریق «نورداستریم» هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد است. 

کشورهای اروپایی در حال حاضر تلاش می‌کنند تا ذخیره گاز خود برای زمستان پیش‌رو به حداکثر برسانند. کاهش سطح صادرات گاز «نورداستریم» می‌تواند چالشی در این راستا محسوب شود. تاماش وارگا، تحلیلگر امور انرژی می‌گوید: «ذخیره اروپایی‌ها با سطح تعیین شده ۹۰ درصد فاصله دارد و ما روز به روز بیشتر نگران می‌شویم که روسیه از گاز به عنوان سلاح برای امتیازگیری از طرف‌های غربی استفاده کند.»

وزیر انرژی جمهوری چک روز سه‌شنبه گفت که کاهش سطح صادرات گاز از سوی روسیه «شاهدی دیگر» است که نشان می‌دهد «وابستگی اروپا» به گاز روسیه باید در اولین فرصت کاهش پیدا کند. جمهوری چک هم‌اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد. 

کمیسیون اتحادیه اروپا هفته گذشته پیشنهاد کرده بود که کشورهای عضو این اتحادیه برای مقابله با کاهش صادرات گاز روسیه مصرف خود را ۱۵ درصد کاهش دهند. 

روسیه تا سال گذشته حدود ۴۰ درصد از گاز وارداتی به اتحادیه اروپا را تامین می‌کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احتمال افزایش قیمت جهانی گاز؛ کارگران تاسیسات گازی استرالیا دست به اعتصاب می‌زنند

فن درلاین: واردات گاز از آذربایجان را طی چند سال دو برابر می‌کنیم

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟